Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Audi A5-modellen

Met de nieuwe A5-familie begint Audi aan het volgende hoofdstuk van zijn succesvolle geschiedenis in het middenklassesegment. De nieuwe Audi A5-familie pakt 30 jaar na de eerste Audi A4 uit met een aangescherpte designtaal die fascineert met zijn premium proporties. Beide koetswerkvarianten, Berline en Avant, belichamen perfect de sportieve essentie van Audi’s designfilosofie. Een nieuwe designtaal in het interieur creëert een royaal gevoel van ruimte en plaatst de displays op een digitaal podium. Het nieuwe bedieningsconcept verhoogt daarbij de interactie met het voertuig. Efficiënte, deels geëlektrificeerde verbrandingsmotoren en opwindende S-modellen ronden het gamma af.

Met de uitbreiding van zijn modellengamma heeft AUDI AG de naamgeving van zijn voertuigen vanaf 2024 geherstructureerd. De nummers in de namen van elektrische en thermische modellen zijn de onderscheidende factor. In de toekomst staan even nummers voor elektrisch aangedreven modellen en oneven nummers voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Met het debuut van de nieuwste generatie heet de langjarige bestseller Audi A4 voortaan Audi A5 en wordt hij geproduceerd in Neckarsulm. Hij wordt aangeboden in vier nieuwe varianten: als A5 Berline en S5 Berline en als A5 Avant en S5 Avant. Deze versies zijn de eerste modellen die worden gelanceerd op het Premium Platform Combustion (PPC).

Audi’s CEO Gernot Döllner over de nieuwe modellenfamilie: “Tegelijk met de uitbreiding van ons volledig elektrische aanbod lanceren we een nieuwe generatie modellen met efficiënte verbrandingsmotoren. De Audi A5-familie met haar atletische design, volledig nieuwe interieur en toekomstbestendige elektronica-architectuur zal de eerste zijn. De geavanceerde MHEV plus-technologie maakt gedeeltelijk elektrisch rijden en dus nog efficiënter rijden mogelijk.”

De nieuwe modellen groeien in lengte en breedte. Audi breidt ook hun standaarduitrusting uit, waardoor de nieuwe Audi A5 in het hogere middenklassesegment wordt gepositioneerd. De nieuwe gebruikerservaring op basis van de 1.2-versie van de elektronische architectuur E³ past bij dit streven. De optionele uitrusting is gebundeld in verschillende packs.

Dynamisch en gespierd exterieurdesign

Al bij de eerste aanblik vertoont de volledig nieuw ontworpen A5-familie een krachtig en strak design. De gewijzigde proporties met een lange wielbasis, grote wielen en het lage, sportieve koetswerk belichamen vooruitstrevend dynamisme en premium normen. Bij de Berline strekt de sportieve, compact ogende glaspartij zich in een vloeiende boog uit naar achteren, om zoals bij een coupé naadloos over te lopen in de vlakke achterruit en te eindigen bij de optisch korte achterklep met een opvallende spoilerlip.

De achterklep, die nieuw is in dit voertuigsegment, vormt een overtuigende symbiose van design en functionaliteit. Ze opent samen met de achterruit en door haar omvang is de toegang tot de bagageruimte aanzienlijk eenvoudiger. Dat resulteert in een volledig nieuw berlineconcept voor Audi. In de Avant gaat de dynamische en strakke daklijn over in een naadloos geïntegreerde dakspoiler die de sportieve, vlakke achterruit overspant. De eveneens behoorlijk schuine D-stijlen benadrukken het dynamische zijaanzicht van de A5 Avant.

De voorkant wordt gedomineerd door het brede en aanzienlijk vlakker geproportioneerde Singleframe met een driedimensionale honingraatstructuur. Samen met de slanke en nauwkeurig getekende koplampen vormt het het gezicht van de auto en geeft het een opvallende en gerichte uitdrukking. Dankzij de ‘soft nose’ die in de bumper is geïntegreerd, ligt de motorkap gelijk met de frontpartij. De blisters die bij de voor- en achterwielen krachtig uit de schouderpartij steken, doen denken aan de Audi Urquattro en zijn een kernelement van Audi’s design-DNA.

De opvallende en kenmerkende achterkant combineert sportief, emotioneel design met slimme technologie. De combinatie van sculpturale geometrie en een doorlopende, driedimensionaal verspringende lichtstrip verleent de achterzijde van de nieuwe Audi A5 uitstraling en visuele dynamiek. Verdere blikvangers in het achteraanzicht van de basismodellen zijn het heldere, moderne design van de bumper met een donkere diffusor en de hoogwaardige rechthoekige eindpijpen van de uitlaat.

Nieuwe standaarden in digitaal licht

De Audi A5-familie biedt vooraan digitale dagrijverlichting met ledtechnologie en achteraan digitale oledverlichting van de tweede generatie. Met ongeveer 60 segmenten per digitaal oledpaneel ontwikkelen ze zich bij de A5 steeds meer tot een display aan de achterkant van het voertuig. Dat maakt Car-to-X-communicatie mogelijk en verhoogt de veiligheid op de weg – bijvoorbeeld met het nieuwe communicatielicht.

De dynamische verlichtingseffecten bij het ontgrendelen en verlaten van de auto weerspiegelen de esthetiek van beweging als onderdeel van het Audi’s verlichtings-DNA. Dat geldt ook voor de actieve digitale lichtsignatuur, die een nieuw gevoel van levendigheid overbrengt. De koplampen en achterlichten zijn driedimensionaal ontworpen, bieden optionele digitale lichtsignaturen en brengen zo de fysieke en digitale wereld samen.

Technologie en comfort in het nieuwe interieur

Het interieurdesign van de nieuwe Audi A5 is gebaseerd op vier typische kenmerken. Ten eerste vertoont het interieur een mensgericht ontwerp, wat wil zeggen dat het consequent is afgestemd op de behoeften van de gebruikers. Het tweede bijzondere kenmerk is de Digital Stage die in de vorm van de Audi MMI-displays duidelijk georiënteerd is naar de bestuurder en voorpassagier. Met zijn Material Driven Design voldoet de Audi A5-modellenreeks aan de eis van een royaal gevoel van ruimte met een hoog comfortniveau. De duidelijke indeling en eenvoudige bediening van het interieur zorgen voor overzicht in alle situaties en vormen zo het vierde kenmerk: visuele helderheid. Daarbij komt ook nog het optionele dynamische interactielicht om de interactie van de auto met de inzittenden te ondersteunen.

Audi MMI-panoramadisplay en head-updisplay

Het nieuwe bedieningsconcept van de Audi A5-familie verhoogt de interactie met het voertuig dankzij de elektronische architectuur E³. De nieuwe Audi A5 sluit naadloos aan bij het digitale ecosysteem van onze klanten en biedt een persoonlijke connectiviteitservaring. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay heeft een gebogen design en maakt gebruik van oledtechnologie. Het bestaat uit de Audi virtual cockpit met een zichtbare schermdiagonaal van 11,9 duim en het 14,5 duim grote MMI-aanraakscherm. Audi vult het digitale podium voor de voorste inzittenden aan met het optionele MMI-display van 10,9 duim voor de voorpassagier, dat perfect is geïntegreerd in het dashboarddesign. De nieuwe A5 heeft een configureerbaar head-updisplay dat is doorontwikkeld ten opzichte van zijn voorganger. Voor het eerst heeft de bestuurder nu de mogelijkheid om voertuig- en infotainmentfuncties te bedienen via het head-updisplay.

Geavanceerd hybridesysteem MHEV plus

Het nieuwe MHEV plus-systeem op basis van een 48V-boordnet ondersteunt de verbrandingsmotor en vermindert de CO2-uitstoot terwijl de prestaties toenemen. De aandrijflijngenerator (PTG) maakt gedeeltelijk elektrisch rijden mogelijk, wat bijdraagt tot een lager brandstofverbruik.

In vergelijking met een MHEV-systeem zorgt het nieuwe MHEV plus-systeem voor aanzienlijke voordelen in CO2-uitstoot en brandstofverbruik in de Audi A5-modellenreeks.
​Die besparingen lopen op tot 10 g/km of 0,38 l/100 km in de 2.0 TDI (150 kW, voorwielaandrijving/quattro) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,6-4,7; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 147-124; CO2-klasse: E-D) en tot 17 g/km of 0,74 l/100 km in de V6 3.0 TFSI (270 kW, quattro) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,9-7,4; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 180-167; CO2-klasse: G-F) in de WLTP-rijcyclus1.

De PTG kan ook tot 18 kW (24 pk) elektrisch vermogen toevoegen aan het vermogen van de verbrandingsmotor. Bij het afremmen voert de PTG energie terug naar de batterij (recuperatie), met een vermogen tot 25 kW. Daardoor zijn zuiver elektrisch manoeuvreren en parkeren in beperkte mate mogelijk. Dankzij de mogelijkheid om een elektrische aircocompressor in te zetten kan het aircosysteem ook worden bediend wanneer het voertuig stilstaat voor verkeerslichten en de verbrandingsmotor is uitgeschakeld.

Met het geïntegreerde en mengbare rembedieningssysteem (iBRS) kunnen het rempedaal en de remhydrauliek volledig worden ontkoppeld. In modellen met het MHEV plus-systeem bijvoorbeeld wordt de nodige vertraging bereikt zonder gebruik te maken van de mechanische frictieremmen dankzij regeneratief remmen. Dat betekent dat de vertraging in eerste instantie alleen wordt bereikt door recuperatie. De mechanische frictieremmen treden pas in werking wanneer het rempedaal harder wordt ingetrapt. Het remgevoel blijft daardoor onaangetast.

Motoren bij marktlancering

De efficiënte motoren in de Audi A5-familie bestrijken een breed gamma: van het instapmodel met conventionele aandrijving tot de comfortabele kilometervreter en de dynamische sportwagen. Het aanbod aan motoren, transmissies, mate van elektrificatie en aandrijflijntypes zijn afgestemd op de verwachtingen van onze klanten.

De instapmotor is een 2.0 TFSI met 110 kW (150 pk) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,6-6,6; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 173-150; CO2-klasse: F-E). Optioneel is dezelfde motor verkrijgbaar met een vermogen van 150 kW (204 pk) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,9-6,6; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 179-152; CO2-klasse: G-E). Deze TFSI-motor is uitgerust met een turbocompressor met variabele turbinegeometrie (VTG) en werkt met een gewijzigd verbrandingsproces dat bijzonder brandstofefficiënt is bij gedeeltelijke belasting. VTG-technologie zorgt ook bij benzinemotoren voor een consistente en soepele opbouw van het koppel, zelfs bij lage toerentallen. De viercilinder-turbomotor is leverbaar met een versnellingsbak met dubbele koppeling. De 110kW-variant is verkrijgbaar als zuiver voorwielaangedreven model en de 150kW-variant met voorwielaandrijving of quattro ultra.

De 2.0 TDI met 150 kW (204 pk) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,6-4,7; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 147-124; CO2-klasse: E-D) verlegt de grenzen in de A5 dankzij zijn MHEV plus-technologie. Deze tweelitermotor van de EA288 evo-generatie erft van zijn voorganger de geoptimaliseerde verbranding door middel van een cilinderdruksensor, TwinDosing voor de uitlaatgasnabehandeling en twee balansassen voor een soepele motorwerking. Hij ontwikkelt een koppel van 400 Nm tussen 1.750 en 3.250 t/min. De 2.0 TDI is verkrijgbaar met een versnellingsbak met dubbele koppeling in combinatie met voorwielaandrijving of met de vierwielaandrijving quattro ultra. Om de efficiëntie en het comfort te verhogen wordt de motor gedeeltelijk geëlektrificeerd met behulp van het nieuwe MHEV plus-systeem van 48 volt. De geëlektrificeerde componenten van de aandrijflijn verlagen de CO2-uitstoot dankzij het hoge recuperatievermogen. Bovendien wordt het comfort van de TDI verder verhoogd door een riemaangedreven 48V-starter-generator voor een soepele start van de motor. De reactietijd bij het wegrijden is korter en de auto is merkbaar levendiger.

De sportieve S5 is gebaseerd op een 3.0 V6 TFSI-motor met 270 kW (367 pk) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,9-7,4; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 180-167; CO2-klasse: G-F) en een geoptimaliseerd verbrandingsproces. Hij heeft voor het eerst een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) en MHEV plus-technologie. De herziene S tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling in de Audi S5, ontworpen voor meer koppel, vermindert ook het gewicht op de vooras en maakt de auto levendiger. Gedeeltelijke elektrificatie door middel van het nieuwe MHEV plus-systeem van 48 volt leidt tot een lagere CO2-uitstoot dankzij geëlektrificeerde aandrijfcomponenten en hoge recuperatieprestaties. Vergeleken met een S4 Berline TDI (vorig model) verlaagt de S5 Berline TFSI (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,7-7,4; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 175-167; CO2-klasse: F) de CO2-uitstoot met maar liefst 14 g/km. Zijn snelle, dynamische koppelopbouw onderstreept de sportiviteit van de S5. Het standaard quattro-sportdifferentieel met torque vectoring in combinatie met een instelbare vierwielaandrijvingskoppeling is afgesteld voor zijdelingse dynamiek op het hoogste niveau.

Dynamisch ontwerp van onderstel en stuurinrichting

Dankzij de doorontwikkeling van de ophanging brengt de nieuwe Audi A5 de rijeigenschappen die typisch zijn voor het merk Audi, perfect over op de weg. Als gevolg van uitgebreid detailwerk aan de ophanging en stuurinrichting biedt de Audi A5 een nauwkeurig, moeiteloos en grotendeels neutraal rijgedrag dat, in combinatie met de optionele ophanging met adaptieve dempers, aanzienlijk meer kan worden gedifferentieerd tussen comfort en sportiviteit. De besturing, die in het nieuwe model altijd van het progressieve type is, is ook aanzienlijk preciezer geworden.

Marktlancering en prijzen

Met de nieuwe A5-familie begint Audi aan het volgende hoofdstuk van zijn succesvolle geschiedenis in het middenklassesegment. De Audi A5 en Audi S5 worden in november in de Audi showrooms verwacht. De Audi A5-familie is in België vanaf eind juli 2024 te bestellen, de Belgische prijzen worden op dat moment bekendgemaakt.