Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de andere afgeleiden van de A3-familie. De cross-over is nu ook verkrijgbaar als plug-inhybride, wat hem ideaal maakt voor het dagelijks leven. Met een hoge batterijcapaciteit, sterk recuperatievermogen, DC-opladen en slim aandrijfbeheer biedt de A3 allstreet 40 TFSI e* lokaal emissievrij rijden en een uitstekende efficiëntie in de meeste dagelijkse situaties.

De plug-inhybride A3 allstreet volgt in het spoor van de nieuwe, in oktober gelanceerde A3 Sportback TFSI e*. Het hart van de aandrijving wordt gevormd door de nieuwe 1.5 TFSI evo2-turbobenzinemotor met 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel, en een elektromotor met 85 kW en 330 Nm koppel. De verbrandingsmotor en de permanent bekrachtigde synchroonmotor ontwikkelen samen een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) en een systeemkoppel van 350 Nm, waardoor de cross-over kan rekenen op een energieke aandrijving. Het indrukwekkende boostvermogen is voelbaar bij elke kickdown. De A3 allstreet 40 TFSI e* haalt een topsnelheid van 225 km/u en werkt in zuiver elektrische modus tot 140 km/u.

De krachtige hoogspanningsbatterij met een brutocapaciteit van 25,7 kWh (19,7 kWh netto) vormt de basis voor het grote elektrisch rijbereik van bijna 140 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Ze bestaat uit 96 prismatische cellen met elk een oplaadcapaciteit van 73 ampère-uur.

Slim aandrijfbeheer voor hoge efficiëntie

Het aandrijfbeheer van de plug-inhybride is ontworpen met het oog op optimale efficiëntie. De bestuurder kan voorrang geven aan elektrisch rijden door de EV-knop op het schakelpaneel of via de multimedia-interface MMI te selecteren, zodat hij kan rijden alsof het een volledig elektrisch model betreft. De primaire werkingsmodus Auto Hybrid staat garant voor een slimme balans tussen het gebruik van de verbrandingsmotor en de elektromotor. Die modus laat de auto zuiver elektrisch rijden bij lage snelheden, geeft voorrang aan de TFSI-motor bij hogere snelheden en laat beide krachtbronnen vaak samenwerken.

De A3 allstreet 40 TFSI e* past zich aan verschillende rijsituaties aan door te freewheelen, energie terug te winnen (zowel gas lossen als bij remmen) of de prestaties te boosten door het vermogen van de elektromotor en de TFSI te combineren. Bovendien houdt het hybride beheersysteem de laadtoestand van de batterij indien nodig op een constant niveau, om voldoende elektrische energie te bewaren voor later gebruik, zoals rijden in een lage-emissiezone.

Als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, rijdt de A3 allstreet TFSI e* met uitgeschakelde motoren of recupereert de elektromotor energie in de motorremmodus, afhankelijk van de rijsituatie. Net zoals in volledig elektrische modellen dienen de stuurwielpaddles om de mate van motorremrecuperatie te regelen, terwijl op de achtergrond de overeenkomstige aandrijfmodus wordt ingesteld.

Speciale displays voorzien de bestuurder in één oogopslag van uitgebreide informatie. Zo geeft de standaard Audi virtual cockpit het momentane vermogen weer, evenals de rijmodus, de laadstatus van de batterij en het rijbereik. Het MMI-display visualiseert ook de energiestromen.

DC-snelladen met vermogens tot 50 kW

De A3 allstreet TFSI e* maakt efficiënt en comfortabel elektrisch rijden over lange afstanden mogelijk. Audi biedt opladen met gelijkstroom aan snellaadstations aan: de A3 cross-over maakt gebruik van DC-opladen met vermogens tot 50 kW, zodat een batterij die tot 10 procent ontladen is, in minder dan 30 minuten kan worden bijgeladen tot 80 procent.

Driefasig opladen is eveneens mogelijk, met maximaal 11 kW aan AC-laadpunten, zoals een wallbox of een openbaar oplaadstation. Het oplaadproces duurt daarbij 2,5 uur. De daarvoor benodigde Mode 3-kabel wordt standaard meegeleverd. Audi biedt ook een oplaadservice, Audi charging, die op aanvraag toegang biedt tot ongeveer 630.000 oplaadpunten in 29 Europese landen. Daartoe behoren Audi’s eigen oplaadpunten in Berlijn, München, Frankfurt, Neurenberg, Zürich en Salzburg, maar er zullen nog meer locaties volgen. Bestuurders kunnen één handige kaart gebruiken bij deze hubs en tal van andere aanbieders.

Uitstekende balans tussen rijcomfort en dynamiek

Net als de conventioneel aangedreven cross-over heeft de A3 allstreet TFSI e* een 15 millimeter hoger onderstel dan de A3 Sportback. Samen met de grotere wieldiameter resulteert dat in 30 millimeter meer bodemvrijheid. Brede wielkastlijsten benadrukken de wielkasten, die standaard 17-duimwielen herbergen.

De veer-/demperafstelling van de A3 allstreet is voor de plug-inhybride versie verder geoptimaliseerd. Dat komt door de iets zwaardere aslastverdeling naar achteren toe (55 procent op de vooras tegenover 45 procent op de achteras) als gevolg van de positie van de lithium-ionbatterij in de voertuigbodem onder de achterbank.

In combinatie met de elektromechanische stuurinrichting, die zorgt voor een nauwkeurig stuurgevoel bij hoge snelheden en een optimale ondersteuning bij het parkeren, biedt de A3 allstreet TFSI e* een uitstekende balans tussen rijcomfort en dynamiek. Voor een nog levendigere rijervaring is optioneel de progressieve besturing verkrijgbaar, met een variabele overbrengingsverhouding afhankelijk van de stuurhoek.

Bestelbaar vanaf half november

De vanafprijs voor de A3 allstreet 40 TFSI e* bedraagt 47.550 euro. Tot de extra standaarduitrusting ten opzichte van de A3 allstreet behoren onder meer het rijdynamieksysteem Audi drive select (waarmee de rijeigenschappen van de auto in verschillende modi kunnen worden aangepast, van comfortgericht tot dynamisch) en extra airconditioning (waarmee het interieur voor vertrek kan worden afgekoeld in de zomer of voorverwarmd in de winter). De bestuurder kan de extra airconditioning plannen en programmeren via het MMI-aanraakscherm. Bestellingen voor de A3 allstreet 40 TFSI e* kunnen vanaf half november worden geplaatst.