Batterijen
Omdat elektrisch rijden het nieuwe normaal zal worden en veel mensen met vragen naar ons komen zal ik hier even het een en ander over batterijen neerpennen.
Om te beginnen wordt de capaciteit van batterijen uitgedrukt in kWh (kiloWattuur).
Een batterij van 100 kWh is in ideale omstandigheden in staat om een uur lang een vermogen af te geven van 100kW.
Lithium-ion batterijen
De batterijen die tot nu gebruikt worden in de auto-industrie zijn Li-ion batterijen. Een belangrijk voordeel van deze batterijen is dat ze een hoge energiedichtheid hebben. Dit wil dan weer zeggen dat ze ten opzichte van hun massa veel energie leveren.
Nadeel is dat als deze batterij beneden de 5% capaciteit komt er een grote kans bestaat dat de batterij onherroepelijk stuk is. Gelukkig is hiervoor een chip ingebouwd en gaat dit in de praktijk niet snel voorvallen.
Zelfontlading
In principe hebben Li-ion batterijen geen last van zelfontlading. Toch wordt aangeraden de batterijen beneden de 80% capaciteit te brengen wanneer ze langdurig niet gebruikt worden. Door de hoge energieopslag beginnen deze dan van binnenuit te oxideren wat nefast is voor de levensduur.
Laden
Dat brengt ons bij het laden, momenteel heb je tal van verschillende laadvermogens. De meeste nieuwe snelladers gaan zelfs tot 300kW (zie ook de nieuwe FASTNED-laders langs onze snelwegen). Door deze super-snelladers is het mogelijk je elektrische wagen (indien hij ervoor uitgerust is) op minder dan 20 min voor 80% op te laden. Eenmaal die 80% behaald is neemt de laadsnelheid af en duurt het dus langer, EV (Elektrische Voertuigen) zonder actieve koeling zijn zodanig geprogrammeerd dat het laadvermogen afneemt bij veelvuldig gebruik van dat snelladen om slijtage te voorkomen.
Temperatuur gevoeligheid
Li-ion batterijen kunnen niet zo heel goed tegen hitte wat een uitdaging zal worden in de toekomst als we nog sneller willen gaan laden. Dit zal de interne weerstand vergroten en zal uiteindelijk ervoor zorgen dat de batterij zal stukgaan. De koelingen die tegenwoordig geïnstalleerd zijn vangen dit wel voor een heel stuk op maar de hitte blijft verre van ideaal voor de batterijen. Het verouderingsproces wordt dan versneld. Daarom ook dat in zeer warme landen sommige EV uitgerust zijn met een automatische koeling voor de batterijen, ook al kost dit heel wat capaciteit.
Andersom gebeurt ook. Veel elektrische voertuigen zijn voorzien van allerlei instellingen waarbij je kan zeggen hoe laat je ‘s ochtends het voertuig nodig hebt. Het voertuig zal dan aan de binnenkant reeds voorverwarmd zijn wanneer hij aan de stekker hangt, wat zeer aangenaam is maar wat ook ten goede van de actieradius komt natuurlijk. Heel koude weersomstandigheden zorgen voor verminderde actieradius, door deze te verwarmen of voorverwarmen wordt het verlies door koude reeds ingeperkt.