Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

DS 4 Performance line+ 180pk

Na een korte introductie en test een tijdje geleden op de persvoorstelling in Parijs is het tijd om de nieuwe DS 4 aan een meer uitgebreide test te onderwerpen. De nieuwe DS 4 die zich als sportieve SUV-coupé positioneert in het C-Premium-segment is onlangs verkozen tot “mooiste auto” van het jaar 2022 door de jury van het 37e Festival Automobile International. Deze 2e generatie DS 4 gooit dan ook wel een heel pak troeven in de strijd en is misschien wel veruit het best uitgerust in zijn segment. DS zweert bij een uniek “Savoir-Faire” die ze door de jaren heen opgebouwd hebben en dat merk je in het volledige design van de nieuwe DS 4.

 

Design

 Qua design hebben ze bij DS echt wel een statement gemaakt. De nieuwe DS 4 is een SUV die er staat, vooraan onmiskenbaar door de opvallend nieuwe lichtsignatuur, de grote grille en de stevige bumper. De lijnen die over de zijkanten lopen vormen samen met de aflopende daklijn van deze sportcoupé het verfijnde en dynamische karakter van de DS 4. Het dak dat bij de Performance line in zwart is uitgevoerd samen met de zwarte zijruitframes monden uit in de achterkant van de wagen.  Hier kan je ook de nieuwe lichtsignatuur terugvinden in de smalle lichtblokken die als een soort van schubben zijn uitgewerkt.

De nieuwe lichtsignatuur vooraan, of de DS WINGS zoals ze die bij DS noemen, zijn opgebouwd uit niet minder dan 98 leds. Voeg daar nog eens de 52 leds van de DS MATRIX LED VISION lampen aan toe en je komt aan maar liefst 150 leds.

De verzonken deurgrepen zorgen voor extra aerodynamica, maar laat ons eerlijk zijn het oogt ook veel mooier zo.

Hij is gebouwd op het gekende Stellantis EMP2-platform en heeft een breedte van 1,87 meter, een compacte lengte van 4,40 meter en een dakhoogte van slechts 1,47 meter. Hiermee zit hij qua formaat volledig in verhouding.

Aandrijflijn

De aandrijflijn in onze testwagen, de Puretech 1.6l 4-cyl benzinemotor heeft een vermogen van 180pk en een koppel van 250Nm wat ruim voldoende is om de DS 4 zeer vlot in 8,3 seconden naar de 100km/h te brengen. Dit in combinatie met de 8-traps automaat die trouwens altijd standaard is, zorgt voor een aangename rijervaring dankzij het naadloos schakelen. De topsnelheid ligt op een maximum van 230km/h. Het WLTP verbruik ligt ondanks de mooie prestaties op 5,4 L/100km maar in real life eerder rond de 7 L/100km.

Verder is er nog een 1.2 driecilindermotor van 130pk en dezelfde 1.6 viercilindermotor goed voor 225pk. Ditzelfde vermogen kan ook bekomen worden met de PHEV E-Tense 225 versie, dat is de 1.6 viercilindermotor van 180pk gecombineerd met een elektrische motor van 110pk. Er wordt ook nog een dieselversie aangeboden namelijk de 1.5 BlueHDI met 130pk.

In 2024 willen ze bij DS hier nog een 100% elektrische versie aan toevoegen.

Interieur

De DS 4 presenteert een digitaal en ergonomisch interieur dat door een nieuwe verdeling van de bedieningselementen een hogere gebruiksvriendelijkheid heeft en dankzij de keuze voor premium materialen een verfijning creëert die dit interieur naar een hoger niveau tilt. De Performance Line is exclusief uitgevoerd met Alcantara afwerking en siernaden die gestikt zijn met de kleuren die de Performance line specifiëren.

De sabel op het dashboard groepeert de aircobediening en de onzichtbare ventilatieroosters, DS AIR. De bedieningen zijn bij veel lichtinval soms moeilijk af te lezen gezien de witte bedrukking weinig contrast biedt ten opzichte van de chromen afwerking.

Het in de middenconsole geplaatste 5” touchscreen dat kan gebruikt worden om het volledig vernieuwde 10” infotainmentsysteem, DS IRIS SYSTEM te bedienen. Dit werkt eens je het onder de knie hebt makkelijk omdat je meteen toegang hebt tot je 6 persoonlijke shortcuts. Het nieuwe infotainment systeem is niet altijd even responsief en laat soms op zich wachten, de wireless Apple CarPlay connectie werkt wel heel fijn en snel.

Naast deze 3 schermen wordt er heel veel informatie op de voorruit geprojecteerd dankzij het extended head-up display, dit is net zoals de andere schermen volledig te personaliseren door middel van widgets.

Het nieuwe interieurdesign biedt ook comfort stoelen die verwarmd, geventileerd en gemasseerd zijn. De rest van het interieur heeft veel handgemaakte onderdelen zoals het stuurwiel.

Voor de geluidsbeleving ging DS in zee met FOCAL, het FOCAL ELECTRA geluidssysteem met veertien luidsprekers heeft 690 watt aan vermogen wat samen met de akoestische zijruiten deze beleving naar een hoger niveau tilt.

 

Uitrusting

Standaard krijgt deze DS 4 al een heel uitgebreid gamma aan veiligheidssystemen mee zoals lane keeping assist, cruisecontrol, hill start assist en verkeersbordherkenning, evenals het bestuurdersdisplay van 7” en het 10” touch infotainmentscherm. Op de Performance line zit het 5” DS smart touch scherm er ook standaard bij.

 

Rijden

De DS 4 voelt ten alle tijden scherp maar toch comfortabel aan, door de coupe SUV daklijn is het zwaartepunt uitzonderlijk laag gehouden en dat komt het rijgedrag en de baanvastheid erg ten goede. De actieve schokdempers, die aangepast worden door de weg met een camera te scannen, helpen hier om het optimale comfort te garanderen ongeacht de wegomstandigheden. Zelfs met de grote velgen doet de nieuwe DS 4 geen afbreuk aan het comfort. Daardoor kan hij ook zeer strijdvaardig zijn Duitse concurrenten trotseren. Misschien ook niet toevallig gezien hij van de band rolt in Rüsselheim, de fabriek in Duitsland.

 

Wat moet dit kosten?

De nieuwe DS 4 kan je bestellen vanaf €29100 BTW incl in de Bastille versie met de PureTech 130 motor. Wil je de meer sportievere versie moet je minimum kiezen voor de Performance Line. Hiervoor betaal je minimum €33100 BTW incl of zoals onze testwagen de Performance line+ en dan betaal je vanaf € €36600 BTW incl.

KIA EV9 GT-Line

KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.

Lees verder »

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de

Lees verder »