Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

Skoda lanceerde onlangs de ENYAQ COUPÉ iV.  Deze aerodynamische Coupé heeft een nog beter weerstandscoëfficiënt dan de gewone Enyaq en dat komt natuurlijk het verbruik en rijbereik ten goede. Samen met de gewone coupé werd ook de sportieve RS variant voorgesteld. Hieronder alvast meer info over die RS variant waar ik zeer hard naar uitkijk.

Met de lancering van de ENYAQ COUPÉ RS iV schrijft ŠKODA het volgende hoofdstuk van zijn succesvolle RS-verhaal. Als opvolger van de ŠKODA OCTAVIA RS iV plug-in hybrid, is de SUV-coupé de eerste volledig elektrische auto van het sportieve RS-aanbod van het merk. Zijn coupévorm lijkt op die van de rallyprototypes 180 RS en 200 RS, waarvoor ŠKODA in 1974 de afkorting RS (Rally Sport) introduceerde. In 1975 stelde ŠKODA de 130 RS voor, die in 1977 als eerste en tweede over de finishlijn reed tijdens de legendarische Rally van Monte Carlo. Sinds 2000 kenmerkt het RS-logo ook de sportiefste ŠKODA-productiemodellen.

ŠKODA RS – de afkorting is al 47 jaar lang een synoniem voor internationale overwinningen in de autosport en al twee decennia lang staat het voor de sportiefste productiemodellen van de Tsjechische autobouwer. ŠKODA gebruikte de benaming RS – de afkorting van ‘Rally Sport’ – voor het eerst in 1974, voor zijn rallyprototypes ŠKODA 180 RS en 200 RS. Een jaar later maakte de legendarische ŠKODA 130 RS zijn debuut. De coupé, die precies 720 kg woog, wist tot 1983 tal van overwinningen op internationale rally’s en circuits binnen te halen. In 1977 behaalde de ŠKODA 130 RS de eerste en tweede plaats in zijn categorie op de ‘Monte’ en won hij ook de Acropolis Rally. Op het circuit won hij in 1981 op het European Touring Car Championship.

Sportieve ŠKODA-productiemodellen met RS-DNA sinds 2000

Vanaf 2000 zette ŠKODA het succesverhaal van zijn rallymodellen voort door de prestatiegerichte RS-productieauto’s aan zijn aanbod toe te voegen. Het eerste RS-productiemodel – gelanceerd in 2000 samen met de OCTAVIA WRC, die ŠKODA’s intrede in het Wereldkampioenschap Rally markeerde – was de OCTAVIA RS, voorzien van een 1,8-liter turbomotor die 132 kWh (180 pk) produceerde. De allereerste OCTAVIA COMBI RS volgde een jaar later al. De tweede, derde en vierde generatie OCTAVIA’s omvatten ook RS-varianten in beide koetswerkstijlen en met krachtige dieselmotoren. In 2020 werd de allereerste geëlektrificeerde OCTAVIA RS geïntroduceerd, een plug-in hybridevoertuig met een vermogen van 180 kW (245 pk).

De KODIAQ was de eerste SUV binnen de RS-familie

In 2003 voegde ŠKODA de FABIA toe aan zijn RS-aanbod: een bekrachtigd model van de nieuwe rallyauto FABIA WRC die op hetzelfde moment werd voorgesteld. Deze was voorzien van een 1.9 TDI die 96 kW (130 pk) leverde. In 2010 werd de RS-variant van de tweede FABIA-generatie onthuld, uitgerust met een 1,4‑liter benzinemotor die 132 kW (180 pk) produceerde, met gecombineerde turbo en compressor. Eerst werd het model ook aangeboden als een break. De eerste SUV die de rij van de RS-modellen bijtrad, was de KODIAQ RS die in 2018 op de markt kwam. De 176 kW (240 pk) ontwikkelende 2.0 TDI vestigde een ronderecord voor zevenzits-SUV’s rond de Nordschleife van de Nürburgring, toen de auto de 20,832 km lange ronde in slechts 9 minuten en 29,84 seconden aflegde. De biturbodiesel van het model werd in de zomer van 2021 vervangen door een 2.0 TSI benzinemotor met een vermogen van 180 kW (245 pk). De nieuwe motor is 60 kg lichter en voorziet de KODIAQ RS van nog betere rijprestaties en een nog betere rijdynamiek.