Korte test: Citroën AMI
Met heel wat enthousiasme keken we uit naar de test met deze 100% elektrische Citroën Ami, wat misschien toch wel de raarst uitziende Citroën van het moment is. Maar is de keuze voor een Ami even gek als hij eruit ziet? Wij zoeken het uit!
Initieel werd hij voorgesteld als concept Ami one, een kleine elektrische stadswagen die heel compact en wendbaar is, een mobiliteitsoplossing biedt en vooral betaalbaar is. Bij de uiteindelijke productieversie is de one weggevallen en wordt hij simpelweg Ami genoemd.
De cijfers van onze “vriend” zijn misschien niet meteen om van achterover te vallen maar je moet dit meer bekijken als een brommobiel. Hij is voorzien van een 8pk sterke elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion batterij van 5,5kWh en simpelweg kan opgeladen worden aan een huishoudelijk 230V stopcontact. Hier heeft hij slechts 3 uur voor nodig, opladen aan een Wallbox zit ook in de mogelijkheden natuurlijk. Een volledige batterijlading is goed voor een actieradius van 75 kilometer, ruim voldoende dus voor de meeste mensen om hun dagelijkse verplaatsingen binnen de stad te doen. De topsnelheid van de Ami is 45 km/h, tijdens onze test in Centrum Brussel bleek dit meer dan voldoende.
De buitenkant is op zijn minst speciaal te noemen, de hele auto is helemaal symmetrisch opgebouwd. De voorkant is op de lampen na hetzelfde als de achterkant, de deuren zijn aan beide kanten hetzelfde en gaan daardoor ook tegenovergesteld open, daardoor kon Citroën natuurlijk wel de productiekosten reduceren. De lengte van deze compacte vierwieler is 2,41meter en dit in combinatie met de op de hoeken geplaatste wielen zorgt ervoor dat de Ami een draaicircel heeft van amper 7,2meter wat hem bijzonder wendbaar maakt!
In het interieur wordt ondanks zijn compacte afmetingen alle ruimte maximaal benut, dankzij het grote glasoppervlak en het standaard panoramadak komt er veel licht in het interieur en versterkt ook het ruimtelijk gevoel. Soms heb je wel het gevoel alsof je in een aquarium zit met al het glas.
Maar het heeft ook zijn voordeel namelijk dat de zichtbaarheid optimaal is. De zijruiten die als “natuurlijke airco” dienen, scharnieren op dezelfde wijze als bij de legendarische 2CV. De gebruikte materialen zijn vooral harde plastics wat uiteraard is gedaan om de kosten te drukken. De bestuurdersstoel kan je enkel naar voor of achter verstellen en de passagiersstoel is zelfs volledig gefixeerd. De zitvlakken die op de vaste stoelen zijn aangebracht zorgen voor een comfortabele rit. Het display’tje voor de bestuurder heel basic opgebouwd, hierop zie je de snelheid, de batterijstatus, de gekozen rijrichting en de actieradius, that’s it.
Wil je meer functies bekijken of bedienen dan is er de mogelijkheid om je smartphone te connecteren via de My Citroën-app. De My Citroën-app biedt bestuurders toegang tot essentiële informatie zoals rijbereik, de laadstatus en de resterende laadtijd, de kilometerstand en onderhoudswaarschuwingen en -afspraken.
Tijdens het rijden heb je wel het gevoel dat de Ami solide op de weg ligt en ondanks dat er geen stuurbekrachtiging op zit,stuurt hij aangenaam en direct. Het remmen vergt wat gewenning om de juiste remkracht te geven. Je hebt wel constant het gevoel dat alles rondom jou in het verkeer echt gigantisch is, qua veiligheidsgevoel is dit niet echt aangenaam. Maar voor mensen die dagelijks een beperkt aantal kilometers rijden van woon- werk verkeer zou dit wel een ideale en betaalbare oplossing kunnen zijn. Hij draagt ook nog eens bij aan het milieu omdat hij geen co2-uitstoot heeft. Dus de keuze voor een Ami is nog niet eens zo gek! Het is een fun to drive autootje dat ook een echte eyecatcher is en bovendien heel makkelijk te parkeren in de stad.
De Citroën Ami is in België beschikbaar vanaf 7290€ btw inclusief en is verkrijgbaar in zeven verschillende versies met ook nog een nieuwe Cargo versie. De Ami biedt ook de mogelijkheid van zogenaamde “doe-het-zelf-kits” waardoor je het voertuig geheel naar eigen smaak kan samenstellen met accessoires die eenvoudig zelf te installeren zijn. Als je een Ami besteld heb je ook de (betalende) optie om hem thuis te laten leveren of traditioneel in een Citroën verkooppunt.