Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De Audi e-tron GT quattro en de Audi RS e-tron GT

Positiebepaling

  • Herinterpretatie van de gran turismo-filosofie: vierdeurs coupé met een elegant en dynamisch design en krachtige elektrische aandrijving; veel vertrouwen op lange afstanden en in het dagelijks verkeer
  • RS e-tron GT als speerpunt van elektrificatie bij Audi en Audi Sport GmbH
  • Een emotioneel karakteristieke auto en een perspectief naar toekomstig design

Exterieur design, aerodynamica en koetswerk

  • Gran turismo design verder ontwikkeld onder de vlag van elektrische mobiliteit: sportiviteit en comfort gaan samen met duurzaamheid
  • Sportieve afmetingen: grote wielen, grote spoorbreedte, vlak silhouet, lange wielbasis
  • Vloeiende designtaal als nieuw designkenmerk: esthetiek vloeit voort uit efficiëntie
  • Sculptureel design: een naar beneden gebogen Singleframe-radiatorrooster in koetswerkkleur; zeer kenmerkende quattro karakterlijnen; een vlakke cabine met een aflopende daklijn; achterkant met diepe inkepingen
  • De lage weerstandscoëfficiënt van slechts 0,24 zorgt voor een hoge efficiëntie en een groot rijbereik; actieve aerodynamica met schakelbare luchtinlaten voor remmen en radiatoren, evenals een achterspoiler die in meerdere fasen kan worden uitgeklapt; gesloten bodembescherming en brede diffusor
  • Hoge stijfheid en botsveiligheid dankzij ultrasterk staal in de passagierscel en een versterkende batterijbehuizing; aluminium buitenlaag
  • Lengte: 4,99 meter; breedte: 1,96 meter; hoogte: slechts 1,41 meter; vlakke koetswerklijn; bagageruimte met een volume van 405 liter achterin (366 liter voor het RS- model)

Koplampen en lichten

  • Matrix LED-koplampen zijn standaard in de RS e-tron GT en beschikbaar als optie in de e-tron GT quattro
  • Matrix LED-koplampen met Audi laserlicht zijn als optie verkrijgbaar voor beide modellen; ze verdubbelen de reikwijdte van het grootlicht
  • Achterlichten met lichtband; dynamische coming home and leaving home animaties in combinatie met koplampen van topklasse

Interieurdesign en interieur

  • Instrumentenbord gericht op de bestuurder en monoposto-karakter, open gevoel van ruimte
  • Lage zitpositie en breed middenconsole; achterbank is ook geschikt voor volwassenen
  • Duurzaamheid gaat samen met sportiviteit en comfort: ledervrije interieurs, bekleding gemaakt met een hoog percentage gerecycled materiaal
  • Er zijn drie zetel varianten en verschillende designpakketten.

Aandrijving en recuperatie

  • Elektrische vierwielaandrijving met een permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM) op de voor- en achteras; tweeversnellingsbak op de achteras
  • De Audi e-tron GT quattro heeft een totaal vermogen van 350 kW (476 pk) en 630 Nm koppel (in boost modus 640 Nm), terwijl de RS e-tron GT 440 kW (598 pk) en 830 Nm koppel levert; de launch control zorgt voor een boost van 390 kW (530 pk) of 475 kW (646 pk) gedurende maximum 2,5 seconden
  • 0-100 km/u in 4,1 of 3,3 seconden (RS-model);
  • Topsnelheid van 245 km/u voor de e-tron GT quattro en 250 km/u voor het RS-model
  • Intelligente regeling van freewheelen en recuperatie, remrecuperatie tot 265 kW

Batterij en thermomanagement

  • Lithium-ionbatterij met een netto-energiecapaciteit van 85 kWh (bruto 93 kWh) en een spanningsniveau van 800 volt; 396 zakcellen in 33 modules
  • Laden met wisselstroom met een vermogen van 11 kW is standaard en met 22 kW zal kort na de marktintroductie beschikbaar zijn; laden met gelijkstroom met een vermogen tot 270 kW is standaard
  • Rijbereik tot 487 km met één oplading in WLTP (Audi e-tron GT quattro); zeer korte oplaadtijden: slechts vijf minuten voor een afstand van ongeveer 100 km.
  • Uitgekiend thermomanagement met vier koelcircuits, efficiënte warmtepomp is standaard; voorconditionering voor snel gelijkstroom opladen op de weg
  • e-tron Charging Service met ongeveer 200.000 oplaadpunten in Europa en interessante tarieven

Ophanging

  • Laag zwaartepunt en uitstekende verdeling van de asbelasting dankzij de montagepositie van de batterij en de opstelling van de elektromotoren
  • Standaard: gecontroleerde demping, sperdifferentieel op de achteras, rijdynamiek systeem Audi drive select
  • Optioneel (standaard in het RS-model): gecontroleerd sperdifferentieel op de achteras en adaptieve luchtophanging met driekamertechnologie; optioneel voor beide modellen: vierwielbesturing
  • Remschijven met wolfraamcarbide laag als optie (standaard in het RS-model); remschijven van koolstofvezel-keramiek optioneel voor beide modellen
  • 19- tot 21-duimswielen, meestal in aero design; 20- en 21-duimswielen met aero lamellen

Rijhulpsystemen

  • Audi pre sense veiligheidssystemen zijn standaard; optionele Tour, City en Park pakketten; adaptieve cruise assist en (afstandsbediende) park assist plus als hoogtepunten

e-tron sportgeluid

  • Het standaard AVAS-geluid is meer sonoor dan wettelijk voorgeschreven
  • Optioneel e-tron sportgeluid (standaard voor de RS e-tron GT) voor extra buiten- en binnengeluid, afhankelijk van de Audi drive select instelling

Bediening en beeldschermen

  • Audi virtual cockpit plus (12,3 duim) en MMI aanraakscherm (10,1 duim) zijn standaard, plus natuurlijke spraakbediening met online verbinding; head-updisplay optioneel; personalisatie is standaard

Infotainment en Audi connect

  • MMI navigatie plus met Wi-Fi hotspot is standaard, intelligente navigatie met e-tron-specifieke functies
  • Uitgebreid aanbod van Audi connect-diensten; e-tron routeplanner voor het berekenen van de snelste route met de kortst mogelijke oplaadstops bij krachtige gelijkstroom-oplaadpunten
  • Audi phone box en Bang & Olufsen premium sound system (standaard voor het RS-model) zijn opties

Vakmanschap gaat hand-in-hand met slimme fabriek

  • De productie van de e-tron GT bij Audi Böllinger Höfe op de productielocatie Neckarsulm, is een combinatie van slimme fabriekstechnologie en vakmanschap
  • Koolstofneutrale productie, gebruik van eco-elektriciteit en biogas
  • Onafhankelijk, innovatief koetswerkatelier, gedeelde assemblagelijn met de Audi R8