De volledig elektrische MINI Cooper
Het puristische design en de volledig elektrische aandrijving van de nieuwe MINI Cooper zijn consequent toegespitst op rijplezier in de stad en benadrukken de uitzonderlijke status van de MINI in zijn segment. Vrijwel geen enkel ander wagenmodel ter wereld is erin geslaagd zijn eigen geschiedenis en traditie in de verf te zetten op basis van evolutionaire ontwikkelingen en tegelijkertijd herhaaldelijk nieuwe technische normen te stellen over een periode van meer dan 60 jaar bouwen.
Wat gebleven is, is het onderliggende besef van een wagen die ondanks zijn compacte buitenafmetingen het grootst mogelijke ruimtegebruik biedt voor de inzittenden. Nieuwe functies zijn onder meer de wereld van digitale belevingen, moderne assistentiesystemen en een zuiver elektrische aandrijving die op lokaal niveau emissievrije mobiliteit garandeert. De vijfde generatie is dan ook een typische MINI en symboliseert tegelijk de volledig elektrische toekomst van het merk.
“Met zijn elektrische aandrijving en puristische design leent de nieuwe MINI Cooper zich perfect voor een stedelijke levensstijl. In de vijfde generatie van de MINI Cooper combineren we het traditionele MINI DNA met innovatieve, toekomstgerichte technologie en bieden we lokaal emissievrij rijplezier dat typisch is voor MINI,” aldus Stefanie Wurst, Hoofd van MINI.
Charismatische eenvoud: de nieuwe MINI designstijl.
Het design van de nieuwe modelgeneratie van MINI is modern, digitaal en onmiskenbaar. Met de nieuwe MINI familie luidt het merk een nieuw tijdperk in voor rijplezier, de gebruikersbeleving en een verantwoordelijke attitude. Deze doorgedreven transformatie om tegen 2030 een volledig elektrisch merk te worden, komt tot uiting in het authentieke design van de nieuwe modellen, die toekomstgerichte technologie combineren met de elementaire principes van koetswerkdesign en de oorsprong van het merk. Daarbij benadrukt hij het stedelijke karakter van de MINI en het pure plezier van innovatie.
“Geïnspireerd door onze geschiedenis hebben we onze eigen nieuwe designtaal ontwikkeld, die ons DNA bepaalt. We noemen het ‘Charismatische Eenvoud’. Het idee erachter is een design dat elk nieuw MINI model een sterk, individueel karakter geeft en dat gekenmerkt wordt door een duidelijke, minimalistische designtaal die intuïtief gericht is op de essentie van het merk”, aldus Oliver Heilmer, Hoofd van MINI Design.
Het koetswerk: maximale reductie tot de essentie.
Ook in de nieuwe modelgeneratie belichaamt de MINI 3-deurs de kern van het merk. Met zijn volledig elektrische aandrijving is de nieuwe MINI Cooper consequent toegespitst op rijplezier in de stad en vertaalt hij het karakter van het iconische model naar de zuiver elektrische toekomst van het merk.
Het wendbare en compacte silhouet heeft de typische MINI proporties:
korte overhangen, een korte motorkap en een contrasterende lange wielbasis met grote wielen geven de vijfde modelgeneratie van de MINI Cooper een fascinerend charisma met klassieke designkenmerken. Tegelijk benadrukt dit de atletische indruk en onderstreept het de eigentijdse stedelijke oriëntatie van het model.
Details zoals de verzonken deurgrepen en de afwezigheid van spatbordverbreders en klassieke Side Scuttles ondersteunen het moderne design van het koetswerk door de oppervlakken opvallend clean te maken. Deze reductie tot de essentie legt nog meer nadruk op de lakkleur van het grotere koetswerkoppervlak. Op die manier hebben typische MINI designkenmerken zoals de visuele koetswerkverdeling in drie delen, de raampartij rondomrond en het contrasterende dak een grotere impact, waarmee de nieuwe designstijl indruk maakt.
Het interieur: minimalistisch, digitaal, immersief & warm.
Binnenin weerspiegelt het design voorin het beroemde minimalistische design van de klassieke Mini. Voor het eerste model in 1959 ontwierp Mini-uitvinder Alec Issigonis een interieur met een rond instrumentenbord in het midden en de kenmerkende balk met tuimelschakelaars eronder. In de nieuwe MINI Cooper zijn het precies deze twee elementen, in combinatie met het stuurwiel, die het interieur structureren met zijn maximale puristische design. Het nieuwe interieur reduceert alles tot de essentie en doet het met een kleiner aantal onderdelen die slim ontworpen en toegepast zijn volgens een hoge standaard. Achter het stuur zorgt het optionele head-up display ervoor dat alle relevante inhoud in het gezichtsveld van de bestuurder verschijnt. Daardoor heeft het dashboard aan bestuurderszijde geen extra display nodig, waardoor het zicht naar voren opener wordt.
Het ruim bemeten, gebogen dashboard is voor het eerst voorzien van textieloppervlakken. Warme, aangename materialen kenmerken de nieuwe, huiselijke sfeer in het interieur van de MINI Cooper. Met een speciaal ontwikkeld breiproces wordt de veelzijdige, onderhoudsvriendelijke structuur van het textiel gecreëerd in een tweekleurig ontwerp van gerecycled polyester. Afhankelijk van de uitvoering is er keuze uit verschillende kleuren voor de textieloppervlakken en zetels. Om het dashboard zo slank en ruim mogelijk te maken, zijn de ventilatieroosters zeer plat.
De heldere lijnen en het royale plaatsaanbod op de voorzetels geven het interieur een modern, luchtig gevoel, terwijl het optionele panoramische glazen dak het interieur bijzonder helder en vriendelijk maakt. In het donker is de zijverlichting gebaseerd op de sfeerverlichting en draagt ze zo bij tot een opvallende sfeer in het interieur. De zetels zijn beschikbaar in een basisversie en in een JCW-versie, met zijpanelen die gelamineerd zijn met een hoogwaardige stoffen bekleding voor de verstelknoppen. De armsteun, gemonteerd op de bestuurderszetel, biedt nog meer ruimte in de middenconsole. De achterkant van de wagen staat garant voor maximaal minimalisme en comfort, terwijl de laadaccessoires handig kunnen worden opgeborgen in een extra opbergruimte onder de vloer in de koffer. Door de achterbank in een verhouding van 60:40 neer te klappen, kan de bagageruimte flexibel worden uitgebreid van 200 liter tot 800 liter.
MINI Interaction Unit: High-Res oled-display brengt een revolutie teweeg in de gebruikersbeleving.
Zijn hoge resolutie maakt van het centrale oled-scherm de nieuwe norm. Net als het ronde instrument in het vorige model is het nieuwe icoon in het midden het bepalende kenmerk van het interieur, dankzij de veelzijdige functies. Als instrumentenbord is de MINI Interaction Unit een centrum van beleving en comfort. Dankzij MINI Operating System 9 kunnen alle wagenfuncties intuïtief worden bediend met tast- of spraakbediening. Het display in de vernieuwde cockpit is dichter bij de bestuurder geplaatst, zodat het bijzonder gemakkelijk te gebruiken is. De diameter van het dunne aanraakscherm met een hoogwaardige glasrand is gegroeid tot 240 mm. Zijn bedieningslogica doet denken aan de normen die we van smartphones kennen.
De grafische voorstelling van de inhoud is modern en focust op de essentie. Bovenaan staat relevante wagengerelateerde informatie zoals de snelheid en batterijstatus. Wanneer de snelheidsindicator wordt ingedrukt, verschijnt er een groot, opvallend display met een snelheidsmeter op het volledige scherm die duidelijk de nadruk legt op het rijden. In het startmenu worden de andere widgets links en rechts van de huidige menufunctie weergegeven als miniatuurafbeelding. Ze kunnen naar voren worden gehaald en gekozen door horizontaal naar het midden te vegen. Onderaan het oled-scherm kunnen de menu-items Navigatie, Media, Telefoon en Klimaat op elk moment rechtstreeks worden gekozen. Alle andere functies zijn via het menu op dezelfde manier toegankelijk als op een smartphone. Met de home-knop keert het display terug naar de standaardinstelling.
Verbeterd kartgevoel dankzij de geëlektrificeerde aandrijftechnologie.
De nieuwe MINI Cooper combineert emissievrije mobiliteit op lokaal niveau met zuiver elektrisch rijplezier. De wagen, met een volledig nieuwe aandrijflijn, is verkrijgbaar als Cooper E-versie en met een hoger vermogen en grotere actieradius ook als Cooper SE.
De 135 kW/184 pk sterke elektromotor van de MINI Cooper E genereert een koppel van 290 Nm en stuwt de wagen in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De MINI Cooper SE heeft met zijn vermogen van 160 kW/218 pk en zijn maximumkoppel van 330 Nm genoeg aan 6,7 seconden voor dezelfde oefening. Het rijbereik volgens de WLTP-testcyclus bedraagt tot 305 kilometer voor de MINI Cooper E op basis van de hoogspanningsbatterij met een capaciteit van 40,7 kWh. In de MINI Cooper SE stijgt het berekende rijbereik tot maximaal 402 kilometer dankzij een batterijcapaciteit van 54,2 kWh.
KIA EV9 GT-Line
KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.
Audi A3 allstreet 40 TFSI e
Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de
Kia vindt de EV6 opnieuw uit
Kia vindt de EV6 opnieuw uit Kia heeft de nieuwe EV6 onthuld, een verbeterde versie van het eerste EV-model op basis van het elektrische Global
Nieuwe Jeep® Avenger MY25
De nieuwe Jeep® Avenger MY25 Het merk Jeep® is verheugd om de opening van de bestellingen voor de langverwachte Jeep Avenger MY25 aan te kondigen,
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance Eerder dit jaar konden we al kennismaken met de Volvo EX30 single motor longrange voor een uitgebreide test. Nu een
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV Honda heeft een unieke Civic e:HEV onthuld, gespoten in de meest zilveren lak ter wereld, om het 25-jarig jubileum