Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De elektrische Škoda Elroq

  • Uitbreiding van het Škoda-gamma: de volledig nieuwe Elroq is het eerste volledig elektrische model van de autoconstructeur in de belangrijke categorie van de compacte SUV’s (het A Main SUV-segment)
  • Nog meer uitgesproken exterieurdesign: de Elroq is het eerste Škoda-model dat uitpakt met de nieuwe Modern Solid-designtaal
  • Compact maar ruim: comfortabel rijgedrag, slimme opbergmogelijkheden en tot 1.580 liter koffervolume maken van de Elroq de perfecte keuze voor in de stad en de voorstad
  • Uitgebreid gamma aandrijflijnen: vermogens van 125 kW tot 220 kW plus een rijbereik van meer dan 560 km (WLTP) en oplaadtijden van minder dan 28 minuten

 

Een aantrekkelijke, volledig elektrische toevoeging aan de familie: met zijn wereldpremière, gepland in de herfst van 2024, zal de Elroq binnenkort Škoda Auto’s gamma van volledig elektrische SUV’s uitbreiden naar het A Main SUV-segment, het grootste subsegment in Europa qua volume. Met zijn gedistingeerde look is de nieuwe SUV het eerste Škoda-model dat uitpakt met de nieuwe Modern Solid-designtaal van het merk, waarmee het exterieurdesign van het gamma nog meer uitgesproken wordt. Met veel ruimte, inclusief 470 liter tot 1.580 liter aan koffervolume in combinatie met compacte buitenafmetingen en slimme opbergmogelijkheden, is de Elroq ideaal voor in de stad en de voorstad. Vermogens van 125 kW tot 220 kW, een rijbereik van meer dan 560 km (WLTP) en een oplaadtijd van minder dan 28 minuten maken hem bovendien tot een perfecte metgezel voor langeafstandsritten. De introductie van de Škoda Elroq markeert het begin van Škoda’s nieuwe BEV-campagne, waarin de komende jaren zes batterij-elektrische modellen zullen worden gelanceerd.

Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, zegt: “Het uitbreiden van ons elektrische gamma naar verschillende aantrekkelijke nieuwe segmenten is essentieel voor onze strategie om onze klanten een ruime keuze aan nieuwe modellen te bieden en om het succes van Škoda Auto voort te zetten. De Elroq is een mijlpaal in ons BEV-gamma, de eerste in een aankomende reeks van zes nieuwe volledig elektrische modellen, na het succes van de Enyaq en Enyaq Coupé. Een eerste blik op het gedurfde nieuwe Modern Solid-design verraadt al meteen dat deze auto iets nieuws is: de perfecte balans van buitenmaten, binnenruimte en elektrische mobiliteit voor in de stad en daarbuiten. Bovendien is de Škoda Elroq uitgerust met geavanceerde technologieën en rijhulpsystemen waarvan we weten dat onze klanten ze naar waarde schatten. Ik ben erg enthousiast over deze aanwinst in onze groeiende familie van geëlektrificeerde voertuigen.”

Perfecte keuze voor ‘everyday explorers’ in en buiten de stad

De volledig nieuwe en volledig elektrische SUV Škoda Elroq zal de perfecte metgezel zijn voor avonturen in de vrije natuur, terwijl zijn compacte buitenmaten en bijzonder kleine draaicirkel hem ook ideaal maken voor het leven in de stad. Met zijn opvallende, stoere koetswerk is de Elroq meteen herkenbaar. Vierwielaandrijving is optioneel verkrijgbaar voor tochten buiten de gebaande paden. Gepositioneerd tussen Škoda’s Enyaq-familie en zijn aankomende kleinste SUV-model, de Škoda Epiq, is de Elroq het elektrische alternatief voor de Škoda Karoq.

Modern Solid-design met Tech-Deck Face in plaats van de bekende Škoda-grille

De Elroq onderstreept zijn strategische belang voor de Tsjechische autoconstructeur door als eerste Škoda-productiemodel uit te pakken met de nieuwe Modern Solid-designtaal. Vandaar dat de voorkant bijvoorbeeld wordt gekenmerkt door het Tech-Deck Face en een nieuw woordmerk op de motorkap. De Modern Solid-designtaal vertegenwoordigt een fundamentele verandering: ze combineert robuustheid, functionaliteit en authenticiteit met een gevoel van veiligheid en kracht door typische Škoda-designelementen te benaderen vanuit een totaal nieuw perspectief. Achter het glanzend zwarte Tech-Deck Face-element, dat de Škoda-grille vervangt, hebben de ingenieurs sensoren zoals de radar en de frontcamera verborgen. Iets hogerop krijgt de Elroq het nieuwe Škoda-woordmerk op de strak afgelijnde motorkap en doet hij het als eerste productiemodel van het merk zonder het logo dat daar eerder prijkte.

Vier beschikbare aandrijflijnopties en een rijbereik van meer dan 560 kilometer

De volledig nieuwe Škoda Elroq, gebouwd op het modulaire MEB-platform voor elektrische auto’s van de Volkswagen-groep, zal beschikbaar zijn in vier aandrijflijnversies: de Elroq 50, 60, 85 en 85x. Deze varianten variëren in batterijcapaciteit en overeenkomstig vermogen, gaande van 125 kW tot 220 kW. De instapversie Elroq 50 heeft achterwielaandrijving met een bruto batterijcapaciteit van 55 kWh en een elektromotor op de achteras met een piekvermogen van 125 kW. De Elroq 60 heeft een 63kWh-batterij en een elektromotor van 150 kW. Beide versies halen een topsnelheid van 160 km/u. De Elroq 85- en Elroq 85x-versies zijn uitgerust met een batterij van 82 kWh (bruto). De achterwielaangedreven Elroq 85 heeft een piekvermogen van 210 kW, terwijl de Elroq 85x een extra elektromotor op de vooras heeft en zo standaard vierwielaandrijving biedt met een piekvermogen van 220 kW. Beide versies, de Elroq 85 en de 85x, halen een topsnelheid van 180 km/u en bieden een elektrisch rijbereik van meer dan 560 kilometer.

DC-snelladen tot 175 kW

Alle varianten van de volledig nieuwe Škoda Elroq ondersteunen DC-snelladen, hoewel de maximale oplaadvermogens verschillen. De Elroq 85 en Elroq 85x kunnen DC-snelladen met vermogens tot 175 kW. De batterijen van alle vier de aandrijflijnversies kunnen in minder dan 28 minuten worden opgeladen van 10% tot 80%. Bij AC-stations laden alle Elroq-modellen op met vermogens tot 11 kW, waarbij de batterij in 5,5 tot 8 uur volledig is opgeladen, afhankelijk van de versie. De Škoda Elroq ondersteunt automatische en handmatige preconditionering van de batterij. De preconditioneringsfunctie verwarmt de batterij voor als voorbereiding op DC-laden bij lage omgevingstemperaturen en optimaliseert zo de oplaadsnelheid. Het proces kan handmatig worden gestart door een knop op het centrale infotainmentdisplay in te drukken, of automatisch onderweg naar een laadstation, op basis van navigatiegegevens en batterijtemperatuur.

Veel ruimte en Simply Clever-functies

Ondanks zijn compacte buitenmaten biedt de volledig nieuwe Škoda Elroq veel ruimte voor de bagage van de passagiers. Zijn koffervolume van 470 liter kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.580 liter door de achterbank neer te klappen. Er zijn ook talloze opbergmogelijkheden in het interieur met een totale capaciteit van 48 liter, waaronder diverse slimme opbergvakken. De compacte SUV laat ook een aantal gloednieuwe Simply Clever-functies debuteren, zoals een praktisch, optioneel opbergnet voor een oplaadkabel onder de hoedenplank. De hoedenplank zelf is verstelbaar, zodat de laadruimte slim en flexibel kan worden gebruikt. De Škoda Elroq biedt ook twee extra opbergvakken aan de zijkanten van de kofferruimte. Een andere nieuwe functie is een QR-code in de bagageruimte. Na het scannen geeft die functie een snel overzicht van de uitrusting en de functies die beschikbaar zijn in het voertuig. Of ze toont interactieve video-instructies, over het gebruik van de hoedenplank of het opbergnet bijvoorbeeld.

Veiligheid en comfort dankzij geavanceerde rijhulpsystemen en tot negen airbags

De Škoda Elroq wordt standaard geleverd met een breed scala aan veiligheids- en rijhulpsystemen in combinatie met een groot aantal geavanceerde sensoren en biedt zo een hoog niveau van passieve en actieve veiligheid. Tot de rijhulpsystemen behoort onder meer Travel Assist, dat in zijn nieuwste versie aanzienlijk meer gebruikmaakt van zwermgegevens. Ook de parkeerhulp is state-of-the-art: de Intelligent Park Assist biedt functies voor parkeren op afstand en getraind parkeren op afstand. Met Remote Parking kunnen bestuurders gemakkelijk van buiten de auto en tot op vier meter afstand parkeermanoeuvres uitvoeren met behulp van een smartphone en de MyŠkoda-app. Met Trained Parking kunnen bestuurders de Elroq leren om aanrijroutes van maximaal 50 meter naar in totaal vijf verschillende parkeerplaatsen te onthouden. De Elroq kan er dan autonoom naartoe rijden en automatisch parkeren. Voor een hoog niveau van passieve veiligheid is de gloednieuwe Škoda Elroq uitgerust met maximaal negen airbags. Airbags voor de bestuurder en voorpassagier, hoofdairbags, zijairbags voorin en een centrale airbag tussen de voorstoelen zijn standaard aan boord, terwijl zijairbags achterin optioneel beschikbaar zijn.