CUPRA Leon Break 1.4 e-HYBRID 245pk (180kW) DSG 6v Plug-in Hybrid
Cupra, jarenlang de meest sportieve uitvoeringen in het Seat gamma en sinds een paar jaar een merk op zichzelf. Met de Formentor stelde het merk zijn eerste eigen wagen voor die niet afgeleid is van een bestaand Seat model. De Cupra Leon break e-Hybrid die wij deze week testen is de plug-in versie die basis de Seat Leon gebruikt. In de Cupra versie is deze dan ook voorzien van een 245pk sterke aandrijflijn ipv de 204pk sterke aandrijflijn in de “gewone” Leon. Maar is deze Cupra in werkelijkheid ook meer dan een Leon die in een stoerder en sportiever jasje gestoken is?
Het grote geheel deelt deze Cupra Leon met de standaard Leon, toch zijn er heel wat verschillen te merken, Cupra maakt gebruik van bronskleurige accenten, sier uitlaatsukken ook in brons en een stel uitstekende sportieve sportzetels. Hij krijgt ook een andere voorbumper met grotere luchtinlaten, een dakspoiler en een dynamischere achterbumper. In het interieur krijg je het specifieke Cupra-stuur dat uitgerust is met 2 extra knoppen, de start/stop konop en de Cupra knop. Deze dient om de verschillende rijstanden te kiezen, het is niet dat als je op de knop drukt je direct de Cupra stand hebt. De Cupra stand is de meest sportieve stand voor de aandrijflijn en ook de stand waarin je de meest dynamische rijervaring zou kunnen genieten… echter het artificiële geluid dat er bij de acceleratie weergegeven wordt in het interieur versterkt deze beleving totaal niet, integendeel zelfs, direct de mogelijkheid gezocht om het geluid uit te zetten of te verminderen.
De aandrijflijn van deze Cupra Leon is zeker niet traag te noemen, dankzij het gecombineerde vermogen dat enerzijds uit de 1.4 TSI benzinemotor 150pk komt en anderzijds een 116pk sterke elektromotordie in de versnellingsbak met dubbele koppeling en zes versnellingen is ingebouwd, maakt dat deze wagen dankzij zijn performante aandrijflijn een systeemvermogen heeft van 245pk en 400Nm koppel. Dit alles is goed voor een sprint naar 100 km/h in 6,7 seconden en een topsnelheid van 225km/h. De onder de laadvloer van de koffer gemonteerde batterij met een capaciteit van 13 kWh zou volgens de WLTP-cyclus goed moeten zijn voor een afstand van 52km elecktrisch rijden maar waar we in de praktijk in normale omstandigheden ongeveer 40km ver konden raken. De verbruikscijfers volgens de WLTP-cyclus zijn 1,4 l/100 km dit konden we tijdens de test niet echt vaststellen maar toch wel een opvallende 1,6 l/100 km! Houd er wel rekening mee dat je voor gelijkaardige verbruikscijfers er moet voor zorgen dat de wagen regelmatig aan de stekker kan. Hij weet wel niet altijd zijn overgangen van elektrisch naar benzine even vlekkeloos te laten verlopen, zeker als de batterij leeg is heeft hij in elke rijstand er problemen mee en is er als het ware even een bedenktijd voor hij gaat accelereren.
Het verschil tussen de standaard Leon en de Cupra Leon is dus buiten de sportievere toeters en bellen helemaal niet zo groot, het minieme extra vermogen is niet extreem voelbaar. De gekozen afwerkingsmaterialen en sportievere zetels zijn dan wel weer een groot verschil. De Cupra versie weet dankzij zijn bronzen details en sportievere look wel meer aandacht te trekken ook al is het soms door het minder gekende logo zijn en de matte kleur zoals onze testwagen.
Er is al een CUPRA Leon Break 1.4 e-HYBRID 245pk (180kW) DSG 6v Plug-in Hybrid vanaf 44.110€ deze is al ruim compleet afgeleverd, neem je daar bovenop nog wat opties zoals bvb een magneticgrijs matte kleur (2050€) dan loopt het bedrag al snel op, de door ons geteste CUPRA Leon Break kost 52.974€.
Configureer hier jouw Cupra:
https://carconfigurator.cupraofficial.be/