Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Volkswagen Golf

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Golf. De serieproductie van de bestseller begon in maart 1974 in Wolfsburg. Na de eerste Golf zijn tot op heden meer dan 37 miljoen exemplaren gebouwd. Puur mathematisch gezien hebben in de afgelopen 50 jaar elke dag wereldwijd meer dan 2.000 mensen voor een nieuwe Golf gekozen. Daarmee is het compacte icoon de meest succesvolle Europese auto ooit en de meestverkochte VW aller tijden.

Nu stelt Volkswagen in wereldpremière de nieuwste evolutiefase in de Golf-geschiedenis voor. Met een volledig nieuw ontwikkeld infotainmentsysteem en een plug-inhybride aandrijving van de volgende generatie. De beste Golf van de afgelopen 50 jaar staat nog deze zomer in de showrooms.

Nieuw verlichtingsdesign

De nieuwe Golf en de nieuwe Golf Variant zijn herkenbaar aan hun gewijzigde voorkant. Visueel onderscheidend daarbij zijn het voor het eerst in Europa verlichte VW-logo2 en de nieuw ontworpen ledkoplampen. In de topversie zijn dat IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen2, die een nieuwe high-performance grootlichtfunctie bieden met een bereik tot 500 meter. De IQ.LIGHT-3D-ledachterlichten2 op beide koetswerkversies hebben eveneens een nieuw design.

Nieuw infotainment

In het interieur wordt de modelreeks gekenmerkt door een nieuw ontwikkeld en intuïtief bedienbaar infotainmentsysteem (MIB4) met een vrijstaand aanraakscherm, met aansluitend daaronder ergonomisch geoptimaliseerde en verlichte schuifregelaars met aanraakfunctie voor temperatuur- en volumeregeling. Ook nieuw: het geoptimaliseerde multifunctiestuurwiel en de nieuwe spraakassistent IDA2. Met behulp van natuurlijke taal kunnen niet alleen functies als airco, telefoon of navigatie worden bediend, maar IDA kan ook worden gebruikt om online informatie op te roepen over elk denkbaar gebied, van het weerbericht tot algemene kennis.

Nieuwe rijhulpsystemen

Het manoeuvreren met de Golf en Golf Variant wordt vergemakkelijkt door nieuwe rijhulpsystemen zoals het doorontwikkelde Park Assist Plus en het voor het eerst op de Golf aangeboden Park Assist Pro2 voor in- en uitparkeren met behulp van de smartphone3, evenals de nieuwe 360°-camerafunctie Area View2.

Nieuw aanbod aandrijvingen

De nieuwe plug-inhybride aandrijvingen met DC-snellaadfunctie bieden extra vermogen en een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 kilometer. Bijzonder interessant voor alle bestuurders die thuis geen wallbox hebben: de hoogst efficiënte mildhybride 48V-aandrijvingen. De Golf GTI1 is nog sportiever geworden: het vermogen van zijn turbomotor is met 15 kW toegenomen tot 195 kW (265 pk). De 2.0 TSI met 150 kW (204 pk)1 is dan weer 10 kW krachtiger geworden. Negen verschillende aandrijfsystemen, van mildhybride (eTSI) en plug-inhybride (eHybrid en GTE) tot turbobenzine (TSI) en turbodiesel (TDI), zullen in de lanceringsfase van de modelreeks beschikbaar zijn.

DE NIEUWE MODELLEN IN ÉÉN OOGOPSLAG

Zes uitrustingslijnen om mee te beginnen 

Volkswagen brengt de nieuwe Golf en Golf Variant op de markt in een basisversie (Golf) met daarnaast de uitrustingsniveaus Life (midden), Style (elegante topuitvoering) en R-Line (sportieve topuitvoering). Daarenboven worden de twee iconische sportversies van de modelreeks onafhankelijk gepositioneerd: de Golf GTE1 en de Golf GTI1. Het motorgamma van de nieuwe Golf zal in eerste instantie bestaan uit twee plug-inhybride aandrijvingen (eHybrid1 en GTE1), twee mildhybride systemen met 48V-technologie (eTSI), vier turbobenzinemotoren (TSI) en twee turbodiesels (TDI). In de tweede helft van het jaar volgen ook weer de sportieve topmodellen Golf GTI Clubsport1, Golf R1 en Golf Variant R1 (waarvan de R-modellen beschikken over de vierwielaandrijving 4MOTION). Volgend jaar zullen ook nog andere vierwielaangedreven versies met een 150 kW sterke TSI-motor hun debuut maken. Voor het hele gamma geldt dat alle Golf-modellen beschikken over een nieuw ontwikkelde infotainmentgeneratie, een nieuwe en verlichte bediening van de automatische airco en nieuwe koplampen en achterlichten met ledtechnologie.

HET NIEUWE AANDRIJVINGSGAMMA

eHybrid en GTE met groot rijbereik

De nieuw ontwikkelde tweede generatie van Volkswagens plug-inhybride aandrijving levert in de nieuwe Golf eHybrid1 een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). De nog sportievere variant, de nieuwe Golf GTE1, ontwikkelt een systeemvermogen van 200 kW (272 pk). Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht via een 6-traps-DSG die speciaal werd ontworpen voor plug-inhybride aandrijvingen.

Dankzij de overstap naar een nieuwe turbobenzinemotor van 1,5 liter (1.5 TSI evo2) met variabele turbocompressorgeometrie (VTG) plus een zeer efficiënt TSI-evo-verbrandingsproces en een nieuwe batterij van 19,7 kWh (netto/voorganger: 10,6 kWh) is de nieuwe plug-inhybride aandrijving extreem efficiënt. Het elektrische rijbereik bedraagt ongeveer 100 kilometer. De batterij wordt aan een wallbox en andere AC-laadpunten voortaan opgeladen met 11 kW (voorheen 3,6 kW). Bovendien kunnen de Golf eHybrid1 en de Golf GTE1 nu voor het eerst ook worden opgeladen aan DC-snellaadpunten met een vermogen tot 50 kW.

Het aanzienlijk uitgebreide elektrische rijbereik en het snelladen maken van beide Golf-modellen in de dagelijks praktijk vaak pure e-voertuigen, terwijl ze op lange trajecten in hybride modus indruk maken met een zeer groot gezamenlijk rijbereik tot 1.000 kilometer.

Krachtigere TSI, efficiënte eTSI en TDI

De eTSI’s (1.5 TSI evo2) met 48V-technologie en cilinderuitschakeling (ACTplus), die altijd gekoppeld zijn aan een 7-traps-DSG, ontwikkelen vermogens van 85 kW (115 pk)1 en 110 kW (150 pk)1. Dezelfde turbobenzinemotor zonder 48V-systeem wordt gebruikt in de even krachtige, handgeschakelde Golf 1.5 TSI1. De Golf 2.0 TSI1, die volgt in 2025, pakt uit met een vermogenstoename; voortaan ontwikkelt hij 150 kW (204 pk)1 en dus 10 kW meer dan zijn voorganger. Deze motorversie is standaard uitgerust met de vierwielaandrijving 4MOTION (deze versie zal niet gecommercialiseerd worden in België).

De 2 liter grote turbobenzinemotor van de nieuwe Golf GTI1 ontwikkelt nu 195 kW (265 pk)1, wat neerkomt op een toename van 15 kW.

Het vermogen van de twee TDI-modellen is constant gebleven op 85 kW (115 pk)1 en 110 kW (150 pk)1. De Golf Variant is leverbaar met alle eTSI-, TDI- en TSI-motoren tot 150 kW.