Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Suzuki Vitara 1.5 ‘Strong Hybrid’

De Vitara is al decennialang een vaste waarde in het Suzuki-gamma die rijplezier combineert met ruimte, een avontuurlijk karakter en onvervalste offroad eigenschappen. Voor modeljaar 2022 ondergaat de Vitara enkele zachte updates maar de grootste verrassing zit onder de motorkap want Suzuki ontwikkelde zelf een ‘Strong Hybrid’ versie die een 1.5 liter grote benzinemotor combineert met een MGU (motor generator unit) waardoor de wagen over een korte afstand ook volledig elektrisch kan rijden.

 

  • Modeljaar 2022 brengt zachte ​ zowel een optische als ​ een technische update voor Vitara
  • Vitara voortaan beschikbaar over een ​ ‘mild hybrid’ en/of ​ een ‘strong hybrid’ aandrijving
  • ‘Strong Hybrid’-motor op basis van een nieuwe 1.5 dualjet benzinemotor die volgens de Atikinson-cyclus draait
  • MGU (motor generator unit) levert 24 kW
  • Hybride aandrijving in combinatie met een gerobotiseerde zestrapsversnellingsbak
  • ‘Strong Hybrid’-versie ook mogelijk met ​ 2WHS (voor- ) of 4WHS aandrijving

De Suzuki Vitara van de vierde generatie kreeg eind 2018 een belangrijke facelift naar aanleiding van zijn 30ste verjaardag. In 2020 deed de 1.4 Boosterjet benzinemotor met de 48 Volt mild hybride aandrijving zijn intrede en voor modeljaar 2022 wordt nu een 1.5 ‘Strong Hybrid’ variant aan het gamma toegevoegd.

Volledig Suzuki-gamma gaat hybride

Voor Suzuki komt deze zelf ontwikkelde ‘Strong Hybrid’ versie niet als een verrassing, want voortaan hebben alle Suzuki’s in het gamma een hybride aandrijving waardoor de CO2-emissie van de ganse vloot wordt gedrukt. Voor de consument is het belangrijk dat ook de compactere modellen niet verstoken blijven van dergelijke technologie. Enerzijds verlagen hybride systemen de CO2-emissie wat voordelig is op vlak van rijbelasting, BIV en fiscale aftrekbaarheid van de voertuigen. Anderzijds drukt elk type hybride aandrijving het brandstofverbruik, waardoor steeds meer automobilisten blij zijn deze technologie te kunnen omarmen zodat hun mobiliteitsbudget haalbaar blijft in tijden dat de brandstofprijzen de pan uit swingen. Suzuki blijft ondanks deze technologisch hoogstaande producten trouw aan het principe van betaalbare voertuigen te willen leveren. Door het volledige gamma te hybridiseren, democratiseert de Japanse constructeur meer dan ooit hybride modellen. Op de compactere modellen wordt een 12 Volt mild hybride systeem voorzien, bij grotere modellen begint het verhaal met een 48 Volt mild hybride systeem. Suzuki ontwikkelde voor de Vitara het gloednieuwe ‘Strong Hybrid’ systeem, dat later ook op de S-Cross zijn intrede zal maken. Alsof dat niet volstaat, is er ook full hybrid technologie beschikbaar op de Swace en de grotere Across is tevens leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn. Voor de full hybrid en de plug-in hybride technologie is Suzuki een partnership aangegaan met Toyota om op korte termijn hoogstaande technologie te kunnen aanbieden waardoor de Suzuki-klant kan rekenen op jarenlange expertise terzake. Kortom, Suzuki speelt in op elke mobiliteitsbehoefte en biedt in alle segmenten zuinige en tegelijk betaalbare technologie aan.

Zachte update

Voor modeljaar 2022 komt er niet alleen een bijkomende motorisatie, Suzuki bedenkt de Vitara ook met een optische opfrisbeurt en dat merk je aan de hertekende koplampen die voortaan ook gebruik maken van ledtechnologie. Vooral de geïntegreerde ledstrip geeft het compacte SUV-model een vernieuwende en vooruitstrevende look. Ook de dagrijlichten onderaan de bumper maken gebruik van energiezuinige leds. Onder de ronde mistlampen zit een chroomaccent wat de Vitara een hedendaagse toets geeft. Afhankelijk van de versie ( GL, GL+, GLX) ​ is de Vitara uitgerust met verschillende types velgen ( 16″ voor GL, en ​ 17″ voor GL+ ( geschilderd) ​ of GLX ( gepolierd) ) .

Binnenin voelt het geheel veel kwalitatiever aan dankzij de zacht aanvoelende kunststoffen die in het interieur worden gebruikt. Tussen de twee analoge wijzerplaten van het instrumentencluster zit een 4,2 inch kleurdisplay waarop de informatie en de rijmodi van de All Grip vierwielaandrijving worden weergegeven. Centraal op de middenconsole staat een 7 inch aanraakscherm om het infotainment, de navigatie en de ​ connectiviteitsmogelijkheden aan te sturen. Qua connectiviteit biedt het systeem een interface via Apple CarPlay, Android Auto en Mirror Link.

Strong Hybrid

De belangrijkste evolutie voor modeljaar 2022 is de komst van de ‘strong Hybrid’-motorisatie. Voortaan zal het Vitara-gamma bestaan uit de 1.4 Boosterjet-motor met 48V mild hybride aandrijvingn en manuele versnellingsbak en daarnnaast de nieuwe 1.5 ‘Strong Hybrid’ met gerobotiseerde automaat ( AGS= Auto Gear Shift) . De basis van deze aandrijving is een nieuwe 1.5 liter grote atmosferische viercilinder benzinemotor met een hoge compressieverhouding (13 op 1) die volgens het Atkinson-principe draait. Een viertakt benzinemotor die volgens het Atkinson-principe draait, levert minder krachtige prestaties, maar is wel een stuk zuiniger dan een conventionele viertaktmotor. Bij een Atkinson-motor blijft de inlaatklep gedurende de compressieslag langer geopend zodat de zuiger met minder weerstand naar boven gaat waardoor de zogenaamde ‘pompverliezen’ worden beperkt. Deze Atkinson-cyclus is perfect geschikt voor een hybride setup omdat het vermogensverlies wordt gecompenseerd door de bijkomende elektrische aandrijving.

De viercilindermotor wordt aan een gerobotiseerde zestrapsversnellingsbak ​ (AGS of Auto Gear Shift) gekoppeld. Op die transmissie wordt tussen de uitgaande as en de aandrijfas die naar de wielen gaat, de Motor Generator Unit (MGU) gemonteerd. Dat is een elektromotor met een vermogen van 24 kW (33 pk) die de wielen rechtstreeks kan aandrijven. Wanneer de wagen uitbolt of remt, wordt de elektromotor als generator gebruikt en kan men de kinetische energie (beweging van de wagen) via diezelfde MGU weer omzetten in elektriciteit. ​

Opslagcapaciteit

De energie wordt opgeslagen in een Lithium-ion batterij met een spanning van 140 Volt. Dat batterijpack is opgebouwd uit 56 cellen van 6 Ah en biedt een capaciteit van 840 Wh. In het batterijpack zit ook de omvormer geïntegreerd die de wisselspanning (AC) van de MGU omzet in gelijkstroom (DC) om in de batterij op te slaan en vice versa. Deze unit is luchtgekoeld en wordt voorzien van een ventilator. Door al deze onderdelen in de batterij te integreren blijft het aantal componenten beperkt, wat de integratie in de wagen vereenvoudigt. De batterij zit overigens onder de koffervloer, maar de afmetingen blijven beperkt waardoor er in vijfzitconfiguratie nog steeds een bagagevolume van 289 liter overblijft. Met neergeklapte achterbank bedraagt die laadcapaciteit 642 liter. Voor de batterij gebruikt Suzuki LTO (Lithium Titanaat Oxide) cellen die stabieler zijn, efficiënter werken bij een breed temperatuurbereik en ook een langere levenscyclus hebben. Wanneer de batterij is volgeladen kan de Vitara ongeveer 4,5 km zuiver elektrisch rijden aan een constante snelheid van 60 km/u.

Deze ‘Strong Hybrid’ motorisatie levert een systeemvermogen van 115 pk en een motorkoppel van 138 Nm. De topsnelheid bedraagt van 180 km/u en de oefening van 0 tot 100 km/u lukt in 12,7 seconden. De voorwielaangedreven versie neemt bovendien genoegen met een gemiddeld verbruik (volgens WLTP) van 5,3 liter per 100 km, wat neerkomt op een CO2-emissie van 121 g/km. De vierwielaangedreven versie, die bovendien tot 1,2 ton mag slepen, verbruikt 5,8 l/100 km( 132 g CO2/km). De motor voldoet uiteraard aan de strengste Euro 6d norm.

Werkingsprincipe

Wanneer de bestuurder rustig vertrekt, zal de MGU de Vitara aandrijven. Boven de 80 km/u zal de verbrandingsmotor worden ingeschakeld. Tijdens het rijden met de verbrandingsmotor zal de versnellingsbak automatisch schakelen. Wanneer de automatische koppeling opent, zal de MGU voor de aandrijving zorgen zodat de bestuurder geen vertraging in de acceleratie voelt. Door deze versnelling lineair te maken, met dank aan de motor generator unit, daalt ook het energieverbruik.

De lithium-ion batterij zal in hoofdzaak gedurende het remmen en het uitbollen worden bijgeladen zodat er altijd voldoende energievoorraad is om het hybride systeem efficiënt te laten werken. Wanneer de wagen aan een gematigde, maar constante snelheid wordt gereden zal de MGU eveneens een beetje vermogen van de verbrandingsmotor opslorpen om de batterij bij te laden zonder dat de bestuurder daar iets van merkt.

Tot slot kan het hybride systeem ook worden gebruikt om de prestaties te optimaliseren. Wanneer veel vermogen wordt gevraagd, zal de verbrandingsmotor simultaan met de MGU (elektromotor) vermogen leveren wanneer de bestuurder dat wenst. Dergelijke omstandigheden zien we bijvoorbeeld bij forse acceleraties of bij het oprijden van een steile helling.

AllGrip vierwielaandrijving blijft

Hoewel deze ‘Strong Hybrid’ versie vooral een zuinige motorisatie wil zijn, blijft Suzuki de roeping van deze compacte SUV trouw door ook de bekende vierwielaandrijving te behouden. De Vitara-koper kan deze 1.5 ‘Strong Hybrid’ bestellen met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving.

Deze AllGrip aandrijving wordt bediend via een draai-druk knop op de middenconsole. De bestuurder heeft de keuze uit vier instelbare rijmodi. Na het starten staat de Vitara in de ‘Auto Mode’ waarbij het systeem zoveel als mogelijk voor tweewielaandrijving kiest om weerstand en vooral het verbruik te optimaliseren. Wanneer de elektronica een gladde ondergrond en bijhorende wielslip detecteert, wordt de vierwielaandrijving ingeschakeld. In de ‘Sport Mode’ gaat er steeds meer aandrijfkoppel naar de achterwielen om een dynamischer rij- en stuurgevoel te creëren. In deze stand zal eveneens het gaspedaalrespons anders zijn, waardoor de motor vlotter reageert op de input van de rechtervoet.

Voor complexere rijomstandigheden is er de ‘Snow Mode’ die werd ontwikkeld om op een gladde ondergrond te rijden en ook in die omstandigheden de tractie te optimaliseren en de stabiliteit te garanderen. Deze rijmodus is niet alleen bedoeld voor winterse sneeuwomstandigheden, maar is ook de ideale match voor een modderige ondergrond of zacht offroad werk.

Het meest extreme rijprogramma is de ‘Lock Mode’ waarbij het vermogen zodanig wordt verdeeld om de wagen uit complexe situaties (zoals zand, modder, sneeuw) los te krijgen. De aandrijving werkt hier nauw samen met het elektronisch stabiliteitsprogramma en de maximumsnelheid wordt beperkt tot 60 km/u. Wanneer de bestuurder sneller rijdt, schakelt AllGrip automatisch over naar de ‘Snow Mode’.

Uitgebreide veiligheidsuitrusting

De Vitara kan rekenen op een ​ uitgebreide passieve en actieve veiligheidsuitrusting. Zo worden standaard 7 airbags voorzien, waaronder een knie-airbag en gordijnairbags die ook de inzittenden achterin beschermt. Suzuki voorziet verder een adaptieve cruise control die een veiligheidsafstand tot de voorligger handhaaft en ook over een stop & go functie beschikt. Bij het achterwaarts uitrijden van een parking, is er de ‘rear cross traffic alert’ die de bestuurder attent maakt op voertuigen die de Vitara achteraan kruisen. In de spiegels wordt een waarschuwing voor voertuigen in de dode hoek geïntegreerd, er is een rijstrookassistent en een automatische noodstopfunctie om een kopstaart aanrijding te voorkomen.

Uitgebreide garantie

Suzuki biedt een uitgebreide garantie van vijf jaar. De fabrieksgarantie bedraagt drie jaar of 100.000 km, maar wanneer de wagen in het officiële net wordt onderhouden gaat het om 5 jaar of 150.000 km. Klanten die kiezen voor het officiële servicenet genieten bovendien een levenslange pechverhelping.