Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Model 3 Performance

Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die gebruik maakt van de nieuwste productie- en technische mogelijkheden van Tesla om te creëren wat wij beschouwen als een perfecte, krachtige daily driver.

Voortbouwend op de kwaliteit en platformverbeteringen van de nieuwste Model 3, levert de nieuwe Model 3 Performance onze meest op de bestuurder gerichte ervaring tot nu toe.

Op prestaties afgestemd chassis

De nieuwe Model 3 Performance maakt gebruik van de nieuwste Noise, Vibration, and Harshness (NVH) en comfortverbeteringen van de nieuwe Model 3, plus op maat gemaakte chassishardware die prestatie- en stijfheidsverbeteringen levert terwijl het gewicht verminderd, inclusief adaptieve dempers met holle demperzuigerstangen, meervoudige gesegmenteerde stabilisatorstang, stalen veren met ultrahoge sterkte en stijvere bovenste bevestigingen van de ophanging.

Met deze updates hebben we een capabeler, prestatiegerichter chassis gebouwd dat de effectiviteit van de nieuwe technologieën onder de huid maximaliseert.

Ons krachtigste Model 3 tot nu toe

Onze nieuwste generatie prestatie-aandrijfeenheid – Performance 4DU – ontgrendelt meer koppel, vermogen en betere efficiëntie. Vergeleken met de vorige Model 3 Performance-aandrijfeenheid kan de Performance 4DU tot +22% continu vermogen, +32% piekvermogen en +16% piekkoppel leveren. Achter het stuur zullen bestuurders een directere en aanhoudende acceleratie uit bochten voelen. Dat is het mooie van meer koppel!

Deze prestatieverbeteringen zijn bereikt zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie. We zien zelfs een vermindering van het energieverbruik met ongeveer 2% vergeleken met de Model 3 Performance van de vorige generatie.

Deze extra prestaties worden op de weg overgebracht via gesmede en verspringende 20”-wielen met Tesla-specifieke Pirelli P ZERO 4-prestatiebanden. Deze gespreide wielmontage heeft verschillende domino-effecten, waaronder:

  • Prestaties: deze opstelling is geoptimaliseerd voor het hogere koppel van de 4DU; het grotere contactvlak zorgt voor betere tractie uit bochten terwijl de tractiecontrole-interventies worden beperkt.
  • Comfort: met een sterkere achterband konden we de algehele rolstijfheid vergroten, terwijl we de head-toss verminderden en het algehele comfort verbeterden.
  • Bereik: Onze nieuwe Pirelli P ZERO 4-banden hebben een lagere rolweerstand en vergroten het bereik.

Dankzij het ongeëvenaarde reactievermogen van onze elektromotoren kunnen we het koppel van de voor- en achtermotor met millisecondenprecisie regelen; Deze aanpassingen worden aangestuurd door Tesla’s eigen Vehicle Dynamics Controller (VDC) en gebeuren honderden keren per seconde. Bij de nieuwe Model 3 Performance is de koppelverdeling van de aandrijflijn meer naar achteren gericht dankzij de Performance 4DU en wordt de tractie van de grotere achterband bij het uitkomen van de bocht gemaximaliseerd. Het resultaat is een rijervaring die de auto met meer directheid uit de bochten laat komen.

Voor meer remprestaties worden onze circuitklare remblokken nu standaard geleverd op Model 3 Performance*, wat zorgt voor een directere vertraging en hogere thermische limieten en uithoudingsvermogen.

Track mode V3

Met de toevoeging van Adaptive Damping integreert Track Mode V3 nu motorbedieningen, ophangingsbedieningen, koeling van de aandrijflijn en Tesla’s Vehicle Dynamics Controller (VDC) onder één enkel, verenigd systeem.

Geheel nieuwe bedieningselementen en kalibratie binnen de aandrijflijn en adaptieve demping resulteren in een voorspelbaardere ervaring die nauwkeuriger tegemoetkomt aan de wensen van de bestuurder, en de stabiliteitscontroles zijn herzien om bestuurders in staat te stellen het prestatiebereik in verschillende circuitomgevingen te verkennen.

We hebben ook een grondige herkalibratie van de handlingbalans, de stabiliteitsassistentie, het regenremmen en de ABS-afstelling doorgevoerd om een meer consistente en voorspelbare rijervaring op verschillende circuitomstandigheden te bieden.

De gebruikersinterface van Track Mode V3 is ook herzien, zodat u meer voertuiggegevens en controle binnen handbereik heeft.

Functioneel, prestatiegericht ontwerp

Het nieuwe Model 3 Performance kent een aanzienlijk ontwerpdifferentiatie vergeleken met basisvoertuigen, inclusief voor- en achterkant, spoiler, frontsplitter en diffuser aan de achterkant. Deze nieuwe designelementen zijn niet alleen esthetisch: ze bieden aanzienlijke aerodynamische prestaties en een betere luchtstroom van begin tot eind.

Deze focus omvat elk oppervlak om aerodynamische harmonie te creëren op componentniveau (van oppervlak tot oppervlak) en als een compleet systeem (volledig voertuig). Vergeleken met de Model 3 Performance van de vorige generatie genereert de interactie van deze ontwerpelementen verschillende grote voordelen, waaronder een vermindering van de luchtweerstand van -5%, een vermindering van de lift van -36% en een verbetering van de liftbalans van voor naar achter met 55%.

Stoelen & Interieur

Binnenin is de Model 3 Performance nu uitgerust met nieuwe sportstoelen met verbeterde versterking en een diepere, aantrekkelijkere zitpositie. De nieuwe zitgeometrie en -constructie bieden meer zijdelingse steun tijdens het nemen van bochten en dynamisch rijden, terwijl ze toegankelijk en comfortabel blijven voor dagelijks rijden; 12-voudig vermogen plus verwarming en ventilatie zorgen ervoor dat klanten geen enkele functionaliteit of comfort verliezen in vergelijking met RWD- of LR AWD-uitvoeringen.

Model 3 Performance profiteert ook van hetzelfde verbeterde NVH- en cabinecomfort als de nieuwe Model 3 RWD- en LR AWD-bekleding, inclusief end-to-end NVH-behandeling voor betere geluidsisolatie, 360˚ akoestisch glas en verbeterde carrosserieschotten en afdichtingen, om er een paar te noemen.