Mazda 2 1.5 e-Skyactive-G
Als ik me niet vergis is de Mazda 2 reeds in productie sinds 2003. En zoals tegenwoordig alle automerken is ook deze Mazda met zijn tijd mee moeten gaan en werd hij voorzien van wat elektrische hulpmiddelen.
Let wel, we reden met de Mazda 2 en niet met de Mazda 2 Hybrid welke een samenwerking is met Toyota maar daarover later waarschijnlijk meer.
Het elektrisch hulpmiddel in deze “2”dan. De e-Skyactiv motoren van Mazda zijn mild hybride motoren.
Korte uitleg voor zij die nog niet weten hoe dit werkt. Deze motoren beschikken dus over een kleine batterij waarin energie opgeslagen wordt bij het afremmen. Deze energie wordt dan gebruikt bij het starten en het wegrijden waardoor het verbruik daalt. Dit allemaal mogelijk door een elektromotor die de startmotor en dynamo vervangt (ook Integrated Starter Generator genoemd).
Bij de Mazda 2 Hybrid zit er een volwaardig hybride systeem met elektromotor en batterijen waarbij de motor ook puur elektrisch kan rijden zolang de batterijen voldoende geladen zijn. U begrijpt dat deze batterijen veel meer capaciteit hebben dan de batterij van de mild hybride motor.
Dan verder over Mazda’s stadswagen, hoewel stadswagen. Zeg maar kleine of compacte wagen. Je hoeft met deze Mazda 2 echt niet enkel in de stad te vertoeven. En dat wilden wij natuurlijk bewijzen.
En als je aan mij vraagt waar gaan we heen. Zal dat altijd wel een tripje Eifel op en af zijn.
Als je alleen of met 2 bent kan je echt wel voldoende bagage kwijt in deze Mazda voor een weekendje of zelfs een weekje te ontspannen. De bagageruimte is goed voor 280 liter opbergruimte.
Maar we beginnen bij het uiterlijk van deze Mazda 2.
Ook bij deze Mazda het Kodo – design. Het verschil met zijn voorganger zit hem in de bumpers, koplampen en binnenin wordt dit beperkt tot de radiatorroosters.
Het exterieur ziet er niet te opvallend maar toch wel aanwezig uit.
Binnenin zien we de gekende stijl met gelukkig ook hier de centrale knop (HMI Commander) waarmee je ongestoord het infotainmentsysteem kan instellen en bedienen.
Dat infotainmentsysteem beschikt over Google Android auto en Apple CarPlay. Deze laatste zelfs ook draadloos nu.
Mazda zegt de zetels aangepakt te hebben en dat is ook wat we merken tijdens onze trip. Trouwens één van de redenen waarom wij niet spreken van een stadsauto maar een compacte wagen. De zetels kan u uit verschillende materialen kiezen. Dat helpt altijd om een wagen te personaliseren en je er volledig thuis in te voelen. Volledig naar het Jinba Ittai principe.
Zoals gezegd rijden we via snelwegen en binnenwegen en maken we gebruik van de hulpmiddelen aan boord. De combinatie van een intelligent, passief veiligheidsdesign en geavanceerde i-Activsense-veiligheidstoepassingen laten uzelf en uw passagiers in alle vertrouwen ontspannen en genieten van de rit. Rijden doen we dus met de 1.5 liter mild hybride motor met 90 pk. Bij Mazda gekend onder de naam 1.5 e-Skyactive-G.
Je kan natuurlijk geen extra sportieve prestaties verwachten maar hij is zeker vlot genoeg in het verkeer. Van 0-100 km/h doet hij net onder de 10 seconden.
Wat we wel merkten was dat als het al eens wat fel bergop gaat dat je best een versnelling terugschakelt om niet te veel snelheid te verliezen. Dit wordt ook keurig aangegeven op je dashboard. Doel van deze “overdrive” is natuurlijk om meer rijcomfort te krijgen en het verbruik te doen dalen. Dat verbruik wisten wij naar 5,5 liter/100 kilometer te brengen wat voor een 1.5 liter dus zeer knap is. Zeker met het traject dat wij reden.
Het weggedrag en gevoel op de weg is wat ik ondertussen al gewoon ben van Mazda. Hier vallen absoluut geen op- of aanmerkingen over gegeven te worden. Mazda weet hier duidelijk de juiste compromissen te sluiten. Ook als je aan het rijden bent is het vrij stil binnenin deze Mazda 2.
Daaruit concludeer ik dat Mazda ook met deze versie van zijn Mazda 2 zijn eigenheid weet te behouden zonder in te boeten aan rijkwaliteit en comfort. Een e-Skyactiv G met 90 pk kan je kopen vanaf €19.590. De HOMURA-versie kan je kopen vanaf €20.090.