Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe A3 Sportback TFSI e

Met een grotere batterijcapaciteit, opladen met gelijkstroom bij snellaadstations en een elektrisch rijbereik tot 143 kilometer ondergaat de Audi A3 Sportback TFSI e* een omvangrijke technologische upgrade. Het intelligente aandrijfbeheersysteem zorgt voor een uitstekende efficiëntie, een hoge energieterugwinning en lokaal emissievrij rijden over lange afstanden in het dagelijks leven. De plug-inhybride combineert een dynamisch rijgedrag met meer comfort.

Nadat Audi in het voorjaar uitgebreide upgrades voor de A3 en S3 presenteerde, waaronder de nieuwe A3 allstreet, volgt nu de A3 Sportback TFSI e* met de plug-inhybride, die krachtiger en efficiënter is dan voorheen.

Nieuwe turbobenzinemotor en geoptimaliseerde elektromotor als krachtig duo

De nieuwe turbobenzinemotor en de elektromotor met hogere vermogensdichtheid vormen het hart van het aandrijfsysteem. De 1.5 TFSI evo2 vervangt de vorige 1.4 TFSI en beschikt over een groot aantal hoogtechnologische functies. De turbocompressor met variabele turbinegeometrie in combinatie met de Miller-cyclus en het vroeg sluiten van de inlaatkleppen optimaliseert de koeling van de verbrandingskamer en zorgt daarnaast voor een hogere compressieverhouding. De verhouding is nu 11,5:1 tegenover 10:1 in de 1.4 TFSI. Dankzij dit verbrandingsproces werkt de nieuwe motor uiterst efficiënt, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot afnemen. De injectie vindt plaats bij een druk tot 350 bar. Ter vergelijking: de 1.4 TFSI haalde maximaal 200 bar. De cilindervoeringen met plasmacoating verminderen de interne wrijving in de nieuwe motor. Zuigers met ingegoten koelkanalen optimaliseren de verbranding.

De elektrische aandrijving wordt verzorgd door een permanent bekrachtigde synchrone motor, die nu 85 kW en 330 Nm koppel levert. Net als bij zijn voorganger is deze geïntegreerd in de behuizing van de zestraps S tronic, die nu is uitgerust met een robuuster versnellingsbaklager om het hogere systeemvermogen aan te kunnen.

Die brengt het koppel van de twee motoren over op de vooras. De versnellingsbak met dubbele koppeling heeft een elektrische oliepomp die zorgt voor het schakelen en de olietoevoer, zelfs als de TFSI tijdelijk is uitgeschakeld.

Batterijcapaciteit en energie-inhoud van de hoogspanningsmodules verdubbeld

De brutocapaciteit van de hoogspanningsbatterij is nu 25,7 kWh en is daarmee bijna verdubbeld met vrijwel dezelfde afmetingen als het vorige model. De nettocapaciteit is 19,7 kWh. De 96 prismacellen, die in vier modules zijn verdeeld, slaan bijna 50 procent meer energie op dan voorheen: dankzij een geoptimaliseerde celchemie en een betere verpakking is de laadhoeveelheid van de modules nu 73 in plaats van 37 ampère-uur. De ontwikkelaars hebben daarmee het elektrische rijbereik vergroot tot 143 kilometer in de WLTP-cyclus. Een speciaal koelcircuit zorgt ervoor dat de batterijtemperatuur in het optimale bereik wordt gehouden.

Meer vermogen voor de sportieve A3 Sportback 45 TFSI e*

Audi biedt de A3 Sportback TFSI e* aan met twee prestatieniveaus: 40 TFSI e en 45 TFSI e. In het krachtigere model levert de 1.5 TFSI evo2 130 kW (177 pk) en dat is 20 kW (27 pk) meer dan voorheen. Het maximumkoppel is 250 Nm en dit is beschikbaar tussen 1500 en 4000 toeren per minuut. In combinatie met de elektromotor levert de A3 Sportback 45 TFSI e in totaal 200 kW (272 pk) systeemvermogen en 400 Nm systeemkoppel. Hierdoor kan hij sterke rijprestaties leveren: de acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 6,3 seconden. Het model haalt een topsnelheid van 237 km/u.

In de kleinere uitvoering heeft de verbrandingsmotor een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van eveneens 250 Nm. De nieuwe 1.5 TFSI evo2 en de elektromotor leveren samen 150 kW (204 pk) systeemvermogen. Als ze samenwerken voor een maximale boost, bedraagt het systeemkoppel 350 Nm. De A3 Sportback 40 TFSI e accelereert van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden en haalt een topsnelheid van 225 km/u. De volledig elektrische topsnelheid van beide modellen is 140 km/u.

Intelligent aandrijfbeheersysteem voor maximale efficiëntie

Het aandrijfbeheersysteem van de compacte plug-inhybride is ontworpen voor een hoge efficiëntie. Starten gebeurt altijd elektrisch tot -28° C. De bestuurder kan voorrang geven aan de elektrische aandrijving met de EV-knop op het schakelpaneel of door die te selecteren in de MMI, waardoor de auto als een volledig elektrisch model kan rijden. In de Auto Hybrid-modus, de primaire bedrijfsmodus, verdelen de verbrandingsmotor en de elektromotor het werk op intelligente wijze: zuiver elektrisch rijden bij lage snelheden, voorrang voor de TFSI-motor bij hogere snelheden en vaak beide aandrijvingen samen. Afhankelijk van de situatie kan de A3 Sportback TFSI e* uitrollen, energie terugwinnen – zowel bij stuwkracht als remmen – of samen met de elektromotor en TFSI voor een boost zorgen. Het hybridebeheersysteem houdt bovendien het laadniveau van de batterij constant om voldoende elektrische energie op te slaan voor later gebruik, bijvoorbeeld in een lage-emissiezone.

Energieterugwinning via de stuurwielpaddles

Als de voet van het gaspedaal wordt genomen, rolt de A3 Sportback TFSI e* uit met uitgeschakelde motoren of wint de elektromotor energie terug in de uitloopmodus. Dit hangt af van de rijsituatie. Bij het remmen neemt de elektromotor alleen de vertraging over tot ongeveer 0,3 G, waarmee het overgrote deel van alle remprocessen in het dagelijkse verkeer is gedekt. De hydraulische wielremmen komen pas in actie als er harder op het rempedaal wordt getrapt. De overgang is bijna onmerkbaar en de energieterugwinning blijft actief. Bij het remmen kan de elektromotor tot 43 kW aan vermogen terugwinnen. Op basis van de volledig elektrische modellen worden de stuurwielpaddles nu voor het eerst gebruikt om de mate van terugwinning in de EV-modus te regelen. Het optimale rijniveau wordt op de achtergrond ingesteld.

Meer vermogen bij gebruik van de boostfunctie

De A3 Sportback TFSI e* toont zijn sportieve mogelijkheden in het S-schakelprogramma van de versnellingsbak met dubbele koppeling. In de Auto Hybrid-modus doet de aandrijving een beroep op het volledige systeemvermogen en komt het boostvermogen vrij tijdens acceleratiemomenten bij een kickdown. In de A3 Sportback 40 TFSI e* is 40 kW aan boostvermogen gedurende 15 seconden en onder optimale omstandigheden zelfs gedurende 18 seconden beschikbaar. In de A3 Sportback 45 TFSI e* is 70 kW aan boostvermogen gedurende acht seconden beschikbaar omdat de elektromotor meer vermogen moet leveren om alle mogelijkheden van het systeem te benutten. In de EV-modus wordt bij een kickdown ook de verbrandingsmotor ingeschakeld en wordt een beroep gedaan op het boostvermogen.

Snelladen met gelijkstroom tot 50 kW**

Voor het eerst biedt Audi opladen met gelijkstroom bij snellaadstations aan voor een plug-inhybride model. De A3 Sportback TFSI e* gebruikt opladen met gelijkstroom tot 50 kW** en maakt zo comfortabel reizen met elektrische aandrijving mogelijk. Een batterij die tot 10 procent is ontladen, kan dus in minder dan een half uur worden opgeladen tot 80 procent**.

Daarnaast is het mogelijk om op te laden bij oplaadpunten op wisselstroom, zoals een wallbox, of gemeentelijke laadstations met driefasig opladen tot 11 kW. Het opladen duurt 2,5 uur. De benodigde Mode 3-kabel wordt standaard meegeleverd.

Speciaal getuned onderstel

Vergeleken met de conventioneel aangedreven A3 is de asbelasting in de plug-inhybride iets meer naar achteren verdeeld, met 55 procent op de vooras en 45 procent op de achteras. Dit komt door de lithium-ionbatterij, die zich ter hoogte van de achterbank onder de vloer van de auto bevindt. De ophanging en dempers zijn daarom speciaal getuned. De combinatie van iets hogere veerconstantes en een enigszins sportiever dempingsgedrag zorgt voor een hoge rijkwaliteit én een hoge rijdynamiek. De elektromechanische besturing reageert gevoelig en biedt ondersteuning afhankelijk van de rijsnelheid. Ze biedt een nauwkeurig stuurgevoel bij hoge snelheden; bij het inparkeren laat de A3 Sportback TFSI e* zich heel gemakkelijk besturen. Een progressieve stuurinrichting met een variabele overbrengingsverhouding afhankelijk van de stuurhoek is als optie leverbaar voor een nog levendigere rijervaring.

Nieuwe functies en sportieve uitrusting voor de 45 TFSI e*

De plug-inhybride modellen profiteren van de innovaties die begin dit jaar op de A3 werden geïntroduceerd: een sportievere styling, nieuwe designelementen en een digitaal aanbod. Een uitgebreide standaarduitrusting verhoogt het comfort, terwijl selecteerbare dagrijlichtpatronen en flexibel toe te voegen voertuigfuncties voor een hoge mate van individualisering zorgen.

Beide plug-inhybride modellen zijn standaard uitgerust met lichtmetalen 17-duimsvelgen, het Audi drive select-rijdynamieksysteem en stationaire airconditioning. Speciale displays geven informatie over de rit: de grafisch aangepaste vermogensmeter in de Audi virtual cockpit toont het vermogen waarop op dat moment een beroep wordt gedaan, de rijmodus, de laadstatus van de batterij en het rijbereik. Het MMI-display geeft ook de energiestromen weer.

In overeenstemming met zijn hogere prestaties wordt de A3 Sportback 45 TFSI e* standaard geleverd met het S line-exterieur, dat een S-specifieke grille en een S-dakrandspoiler omvat. Het Black Plus-stylingpack accentueert het Audi Singleframe, de sierstrips op de zijruiten en de bumpers. De buitenspiegelkappen zijn ook zwartglanzend; de Audi-ringen zijn antracietgrijs.

Het opvallende exterieur wordt standaard gecompleteerd door rode remklauwen en verduisterde achterruiten. In het interieur weerspiegelen zwarte sportstoelen, applicaties in aluminiumlook en deurdrempels met aluminium inzetstukken het sportieve karakter van de A3 Sportback 45 TFSI e*.

Bestelbaar vanaf 45.700 euro inclusief btw

De prijzen van de A3 Sportback 40 TFSI e* beginnen bij 45.700 euro, terwijl de krachtigere en sportievere 45 TFSI e* verkrijgbaar is vanaf 52.800 euro.
​Bestellingen voor beide modellen kunnen vanaf eind oktober worden geplaatst.
​De A3 allstreet als plug-inhybride versie volgt ook in het najaar.