Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Golf Variant & Golf Alltrack

  • Golf Variant. De nieuwe generatie van de praktische allrounder overtuigt met maximale ruimte en minimaal verbruik.
  • Golf Alltrack. Volkswagen brengt de Golf Variant opnieuw op de markt als apart vierwielaangedreven model met allroadlook.

Volkswagen bouwt het modellengamma van de achtste Golf-generatie verder uit. Na de vierdeurs volgt nu de tweede koetswerkversie: de volledig nieuwe Golf Variant. De Variant werd voor het eerst gepresenteerd in 1992, met de derde generatie van de Golf, en werd al snel een succesmodel, dat tot op de dag van vandaag meer dan drie miljoen automobilisten over de hele wereld overtuigd heeft met zijn extra ruimte en variabiliteit. Nu brengt Volkswagen een Golf Variant op de markt, die het segment van de compacte ruimtekampioenen verrijkt met een nieuwe designdynamiek. Feit is: de nu voorgestelde Golf Variant pronkt met nieuwe koetswerklijnen die gekenmerkt worden door een optimale stroomlijn, een kenmerkende frontpartij en een krachtige schouderpartij in de stijl van een shooting brake. Ondanks deze nieuwe sportiviteit blijft de Volkswagen een multifunctioneel instrument met een zee van ruimte: met een maximaal koffervolume van 1.642 liter en aanzienlijk meer beenruimte achterin biedt de nieuwe Golf Variant nog meer variabiliteit en comfort dan zijn voorganger.

Drie zuinige motoren bij de lancering. 

Dankzij nieuwe motoren en een aerodynamisch design gingen ook de rijprestaties en verbruikswaarden erop vooruit. Bij de marktintroductie in november 2020 wordt de Golf Variant voor het eerst gelanceerd met een mild-hybride aandrijving (eTSI met 81 kW/110 pk en 48V-techniek) en twee Twindosing-turbodieselmotoren (TDI met 85 kW/115 pk en 110 kW/150 pk). Alle motoren zijn zowel zuinig als krachtig en voldoen aan de nieuwste uitstootnorm Euro 6d-ISC-FCM. Ze worden gevolgd door drie benzinemotoren met 66 kW (90 pk), 96 kW (130 pk), 110 kW (150 pk). Twee eTSI-versies met 96 kW en 110 kW zullen het gamma van de mild-hybrideaandrijvingen vervolledigen. Als krachtigste dieselmotor zal daarnaast een versie met 147 kW (200 pk) zijn debuut maken in de nieuwe Golf Alltrack.

Eerste TSI-motor met 81 kW.
De 200 Nm sterke benzinemotor is een 48V-mild-hybride. Deze Golf Variant, die standaard gekoppeld is aan een 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG), schakelt de elektrisch ‘opgeladen’ turbomotor (eTSI) wanneer mogelijk volledig uit, om op die manier geruisloos en uitstootvrij te kunnen freewheelen en zo energie te besparen. De Golf Variant 1.0 eTSI heeft een gecombineerd verbruik van slechts 4,5 tot 4,3 l/100 km – het gaat hier om een ruime vijfzitter die indien nodig 200 km/u haalt en meer dan genoeg ruimte biedt voor de reisbagage van een gezin met drie kinderen.
Eerste TDI-motoren met 85 kW en 110 kW.
De nieuwe Twindosing-turbodieselmotoren (TDI) met dubbele SCR-katalysator (Twindosing zet stikstofoxide om in water en onschadelijke stikstof) betekenen een grote sprong voorwaarts op technisch vlak. De 85 kW (115 pk) sterke Golf Variant 2.0 TDI met 6-versnellingsbak en 300 Nm koppel heeft een gecombineerd verbruik van slechts 4,0 tot 3,9 l/100 km; voor de versie met 110 kW (150 pk, 360 Nm) en 7-traps-DSG is dit 4,1 tot 4,0 l/100 km.
Tot 1.220 kilometer rijbereik.
In vergelijking met de even krachtige TDI-motoren in zijn voorganger daalde het verbruik met tot 0,4 l/100 km. Een eTSI als mild-hybride met DSG was nog niet beschikbaar in de meest recente Golf Variant; de qua vermogen gelijkwaardige motor met handgeschakelde versnellingsbak verbruikte 0,5 l/100 km meer dan de nieuwe eTSI. Met alle drie motoren zijn tankstops een zeldzaamheid: afhankelijk van de aandrijvingsversie heeft de nieuwe Golf Variant een theoretisch rijbereik tot 1.220 kilometer.
Previous
Next

Interieur van een nieuw tijdperk. 

In het interieur bleef – afgezien van de perfecte ergonomie – bijna niets meer zoals het was. Digitale aanraakvlakken, touch sliders en schermen nemen de rol van de klassieke knoppen en analoge instrumenten over. Optioneel projecteert een head-updisplay belangrijke informatie op de voorruit. De nieuwe digitale interfaces katapulteren de Golf Variant een nieuw tijdperk in.

Interactieve rijhulpsystemen. 

De nieuwe rijhulpsystemen zijn progressief. Travel Assist maakt geassisteerd rijden mogelijk tot 210 km/u en verhoogt in het bijzonder op lange ritten het comfort. Een nieuwe afslagassistent en het eveneens nieuwe Car2X-waarschuwingssysteem verbeteren de veiligheid aanzienlijk. Bovendien laten de nieuwe IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen voor het eerst in een Golf Variant daglicht schijnen in het donker.

Design-DNA van een icoon.

Het nieuwe koetswerkdesign ademt charisma. Het vormt met zijn glasheldere lijnen en lichtsystemen met ledtechniek een optische brug naar de digitale wereld. Vooraan en opzij tot aan de B-stijlen delen de klassieke vierdeurs Golf en de nieuwe Golf Variant hetzelfde iconische lijnenspel. Verder is de Variant zijn typische unieke zelve. Dankzij een uitgesproken schouderpartij, de lange daklijn die daarboven licht omhoogloopt en naar achteren afloopt, alsook een coupéachtige schuine achterruit, ziet de Golf Variant er sportiever uit dan ooit. De toename in lengte herschikt bovendien de proporties en doet de Golf Variant langgerekter en lager ogen. De nieuwe generatie van de Variant is 4.633 mm lang en zijn wielbasis meet nu 2.686 mm (telkens 66 mm langer dan zijn voorganger). De Golf Variant is 1.789 mm breed en 1.455 mm hoog (zonder dakrails). Ter vergelijking: de huidige vierdeurs Golf is 4.284 mm lang, met een wielbasis van 2.619 mm.

Uitrustingsmatrix. 

Volkswagen heeft de uitrustingsmatrix van de Golf Variant nieuw geconfigureerd: bovenop de basisversie ‘Golf’ komen de lijnen ‘Life’, ‘Style’ en ‘R-Line’. De Golf Alltrack met 4MOTION-vierwielaandrijving zal als apart model op de markt komen.

Extra uitrusting.

De inhoud van de uitrustingsniveaus werd uitgebreid. Standaard omvatten ze details zoals de rijstrookassistent Lane Assist, het omgevingswaarschuwingssysteem Front Assist met City-noodremfunctie en voetgangerherkenning, de nieuwe afslagassistent, vermoeidheidsdetectie, het elektronische sperdifferentieel XDS en het lokale waarschuwingssysteem Car2X. Eveneens altijd aan boord: de Digital Cockpit Pro (digitale instrumenten), het navigatiesysteem Discover Media met aanraakscherm van 10 duim, de onlinediensten en -functies van We Connect en We Connect Plus, een nieuw multifunctioneel stuurwiel, de automatische klimaatregeling Air Care Climatronic, het sleutelloze startsysteem Keyless Start, een bluetooth-telefooninterface en comfortstoelen, alsook ledkoplampen en -achterlichten inclusief automatische omschakeling tussen groot licht en dimlicht.

Golf Alltrack – Cross-over van Variant en SUV. 

De nieuwe Golf Alltrack zal parallel met de Golf Variant zijn doorstart maken. Als cross-over van de Golf Variant en de SUV-wereld komt de Alltrack standaard op de markt met permanente vierwielaandrijving (4MOTION), meer bodemvrijheid, een allroadlook inclusief specifieke bumpers en een geïndividualiseerd interieur. De nieuwe Golf Alltrack blinkt uit op licht offroadterrein en als sleepvoertuig (tot 2.000 kg sleepvermogen; geremd bij een hellingsgraad van 12 procent), en overtuigt evenzeer als apart lifestylemodel. De nieuwe generatie van de in 2015 voor het eerst voorgestelde Golf Alltrack neemt alle technologische nieuwigheden van de nieuwe Golf Variant over.

Dynamischere proporties. 

De nieuwe generatie van de Golf Variant is 4.633 mm lang en zijn wielbasis meet nu 2.686 mm (telkens 66 mm langer dan zijn voorganger). Zonder buitenspiegels is hij 1.789 mm breed. Zonder dakrails meet de Volkswagen in de hoogte 1.455 mm, en met dakrails 1.498 mm. Door de toegenomen lengte en wielbasis ogen de proporties van de nieuwe Golf Variant dynamischer dan die van zijn voorganger. In vergelijking met de huidige vierdeurs Golf wordt de nieuwe Variant gekenmerkt door een 67 mm langere wielbasis en 349 mm extra koetswerklengte; vooral de koetswerkoverhang achteraan valt bij de Variant aanzienlijk groter uit.

Optimale stroomlijn. 

Een snelle blik op de aerodynamische waarden van de Golf Variant toont hoe elk onderdeel van het koetswerk nieuw vormgegeven en in de windtunnel fijngeslepen werd. Het frontale oppervlak werd met 2,21 m kleiner in vergelijking met zijn voorganger, en de luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) werd teruggebracht van 0,3 tot 0,275. Volkswagen behaalde deze goede aerodynamische waarden dankzij verschillende maatregelen. Daartoe behoren naast het kleinere frontale oppervlak ook meer gestroomlijnde buitenspiegels, aerodynamische hoeken, een dakspoiler, een volledig vlakke bodembekleding en aerodynamisch geoptimaliseerde elementen in de wielkuipen (luchtverplaatsingselementen vooraan, spoilers achteraan).

Langer betekent meer ruimte. 

Het langere koetswerk en de toegenomen wielbasis komen volledig het interieur van de Golf Variant ten goede. Vijf inzittenden kunnen comfortabel plaatsnemen. Vooral achterin is de extra ruimte merkbaar: de maximale beenruimte groeide van 903 tot 941 mm. De passagiers kunnen hun bagage opbergen in een royaal bemeten kofferruimte: tot aan de bovenrand van de rugleuning van de achterbank staat 611 liter laadvolume ter beschikking (6 liter meer dan de Golf Variant 7). Als de bagageruimte met het geïntegreerde bagagenet tot aan de dakhemel en de rugleuningen van de voorstoelen volgeladen wordt, groeit het volume tot 1.642 liter (22 liter meer). De kofferruimte is uitgerust met praktische tashaken, sjorogen en verlichting. Optioneel zit in het rechter zijpaneel een 12V- en een 230V-stopcontact alsook de bediening van de elektrisch uit- en inklapbare trekhaak. Wie beide handen vol heeft met boodschappen of bagage, kan de optionele elektrische achterklep ook met een virtueel pedaal openen.

 

Standaard digitale cockpit. 

De Golf Variant en Golf Alltrack zijn auto’s die meer dan ooit tevoren verbonden zijn met hun eigenaars. De basis hiervoor wordt gelegd door standaard digitale instrumenten (Digital Cockpit Pro) met een 10-duimsscherm, het eveneens standaard infotainmentsysteem Discover Media (aanraakscherm van 10 duim) en een multifunctioneel stuurwiel. Belangrijk: alle infotainmentsystemen behoren tot de derde generatie van het modulaire infotainmentplatform MIB3. Ze zijn allemaal gekoppeld aan een Online Connectivity Unit (OCU), die met een eSIM uitgerust is. De OCU en eSIM bieden toegang tot een voortdurend groeiend spectrum van onlinefuncties en -diensten, die worden aangeboden via het merkeigen ecosysteem Volkswagen We. Daarbij standaard beschikbaar in de nieuwe Golf Variant: het spectrum van We Connect (onbeperkte gebruiksperiode) en We Connect Plus (gratis gebruik in Europa voor één of drie jaar).

Geconnecteerd info- en entertainment. 

Optioneel kan de digitale werkplek van de bestuurder geïndividualiseerd worden met het premium navigatiesysteem Discover Pro. Het omvat onder andere een high-end kaartennavigatie en de natuurlijke spraakbediening. Daarnaast is een Windshield-head-updisplay verkrijgbaar. Windshield staat voor een head-updisplay waarbij de informatie direct op de voorruit en dus virtueel voor de bestuurder geprojecteerd wordt.

Geluidsinstallatie van Harman Kardon. De optionele 480W-geluidsinstallatie van Harman Kardon met een 12-kanaals ethernetversterker en tien luidsprekers werd volledig nieuw ontwikkeld. De luidsprekers toveren het interieur om tot een concertzaal. Aan elke kant van het voertuig zit een tweeter (60 mm diameter) in de A-stijlen en in de achterste deurpanelen, alsook een woofer (168 mm) in de voorste en achterste deurpanelen. Daarbij komen een centrale speaker (116 mm) voorin in het instrumentenpaneel en een subwoofer (18 duim diameter) in de reservewieluitsparing.

Sfeerverlichting interieur. 

Al in de uitrustingsversie Life is het interieur van de Golf Variant standaard uitgerust met sfeerverlichting, die in tien verschillende kleuren ingesteld kan worden. Een sierstrip in het instrumentenpaneel, de sierlijsten in de voor- en achterdeuren, de opbergvakken in de vier deuren, de voetruimte links en rechts voorin (vanaf Style ook achterin) evenals het centrale opbergvak in de middenconsole voorin worden in de gekozen kleurtoon verlicht; daarnaast nemen ook de digitale instrumenten en het infotainmentsysteem de gekozen basistint over. Sfeerverlichting met 30 kleuren is beschikbaar als optie of afhankelijk van het uitrustingsniveau. Naast de individuele kleuren – die voor de verschillende zones van het interieur apart kunnen worden ingesteld – kunnen met slechts één digitale druk op de knop voorgeconfigureerde lichtprofielen worden geselecteerd via een zogenaamd ‘mood menu’.

App Connect Wireless. 

Extra comfort wordt geboden door de nieuwste versie van App Connect: het in de Golf Variant standaard aangeboden App Connect Wireless. Via App Connect kunnen bestuurder en passagier direct via het infotainmentsysteem geselecteerde smartphoneapps gebruiken. In de voorganger van deze Golf Variant was dat eveneens standaard, maar enkel mogelijk via een kabel tussen de smartphone en het infotainmentsysteem. Nu werkt dit met de iPhone en Apple CarPlay ook draadloos via bluetooth.

Online is standaard. 

De Golf Variant is standaard uitgerust met de onlinediensten en -functies van We Connect (onbeperkte gebruiksperiode) en We Connect Plus (gratis gebruik in Europa voor één of drie jaar). Daarnaast beschikt hij over basisfuncties als de personalisatie (opslag van persoonlijke instellingen), e-Call (automatische of manuele hulp in noodsituaties) en een noodoproepdienst (hulp via een meertalig callcenter).

Mobiele sleutel. 

Optioneel kan een compatibele smartphone gebruikt worden als voertuigsleutel. En ook hier is We Connect de interface. Er is geen mobiele verbinding nodig om de smartphone als mobiele sleutel te kunnen gebruiken. Om het voertuig te openen is het voldoende dat de smartphone zich in de buurt van de deurklink bevindt, net zoals bij het sleutelloze vergrendel- en startsysteem Keyless Access. Om te starten wordt de smartphone in de middenconsole (koppelbox) geplaatst. Daarnaast is het mogelijk om de ‘mobiele sleutel’ naar vrienden of gezinsleden te verzenden, opdat ook zij hun smartphone als sleutel zouden kunnen gebruiken.

Nieuwe aandrijvingssystemen: 

mild-hybride met 48V-techniek en Twindosing-TDI

Geëlektrificeerde efficiëntie. 

Het motorgamma van de nieuwe Golf Variant zal bestaan uit benzine- (TSI), diesel- (TDI), aardgas- (CNG) en mild-hybrideaandrijvingen. Alle otto- en dieselmotoren zijn drukgevoed met directe injectie. Hun vermogensbereik zal zich, zodra het gamma volledig is, uitstrekken van 66 kW (90 pk) tot 147 kW (200 pk). Daarnaast werd een nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak ontwikkeld voor de modellen met voorwielaandrijving, waardoor de CO2-uitstoot nog verder beperkt kon worden. Alle motoren van de nieuwe Golf Variant en Golf Alltrack voldoen aan de uitstootnorm Euro 6d-ISC FCM.

Torsieas achteraan. 

Elke Golf Variant met een vermogen kleiner dan 110 kW en voorwielaandrijving wordt geleverd met een torsieas achteraan. De modulaire lichtgewicht as (spoorbreedte 1.519 mm) bestaat uit een dwarsprofiel dat naar onderen toe open is en waarin aan elk van de uiteinden een inlegplaat is gelast. Door verschillen in de lengte van de inlegplaten kunnen verschillende torsiewaarden worden bereikt. Dit zorgt voor een aanzienlijk gewichtsvoordeel ten opzichte van een ingelaste stabilisatorstang. De montage van een dwarsprofiel dat naar onderen open toe is, optimaliseert ook het rolgedrag en de dwarsstijfheid. De modulaire lichtgewicht as is bij uitstek geschikt voor de kleine motoren en biedt in combinatie met de McPherson-vooras ook uitstekende comfort- en wegliggingseigenschappen. Het optionele sportonderstel maakt gebruik van een as met een verhoogde torsiewaarde. De geleidingslagers van de as zijn ontworpen als hydrolagers om het rijcomfort en de akoestische eigenschappen van de as te verhogen.

Meerarmige achteras. 

Bij een motorvermogen hoger dan 110 kW combineert Volkswagen de McPherson-vooras met een meerarmige achteras. Deze as wordt ook gebruikt in elke Golf Variant met vierwielaandrijving (4MOTION/Alltrack). Volkswagen legde de focus hier op de aspecten kinematica, akoestiek, gewicht en moduleerbaarheid. Het basisconcept van een consequente scheiding van overlangse en dwarse stijfheid werd bewaard. De lage overlangse stijfheid van de as wordt gegenereerd door de soepele geleidingslager van de langsdrager om zo het rijcomfort verder te verhogen. De kinematische en elastokinematische eigenschappen van de as werden herdacht ten opzichte van de as van de voorganger: aangepaste dwarsarmlagers alsook nieuw ontworpen wieldragers verbeteren de stuurprecisie en de rijstabiliteit aanzienlijk. De spoor- en wielvluchtwaarden worden volgens de vereisten voor elk voertuigtype afzonderlijk ingesteld via excentrische bouten op de geleidingsarm en de bovenste dwarsarm. Een belangrijk ontwerpkenmerk is de verbinding van de stabilisatorstang met de asdemper op de geleidingsarm; hierdoor worden de krachten binnen in de as beperkt.

Twee stuurinrichtingen. 

Voor de nieuwe Golf Variant zijn twee verschillende stuurinrichtingen beschikbaar. In de basisversie wordt een stuurmechanisme met lineaire overbrenging gebruikt. Met het oog op een kleinere stuurhoek en spontanere voertuigreacties werd de overbrenging van deze stuurinrichting in vergelijking met zijn voorganger merkbaar directer. Een progressieve stuurinrichting is opnieuw verkrijgbaar als optie, of standaard in combinatie met de Golf Variant R-Line. Deze stuurinrichting vertoont nu een nog directere overbrengingsverhouding in het midden en vereist slechts twee stuuromwentelingen van aanslag tot aanslag. Bij beide systemen werden nieuwe algoritmen opgenomen in de software, die in het bijzonder de dynamische respons van de stuurinrichting verder optimaliseren.