Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe BMW M4 CSL – Heruitgave van een legende

Ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag presenteert BMW M GmbH een speciale reeks op basis van zijn succesvolle high-performancemodellen uit het segment van de prestigieuze middenklassers. De nieuwe BMW M4 CSL combineert traditionele racepassie met innovatieve technologie om een onnavolgbare performance-ervaring te creëren.

Met zijn ontzagwekkende vermogen, zijn intelligente lichtgewicht design, zijn twee plaatsen en zijn speciaal geselecteerde, modelspecifieke chassisupgrades en uitrustingskenmerken is de nieuwe BMW M4 CSL geboren om circuits te verslinden. De genen die de M4 CSL deelt met zijn competitiebroer, de BMW M4 GT3, komen ook tot uiting in zijn performancekenmerken. In testritten op de Nordschleife van het Nürburgringcircuit noteerde de BMW M4 CSL de snelste rondetijden ooit voor een seriewagen van BMW Group. Op de versie van het circuit die traditioneel wordt gebruikt voor vergelijkingsdoeleinden – 20,6 kilometer lang en zonder het rechte stuk in sectie T13 – stopte hij de klok op 7 minuten en 15,677 seconden. Zijn officiële rondetijd voor het 20,832 kilometer lange circuit (de volledige ronde) bedroeg 7 minuten en 20,207 seconden. Ook de sprint van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden en de sprint van 0 tot 200 km/u in 10,7 seconden dwingen respect af.

 

‘Competition, Sport, Lightweight’: een recept met een rijke traditie.

Het uitgeklede racekarakter van de BMW M4 CSL wordt ondersteund door een beproefd concept dat een baanbrekende ontwikkelingsexpertise en de nieuwste technologie gebruikt om een meeslepend eindresultaat te creëren. CSL staat voor ‘Competition, Sport, Lightweight’ (competitie, sport, lichtgewicht) en verwijst naar de cruciale rol van een gewichtsbesparend design om succes te boeken in de autosport. De BMW 3.0 CSL, die BMW Motorsport GmbH volgens hetzelfde principe ontwikkelde, won in 1973 bij zijn eerste aantreden het Europese Toerwagenkampioenschap. De M4 CSL treedt ook in de voetsporen van succesvolle speciale edities van eerdere generaties van de BMW M3/M4, met name de legendarische BMW M3 CSL uit 2003 en de BMW M4 GTS die in 2016 werd onthuld.

Voor BMW M GmbH wordt de wereldpremière van de nieuwe BMW M4 CSL in de Concorso d’Eleganza Villa d’Este (20 – 22 mei 2022) een van de hoogtepunten in het jaar van zijn vijftigste jubileum. De productie van de speciale editie – in een beperkte oplage van precies 1.000 exemplaren – gaat in juli 2022 van start in de fabriek van BMW Group in Dingolfing.

Alomtegenwoordig in de basis en de details: het intelligente lichtgewicht design van de BMW M4 CSL.

Dankzij zijn talent voor innovatie en zijn knowhow op het gebied van racewagens kon BMW M GmbH het leeggewicht van de speciale reeks beperken tot 1.625 kilogram. Een uitzonderlijke verhouding vermogen-gewicht van 2,95 kilogram per pk (4,01 kg/kW) biedt het ideale platform voor een sublieme dynamische rijervaring.

De M carbon volledige kuipzetels reduceerden het gewicht op hun eentje met ongeveer 24 kilogram in vergelijking met de standaardzetels van de BMW M4 Competition Coupé. Daarnaast werd er nog eens 21 kilogram bespaard door de achterzetels en veiligheidsgordels te verwijderen, een scheidingswand te integreren en de bijbehorende wijzigingen aan de bagageruimte aan te brengen. De chassisaanpassingen, waaronder de montage van extra lichtgewicht M carbon keramische remmen en speciale lichtmetalen velgen, veren en veerpoten, drongen het gewicht met nog eens 21 kilogram terug. Door ook de hoeveelheid geluidsisolatie te beperken en ultralichtgewicht geluidsisolatie te gebruiken werd ongeveer 15 kilogram bespaard, terwijl het gebruik van componenten uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) ongeveer elf kilogram elimineerde. Ook de motorkap en het kofferdeksel van de BMW M4 CSL zijn gemaakt van dit hoogtechnologische, lichtgewicht materiaal, net als het dak en de middenconsole. De titanium uitlaatdemper reduceerde het gewicht van het uitlaatsysteem van zijn kant met ruim 4 kilogram. Detailwijzigingen aan onder meer de BMW nieren, de achterlichten, de vloermatten en de automatische airconditioning schraapten nog eens vier kilogram weg.

 

Exclusieve koetswerklak, modelspecifieke designkenmerken.

Het koetswerk van de BMW M4 CSL is standaard gelakt in de exclusieve metaalkleur Frozen Brooklyn Grey. Deze koetswerkkleur combineert zichtbare oppervlakken in koolstofvezel met rode accenten om een visueel expressieve look van zuivere sportiviteit te creëren. Als alternatief kunnen klanten hun nieuwe M4 CSL bestellen in de Alpinweiß uni of Saphirschwarz metallic.

De koolstofvezelstructuur van de koetswerkonderdelen is zichtbaar op diverse plaatsen, waaronder de twee gebeitelde strepen in de motorkap. Het oppervlak van deze strepen – die niet in koetswerkkleur zijn gelakt – wordt extra geaccentueerd met een rode omtrek. Rode accentlijnen leggen ook extra nadruk op de twee vinnen op het CFRP-dak van de nieuwe BMW M4 CSL, de contouren van de zijdrempels, de zwarte modellabels en de modelspecifieke CFRP-splitters en CFRP-inzetstukken in de Air Curtains in de voorschort.

 

BMW Laserlight: gele koplampen en innovatieve achterlichten.

De als optie verkrijgbare BMW Laserlight-koplampen geven de neus van de nieuwe BMW M4 CSL nog een opvallend accent. Zowel bij het welkomsteffect wanneer u de deuren ontgrendelt als bij het inschakelen van de dim- en grootlichten lichten deze koplampen geel in plaats van wit op als verwijzing naar de look van de succesvolle GT-racewagens.

De LED-achterlichten van de nieuwe BMW M4 CSL zijn standaard uitgerust met technologie die pas debuteert in seriewagens. Hun glazen afdekkingen hebben complexe lichtdraden die erin geweven zijn en die oplichten met behulp van lasertechnologie, waardoor het oppervlak van de lichten een levendige structuur krijgt. Dat creëert een uiterst opvallende lichtsignatuur die al van ver herkenbaar is in het donker.

 

Zescilinder-in-lijn met racekarakter.

De modelspecifieke krachtbron van de BMW M4 CSL is afgeleid van de hoogtoerige zescilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo-technologie die in de BMW M4 GT3 racewagen zit. Zijn aanzienlijke prestatiereserves maakten een grote vermogenssprong mogelijk zonder toegevingen te moeten doen op het vlak van stabiliteit of duurzaamheid. Belangrijk voor deze vermogensboost waren de verhoging van de maximale turbodruk van de twee MonoScroll-turbo’s van 1,7 bar naar 2,1 bar, alsook de modelspecifieke aanpassingen aan het motormanagement. De motor van de BMW M4 CSL ontwikkelt een maximumkoppel van 650 Nm tussen 2.750 en 5.950 t/min. Zijn maximumvermogen van 405 kW/550 pk komt vrij bij 6.250 t/min.

Het racedesign van de 3,0-litermotor is sterk gericht op hoge toerentallen en een maximale vermogensontplooiing. De kokervrije constructie met gesloten dek maakt de krukkast uiterst stijf, terwijl de lichtgewicht gesmede krukas hem in staat stelt om een extreem hoog koppel te verwerken. Een ander M specifiek kenmerk is de cilinderkopkern, die werd gemaakt met 3D-printtechnieken.

Zowel het koelsysteem als de olietoevoer zijn ontworpen om het hoofd te bieden aan de specifieke uitdagingen die het circuit met zich meebrengt. De twee dubbele uitlaten met elektrisch gestuurde kleppen en gewichtsbesparende uitlaatdemper in titanium genereren bovendien een emotieve motorklank geïnspireerd op die van racewagens, die speciaal voor de nieuwe BMW M4 CSL werd gecreëerd.

Het aandrijfkoppel van de motor wordt via een achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic overgebracht naar de achterwielen van de nieuwe BMW M4 CSL. Modelspecifieke bevestigingen voor motor en transmissie zorgen ervoor dat het motorvermogen zich uitzonderlijk snel en direct vertaalt in dynamische prestaties. De stevigere verbinding van de motor en de transmissie met de structuur van de wagen is duidelijk merkbaar, vooral bij een pittige rijstijl.

 

Geoptimaliseerde koetswerkstijfheid, modelspecifieke chassistechnologie.

Net als de motor plukt de chassistechnologie van de nieuwe BMW M4 CSL de vruchten van een brede waaier aan detailupgrades – die werden afgestemd op de performancekenmerken van de krachtbron. Deze wijzigingen dragen ook bij tot de aanzienlijke gewichtsvermindering en de modelspecifieke verbeteringen aan de koetswerkstijfheid, waardoor de vertrouwde combinatie van wendbaarheid, dynamiek en precisie van BMW M modellen naar nieuwe hoogten wordt getild.

In het motorcompartiment verhoogt een systeem van volledig nieuw ontwikkelde veerpootbruggen de koetswerkstijfheid van de nieuwe BMW M4 CSL. Aan de hand van digitale modellen werd de geometrie van de elementen uit gegoten aluminium tussen de veerpoottorens en de voorzijde aangepast aan de krachten die worden uitgeoefend in verschillende rijsituaties.

De individueel afgestelde askinematica en de modelspecifieke wielvluchtafstelling, schokdempers, hulpveren en antirolstangen optimaliseren de stuurprecisie, de transmissie van laterale controlekrachten in bochten, de veer- en dempingsrespons en de wielpositie. De modelspecifieke ophanging reduceert de rijhoogte met acht millimeter in vergelijking met de BMW M4 Competition Coupé. De standaarduitrusting van deze speciale editie omvat ook de adaptieve M ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers, de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting met variabele verhouding en M carbon keramische remmen. Een M specifieke versie van het geïntegreerde remsysteem verzekert de bestuurder een uitstekend pedaalgevoel, zelfs wanneer hij de dynamische limieten opzoekt of met slechte wegomstandigheden wordt geconfronteerd.

 

M Traction Control geoptimaliseerd voor het circuit.

Met de standaard gemonteerde M Traction Control met modelspecifieke circuitafstelling kan de bestuurder individuele interventiedrempels instellen om wielslip te beperken. Op droge oppervlakken helpen fase 1 tot 5 van de M Traction Control de bestuurder om gecontroleerde drifts uit te voeren. Fases 6 tot 10 zijn gebaseerd op de toepassing die werd ontwikkeld voor toerwagens en houden rekening met de ondergrond en de bandentemperatuur om de tractie en richtingsstabiliteit te maximaliseren.

Eveneens standaard zijn de gesmede BMW M lichtmetalen velgen in een exclusief kruisspaakdesign (19″ op de vooras en 20″ op de achteras). Ze zijn geschoeid met high-performancebanden in maat 275/35 ZR19 (vooraan) en 285/30 ZR20 (achteraan), die specifiek voor deze beperkte reeks werden ontwikkeld.

 

Uitrusting ontwikkeld om een racewagengevoel en dagelijks gebruiksgemak te verzoenen.

De modelspecifieke uitrustingskenmerken geven de BMW M4 CSL een opvallend evenwicht tussen sportwagenpurisme, onbeperkt dagelijks gebruiksgemak en een exclusieve premium-uitrusting. De M carbon volledige kuipzetels voor de bestuurder en voorpassagier worden gekenmerkt door hun zelfdragende CFRP-structuur en de doelbewuste afwijzing van comfortverhogende voorzieningen. Ze hebben een vaste hoek voor de rugleuning, kunnen manueel vooruit/achteruit worden versteld en de zithoogte kan alleen in een werkplaats worden ingesteld met een driefasige schroefverbinding. De M carbon volledige kuipzetels hebben ook afneembare hoofdsteunen en maken de integratie van een zespuntsgordel mogelijk.

Het M stuur in Alcantara, de antracietkleurige hemelbekleding, de decoratieve lijsten in Carbon Fibre, de CSL-logo’s op de zetels, de middenconsole en het achterpaneel en de M specifieke displays dragen ook bij tot de perfecte sfeer aan boord voor geconcentreerd rijplezier. De bekleding in leder Merino met uitgebreide uitrusting en de M veiligheidsgordels zijn eveneens standaard. In het achtercompartiment bevinden zich twee opbergvakken voor helmen.

Het M specifieke controle- en bedieningssysteem omvat de M Setup-knop om rechtstreeks toegang te krijgen tot tal van voertuiginstellingen en twee M knoppen op het stuur om de gewenste configuraties op te slaan. Ook standaard zijn het M Drive Professional-systeem met M Drift Analyser en M Laptimer, plus de M Mode-toets om de standen ‘ROAD’, ‘SPORT’ en ‘TRACK’ te activeren.

De eveneens standaard gemonteerde BMW Live Cockpit Navigation Professional is uitgerust met een volledig digitaal weergaveconcept, bestaande uit een instrumentendisplay met een schermdiagonaal van 12,3″ achter het stuur en een 10,25″ groot Control Display. Tot de functies behoren het navigatiesysteem BMW Maps, de BMW Intelligent Personal Assistant, smartphone-integratie, telefonie met draadloos laden en een WiFi-interface. Het BMW Head-Up Display met M specifieke elementen en de BMW Drive Recorder zijn te bestellen via de optielijst.

Het gamma comfortverhogende voorzieningen en rijhulpsystemen van de BMW M4 CSL is gericht op de essentie, in overeenstemming met zijn intelligente, lichtgewicht designfilosofie en zijn puristische voertuigconcept. De standaarduitrusting omvat een automatische airconditioning, Park Distance Control, botswaarschuwing vooraan, Lane Departure Warning en Speed Limit Info. Een automatische airconditioning met twee zones, een alarm en het Driving Assistant Pack en Parking Assistant Pack zijn als optie verkrijgbaar.