Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Audi A6 e-tron

De belangrijkste feiten over de nieuwe Audi A6 e-tron*

Exterieurdesign en aerodynamica

  • Dynamisch, elegant en progressief koetswerk
  • Zeer slank design van de dagrijverlichting en brede grille
  • Doorlopende strip in aluminiumlook van de A-stijl tot de dakspoiler van de A6 Avant e-tron*
  • Virtuele buitenspiegels van de tweede generatie, nu elektrisch inklapbaar
  • Acht koetswerkkleuren: effen Magnetisch Grey, Glacier White Metallic, Typhoon Grey Metallic, Mythos Black Metallic, Plasma Blue Metallic, Malpelo Blue Metallic; Daytona Grey met pareleffect en Siam Beige Metallic exclusief voor S line en S-model
  • Sportief design resulteert in uitstekende aerodynamica, met Cx-waarden van 0,21 (Sportback) en 0,24 (Avant)

Verlichtingstechnologie

  • Actieve digitale lichtsignatuur voor koplampen en achterlichten
  • Verlichtingsdesign, functieaanbod en verkeersveiligheid aanzienlijk verbeterd
  • Acht digitale lichtsignaturen voor digitale dagrijverlichting van de ledmatrixkoplampen en voor digitale oledachterlichten 2.0, weergegeven via MMI en myAudi-app
  • Aantal pixels per digitaal oledpaneel 2.0: 45 segmenten
  • Tien digitale oledpanelen in de achterlichten met in totaal 450 segmenten
  • Eerste voertuig op de Europese markt met verlichte ringen achteraan (afhankelijk van configuratie)
  • Communicatielicht, inclusief nabijheidsdetectie
  • Communicatielicht waarschuwt weggebruikers met speciale symbolen
  • Digitale oledachterlichten van de tweede generatie tonen specifieke lichtsignaturen met waarschuwingssymbolen naast gewone achterlichtgraphics

Interieurdesign en displays

  • Driedimensionaal ontworpen toepassingen zorgen voor een royaal gevoel van ruimte
  • Interieur straalt heldere structuren uit en benadrukt huiselijke sfeer
  • Softwrap strekt zich uit vanaf de deuren over de hele breedte van het dashboard
  • Digitale buitenspiegeldisplays zijn ergonomisch geplaatst aan de binnenkant van de deuren op kijkhoogte op de A-stijl
  • Audi MMI-panoramadisplay, met gebogen design en oledtechnologie, bestaat uit een Audi virtual cockpit van 11,9 duim en een 14,5 duim groot MMI-aanraakscherm
  • Optioneel MMI-scherm van 10,9 duim voor voorpassagier met Active Privacy Mode
  • Optioneel Augmented Reality Head-up Display
  • Nieuw glazen panoramadak met schakelbare transparantie

Infotainment en digitale diensten

  • Store voor apps van derden, rechtstreeks geïntegreerd in het voertuig
  • Functions on Demand: uitbreiding van voertuigfuncties achteraf mogelijk
  • Software-updates over-the-air (OTA) beschikbaar
  • Integratie van ChatGPT

Rijhulpsystemen

Standaard veiligheidsvoorzieningen zijn onder andere park assist plus, een achteruitrijcamera, snelheidsbegrenzer op basis van verkeersborden, verkeersbordherkenning op basis van camera’s, adaptieve snelheidsassistent, park assist plus met afstandsweergave en afleidings- en slaperigheidsdetectie.

Aandrijving en recuperatie

  • Sterk geïntegreerde componenten, compact ontwerp en geoptimaliseerde interne productie
  • 30 procent minder installatieruimte nodig voor elektromotoren, motorgewicht met ongeveer 20 procent verlaagd
  • Focus op efficiëntie, akoestiek en modulair ontwerp
  • Gebruik van ASM (asynchrone motor) op de vooras en PSM (synchrone motor met permanente magneet) op de achteras
  • Haarspeldwikkeling maximaliseert stroomgeleiding in de stator van de elektromotor
  • Rotor en stator met innovatief direct koelsysteem
  • Energiezuinige siliciumcarbide halfgeleiders in de pulsomvormers
  • Droogcartersmering en elektrische oliepomp in de versnellingsbak
  • Geoptimaliseerde akoestiek dankzij in de behuizing gegoten steunen
  • Directe oliekoeling van de elektromotoren voor hogere vermogensdichtheid
  • Zo veel mogelijk vermijden van zware zeldzame aardmetalen
  • Bij de marktlancering zijn er twee prestatieniveaus voor elke koetswerkvariant:
    • Audi A6 Sportback e-tron performance*: 270 kW systeemvermogen, achterwielaandrijving, acceleratie 0-100 km/u in 5,4 seconden
    • Audi A6 Avant e-tron performance*: 270 kW systeemvermogen, achterwielaandrijving, acceleratie 0-100 km/u in 5,4 seconden
    • Audi S6 Sportback e-tron*: 370 kW systeemvermogen (405 kW met launch control), quattro, acceleratie 0-100 km/u in 3,9 seconden (met launch control)
    • Audi S6 Avant e-tron*: 370 kW systeemvermogen (405 kW met launch control), quattro, acceleratie 0-100 km/u in 3,9 seconden (met launch control)
  • Topsnelheid van de A6 Sportback e-tron performance* tot 210 km/u, S-model tot 240 km/u
  • Recuperatie met hoog rendement en hoge beschikbaarheid
  • Tot 220 kW recuperatievermogen tijdens regeneratief remmen mogelijk
  • Remblending voor een soepel en consistent pedaalgevoel
  • Asspecifieke blending is mogelijk

Batterij en opladen 

  • Lithium-ionbatterij met bruto opslagcapaciteit van 100 kWh (netto 94,9 kWh)
  • Maximaal oplaadvermogen tot 270 kW aan geschikte high-performance oplaadstations (HPC)
  • 11 kW oplaadvermogen met wisselstroom (AC), 22 kW gepland in de levenscyclus
  • Twaalf modules met 180 prismatische cellen (15 cellen in serie geschakeld)
  • Later instapmodel met tien modules en bruto opslagcapaciteit van 83 kWh
  • Celchemie maakt ongeveer 30 procent hogere energiedichtheid mogelijk
  • Batterij geïntegreerd in de crashstructuur en het koelsysteem van het voertuig
  • Homogene warmteoverdracht dankzij de koelplaat die in de behuizing van de batterij is geïntegreerd
  • Bodembescherming van vezelcomposietmateriaal bespaart gewicht
  • Assemblage van hoogspanningsbatterijen in de hoofdzetel in Ingolstadt
  • Battery Management Controller (BMCe) staat in voor de stroomregeling
  • HV-batterij van het PPE maakt efficiënt ‘bank charging’ mogelijk aan 400V-oplaadstations
  • Voorspellend thermisch beheer
  • Thermisch beheer maakt post- en continue conditionering van de HV-batterij mogelijk
  • Batterijverwarming voor preconditioneren van de HV-batterij

Onderstel en stuurinrichting

  • Het beproefde Audi-DNA kenmerkt ook de ophangings- en stuurinrichtingscomponenten – indrukwekkende rijdynamiek en eersteklas comfort
  • Vooras met verbeterd stuurgedrag voor optimale wegligging en rijdynamiek
  • Grote stuurprecisie en meer stuurgevoel met aangepaste software voor vlakkevloerconcept
  • Audi A6 e-tron* (Sportback en Avant) heeft standaard dynamische vering met stalen veren met sportieve, dynamische inslag en goed comfort; luchtvering is als optie leverbaar
  • Audi S6 e-tron* heeft standaard sportieve luchtvering ‘adaptive air suspension’ (hoog comfort, niveauregeling en verschillende rijposities)
  • Lage rijhoogte in Audi drive select-modus efficiency voor maximaal geoptimaliseerde aerodynamica en groter rijbereik
  • S6 e-tron*: verschillende dimensionering van de elektromotoren op de achter- en vooras en een achterwaarts gerichte koppelverdeling voor dynamisch rijgedrag
  • Afhankelijk van variant en uitrusting uitgerust met speciale energiezuinige banden met geoptimaliseerde rolweerstand of met prestatiegerichte banden met bijzonder hoge grip

Marktlancering* en prijzen*

  • De A6 e-tron* en de S6 e-tron*, zowel Sportback als Avant, zijn vanaf september 2024 te bestellen.
  • Prijzen beginnen bij 75.600 euro voor de A6 Sportback e-tron performance* en 77.250 euro voor de A6 Avant e-tron performance*. De S6 Sportback e-tron* kost 99.500 euro en de prijs voor de S6 Avant e-tron* bedraagt 101.150 euro.

Productie en duurzaamheid

  • Tweede volledig elektrische model uit Ingolstadt en netto koolstofneutrale productie1
  • Hypermoderne productietechnologieën: batterijassemblage voor modellen gebaseerd op het PPE
  • Integratie van de afzonderlijke productiestappen in bestaande structuren en processen
  • Nieuwe geautomatiseerde productietechnologieën ondersteunen de werknemers in productieruimtes zoals de lakstraat in Ingolstadt
  • Gebruik van gerecycleerde materialen in het interieur en exterieur
  • Deuren, motorkap en kofferdeksel gemaakt van aluminium