Audi A3 allstreet 35 TFSI
De A3, de auto waarmee Audi in 1996 de compacte premiumklasse betrad, is sportiever, comfortabeler en digitaler dan ooit. Dit dankzij zijn modernere design, zijn aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting en zijn nieuwe materialen. De Audi A3 allstreet is door zijn offroadlook en 3 centimeter extra bodemvrijheid de stoerste uitvoering uit de A3-familie. Daardoor biedt deze allstreet een verhoogde zitpositie en een SUV-achtige rijervaring.
3 centimeter extra vrijheid
De Audi A3 allstreet onderscheidt zich uiterlijk door het grote hoger geplaatste achthoekige radiatorrooster met zijn hoger honingraatstructuur, waardoor de cross-over dichter aansluit bij de Q-modellen. Uniek aan de allstreet zijn de drie groeven voor- en achteraan, die het offroadkarakter versterken. Aan de voorkant zijn de groeven geïntegreerd in de kenmerkende spoilerlip, die doet denken aan een bodembeschermplaat, en aan de achterkant maken ze in de diffusor deel uit van de robuust vormgegeven achterbumper.
Donkere drempelverbreders en sierlijsten onder aan de deuren versterken deze uitstraling en onderstrepen zijn grotere bodemvrijheid. In totaal 3 centimeter extra bodemvrijheid door de 15mm hogere ophanging en samen met de grotere wieldiameter resulteert dat in 30 mm meer bodemvrijheid. De specifieke afstelling van de veren en schokdempers biedt een uitstekende balans tussen veel rijcomfort en een sportieve, nauwkeurige rijervaring.
De Audi A3 allstreet heeft een bagageruimte van 380 liter tot 1.200 liter met de achterbank neergeklapt. De toegang hiernaar kan optioneel elektrisch worden.
Uitgebreidere standaarduitrusting
In het interieur van deze A3 alltreet is het zoals we Audi kennen , meteen thuiskomen. Er zijn heel wat innovaties, van het design van de selectiehendel en de luchtroosters tot de stoffen sierelementen en de nieuwe interieurverlichting. Al deze elementen zijn nauwkeurig en gedetailleerd en naar Audi normen ook kwalitatief en degelijk.
Hij heeft nu twee stoffen sierelementen: een technische structuurstof die ook gemaakt is van 100 procent gerecycleerd polyester en Dinamica-microvezel. Dinamica is niet alleen een siermateriaal, maar dient ook als stoelbekleding en als decoratie van de deurbekleding zoals in onze testwagen. Dinamica ziet eruit en voelt aan als suède, maar is gedeeltelijk gemaakt van gerecycleerd polyester.
De standaard interieurverlichting voegt accenten toe aan de deuren en aan de voetruimte en is in te stellen in 30 verschillende luchtkleuren die selecteerbaar zijn via de MMI. Voor het eerst vinden we ook een Sonos geluidsysteem verwerkt in een wagen, de grote luidsprekers bevinden zich in het onderste deel van de deuren en zorgen voor een vol geluid met 3D geluid.
Geconnecteerder dan ooit
Dankzij tal van connect-diensten, ondemandfuncties en een appstore is deze A3 allstreet geconnecteerder dan ooit. De standaarduitrusting omvat digitale radio DAB+ en het 10,1” grote aanraakscherm, samen met de Audi virtual cockpit en een inductieve smartphoneoplader met draadloze Apple CarPlay of Android Auto. Het mooie geïntegreerde 10,1 inch grote hoge resolutie aanraakscherm lijkt alsof het nog afstamt van een tijd voor we overdonderd werden met tv’s op het dashboard.
Maar eigenlijk hoeft dit niet meer te zijn , het kan intuïtief en zeer makkelijk gebruikt worden maar biedt ook de mogelijkheid om het te bedienen via spraakbesturing, simpel en vlot. En daarbovenop nog een grote meerwaarde, fysieke knoppen voor bijna elke courante functie.
Rijhulpsystemen voor stadsgebruik en lange ritten
Audi pre sense front collision avoidance, turn assist en lane departure warning helpen ongevallen met andere weggebruikers te voorkomen. Daarnaast ook een adaptieve cruisecontrol die is aangevuld met een functie om te assisteren bij het wisselen van rijstrook. Het systeem regelt het accelereren, remmen en sturen bij snelheden tot 210 km/u en assisteert ook bij het wisselen van rijstrook bij snelheden boven 90 km/u op snelwegen. Het systeem wordt geactiveerd via de MMI en gebruikt gegevens van de radar achteraan om door middel van witte pijlen op het instrumentenbord en het head-updisplay aan te geven of en in welke richting het mogelijk is om van rijstrook te veranderen. Als de bestuurder de rijstrookwissel inleidt door de richtingaanwijzer te beroeren, helpt het systeem de bestuurder actief bij het sturen.
In stadsverkeer helpt Park Assist plus de bestuurder bij het parkeren door middel van nauwkeurige stuurmanoeuvres. Lane Change Warning, Exit Warning en Rear Cross-Traffic Assist gebruiken de achterradars om het verkeer achter en naast het voertuig in de gaten te houden voor nog meer veiligheid en comfort.
2 aandrijflijnen en prijzen
De Audi A3 allstreet zal initieel verkrijgbaar zijn in 2 aandrijfgehelen. De 35 TDI met een 2.0 dieselmotor met een vermogen van 150 pk/360Nm en de 35 TFSI met een 1.5-benzinemotor heeft een vermogen van 150 pk/250 Nm beide met zeventraps S tronic en mildhybride technologie. De door ons geteste 35 TFSI heeft een topsnelheid van 221 km/h en accelereert naar 100 km/h in 8,4 seconden. Tijdens onze testweek, reden we een gemiddeld verbruik van 6,3 l per 100 km.
De benzine variant kan je een huis halen vanaf € 36.950, opteer je liever voor een dieselvariant dan kan dit vanaf de prijs van € 39.020. Maar dan begint het , dan komt de eindeloze lange lijst van opties, dure opties… Zo had onze test wagen maar liefst voor € 20.000 aan opties. Zo krijg je best een complete wagen maar als je de optelsom maakt stranden we uit bij € 57.000 wat toch een smak geld is voor een Audi A3 allstreet.
Conclusie
De Audi A3 draait al jaren mee aan de top van het compacte premium segment en dat is terecht ook, de hoge afwerking en kwaliteit die je krijgt maar ook mag verwachten bij Audi zijn top. De toevoeging van de stoere A3 All Street variant met 3 cm extra bodemvrijheid is niet zo relevant. Het geeft een stoerder uiterlijk maar daarom niet meteen extra offroad kwaliteiten. Rijd je deze A3 dagelijks op de gewone wegen dan biedt hij je een uiterst comfortabele en ontspannen maar ook zuinige rit.
PLUS
Veel technologische innovatie
Fysieke bedieningsknoppen
Zuinig
MIN
Prijs
Optielijst