Abarth tributo 131 rally

Als we van Abarth een uitnodiging krijgen om een nieuwe versie te testen dan nemen we die met plezier aan. Bij de Abarth tributo 131 rally verheugen we ons dus ook op een uitermate fijne testweek. Ditmaal was de insteek om na 40 jaar een hommage te brengen aan de laatste officiële race met de Abarth 131 Rally. Hiervoor brengen ze bij Abarth in een beperkte oplage van slechts 695 exemplaren de Abarth 695 Tributo 131 Rally uit. Het Abarth recept blijft een formule die aanslaat, en het is misschien zelfs de laatste limited edition nu de Abarth 500e is voorgesteld. Hiermee maken ze het populaire Abarth recept elektrisch.
Deze misschien wel laatste conventionele Abarth versie werd voorzien van leuke Tributo 131 rally striping, logo’s op het alcantara dashboard en Sabelt sportzetels en speciale 17” velgen. Het strak afgestelde onderstel maakt gebruik van Koni FSD-schokdempers om de sportiviteit van de potente 1.4 T-jet motor met 180pk en 250Nm aan de grond te zetten. In 6,7 seconden schiet deze Tributo 131 Rally dan ook naar de 100km/h en topt bij de 225km/h maar dat hebben we niet getest natuurlijk. De Brembo remmen zorgen dan weer voor een flinke portie afremvermogen, kortom een mooie opsomming wat zorgt voor oneindig veel rijplezier, prestaties en stijl.

De ‘spoiler ad Assetto variable’ of vrij vertaald, de spoiler met het gehalte van een ‘oud koersklakske’ is instelbaar in 12 standen en zorgt voor aanzienlijk wat extra aerodynamische belasting. Maar wat last but not least de grootste meerwaarde toevoegd is de ‘Record Monza Sovrapposto’ uitlaatlijn, een stevige sound die onmiskenbaar is bij Abarth en vooral bij de Abarth-beleving hoort. Benieuwd of ze bij de nieuwe elektrische Abarth 500e versie met de soundgenerator deze beleving kunnen evenaren! Deze Tributo 131 Rally versie is weer een meer dan geslaagde versie waarmee ze de ongedwongen rijdynamiek en prestaties waar Abarth voor staat volledig tot hun recht laten komen.
De Abarth Tributo 131 Rally is beperkt verkrijgbaar en in de kleuren ‘Blu Rally’ en ‘Grigio Record’ beide nog combineerbaar met een Scorpione Black dak afwerking. De prijzen beginnen vanaf 31.703€ voor een bijna compleet uitgeruste versie.
PLUS
Fun
Rijdynamiek
Exclusief
Sound
MIN
Hoge zitpositie zetels
Gedateerde dashboard

MICRA, LEAF, JUKE 100% elektrisch
MICRA, LEAF, JUKE 100% elektrisch Nissan breidt het elektrische offensief snel uit. Dit jaar komen er twee nieuwe en volledig elektrische auto’s. Daarnaast is er

Mediadrive: Mazda CX-60 2025
Mediadrive: Mazda CX-60 2025 In 2020 trokken ze voor het eerst de kaart van de elektrificatie met de introductie van de Mazda MX-30, daarop volgde

ALFA ROMEO Junior ELLETRICA SPECIALE
ALFA ROMEO Junior ELLETRICA SPECIALE De allereerste volledig elektrisch Alfa Romeo ooit krijgen we een weekje tot onzer beschikking. Het is de Milano…..euhm correctie, de

Renault 5 Turbo 3E, de legende komt terug
Renault 5 Turbo 3E, de legende komt terug https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2025/03/v-2025-061-01.mp4?media=1669671806#t=4 “Een rally-, drift- en circuitbeest, aangepast aan de weg”: zo kan het lastenboek worden samengevat dat

Megane E-Tech electric esprit Alpine
Megane E-Tech electric esprit Alpine Het nieuwe Megane E-Tech electric-gamma, een 100% elektrische berline, geassembleerd in Frankrijk in de Manufacture ElectriCity van Douai, is vanaf

Land Rover Defender 110 P400e
Land Rover Defender 110 P400e De Land Rover Defender 110 P400e, met zijn 2.0-liter benzinemotor en plug-in hybride aandrijflijn, is een opvallende keuze voor wie