Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

DS, EEN 70-JARIGE GESCHIEDENIS

VADERS VAN DE DS

Het project VGD (VGD voor “Véhicule à Grande Diffusion” of massaproductievoertuig), dat in 1938 werd gelanceerd door Pierre Boulanger, hoofd van Citroën en vanaf 1950 werd voortgezet door Pierre Bercot, zijn opvolger, komt pas 17 jaar later tot bloei met de lancering van de DS 19 in oktober 1955. Drie mannen in het bijzonder zijn betrokken bij het ontwerp en de ontwikkeling ervan. De eerste, André Lefèbvre, luchtvaartingenieur van opleiding, is een fervent voorstander van voorwielaandrijving, aerodynamica, lichtgewicht design en het centreren van massa. De tweede, autodidact Paul Magès, creëert het hydraulische systeem. Hij vindt de beroemde hydropneumatische ophanging uit, samen met de hydraulische stuur-, koppelings- en remsystemen van de DS. Tot slot geeft de getalenteerde stylist, beeldhouwer en schilder Flaminio Bertoni met zijn team van ontwerpers de DS zijn revolutionaire en elegante lijnen.

Autosalon 1955: de ds debuteert in parijs

Op donderdag 6 oktober 1955 maakt de DS 19 zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Onder het statige gewelfde plafond van het Grand Palais wekt de onthulling van deze tot dan toe geheime auto zowel verbazing als bewondering. Zijn avant-gardistische maar elegante lijnen zetten meteen een nieuwe standaard. Bezoekers en journalisten zijn letterlijk gefascineerd. Concurrenten kunnen de genialiteit van de nieuwkomer alleen maar toejuichen. Volgens de legende zouden er aan het einde van de dag 12.000 DS 19’s verkocht zijn en als de show 10 dagen later zijn deuren sluit, zijn er zo’n 80.000 bestellingen gedaan!

De jaren 1950: ds gaat van start!

De productie van DS begint op 7 oktober 1955 in de fabriek aan de Quai de Javel in Parijs (Frankrijk), de dag na het debuut op het Autosalon van Parijs. De eerste modellen die op de weg verschijnen, zien er zo innovatief uit dat er vaak mensenmassa’s op afkomen. De baanbrekende technische en esthetische oplossingen van de auto wekken eindeloze nieuwsgierigheid op, want de DS is niet alleen een echte autosculptuur, maar ook een focus van geavanceerde technologie. De opmerkelijke hydropneumatische ophanging zorgt bijvoorbeeld voor een ongekende wegligging en comfort. Een ander nieuw veiligheidskenmerk, het extreem krachtige hydraulisch ondersteunde remsysteem met schijfremmen voor, zorgt voor zo’n korte remweg dat sommige doorgewinterde bestuurders echt in verwarring raken als ze de DS voor het eerst ervaren.

In de jaren 1950 worden verschillende versies van de DS 19 gelanceerd. De eerste is de ID 19 die in oktober 1956 wordt geïntroduceerd, gevolgd door de stationwagon-, gezins- en commerciële versies die in 1958 verschijnen, tegelijk met de DS 19 Prestige. DS 19 slaat in 1958 ook een nieuwe weg in met een carrosserielakkeuze die varieert van vier kleuren tot een ongehoorde acht! De eerste styling-upgrades komen het jaar daarop, in 1959, waarbij de carrosserievorm wordt verfijnd door de achtervleugels te verlengen en grote ventilatieopeningen in de vorm van een asbak toe te voegen aan de voorspatborden.

Vanaf het begin heeft de DS 19 een zeer internationale carrière. Vanaf 1956 wordt hij geassembleerd in het Verenigd Koninkrijk en België, en vanaf 1959 in Zuid-Afrika. Als symbool van Franse elegantie en avant-garde wordt de auto geëxporteerd naar heel West-Europa, naar bijna alle landen van het Gemenebest, waaronder Canada en Australië, en naar de Verenigde Staten, waar hij al snel een grote schare die-hard fans opbouwt.

DS PRESTIGE: CHAUFFEUR

In oktober 1958 wordt op het Autosalon van Parijs een versie van de DS 19 met chauffeur onthuld, met exclusieve zwarte carrosserielak, een inschuifbare ruit tussen de bestuurders- en achterbank en grijze bekleding met voor en achterbanken die vooraan bekleed zijn met leder en achteraan met stof uit Jersey. Het model met de naam DS 19 Prestige wordt vijf maanden later gelanceerd in maart 1959 en is verkrijgbaar met een intercom, autoradio en “radiotelefonietoestel” als opties. Hij is uitzonderlijk comfortabel en wordt met succes de go-to auto voor belangrijke politieke en industriële leiders. In de loop der jaren krijgt hij dezelfde technische upgrades als de gewone DS en de verkoop stopt pas in januari 1975.

Overwinningen in monte carlo: een formidabele wedstrijdauto

In januari 1956, drie maanden na de lancering, debuteert de DS 19 in de meest prestigieuze rally. Hij wordt eerste in zijn klasse, is de eerste Franse auto en alle zes ingeschreven auto’s halen de finish. In 1959 behaalt het team van Coltelloni- Alexandre-Desrosiers met de DS 19 de eerste plaats in het algemene klassement en in de loop der jaren volgt een hele reeks bijzonder lovenswaardige topfinishes. In 1966 behaalt de “21”-versie van de DS een tweede overwinning in Monaco met het Finse team Toivonen-Mikander aan het stuur. De DS is een geweldige auto voor op de openbare weg, maar ook een formidabele racer over de hele wereld!

De jaren 1960: DS is koploper

In de jaren 1960 bevestigt de DS 19 zijn reputatie als verfijnde, comfortabele en elegante auto. Met regelmatige ontwikkelingen consolideert hij onophoudelijk zijn dominantie ten opzichte van zijn rivalen. In juli 1959 stijgt het vermogen van de 1.911 cc motor van 75 naar 78 pk door de introductie van een nieuwe cilinderkop en een gewijzigde ontsteking. In oktober 1960 wordt de beroemde DS 19 Cabriolet geïntroduceerd, waarna het vermogen in maart 1961 opnieuw wordt verhoogd met      83 pk voor een topsnelheid van 150 km/u! In september daaropvolgend krijgt hij een nieuw, volledig zwart dashboard dat wordt geaccentueerd door een lichtgrijze strip waarop, als optie, een autoradio kan worden gemonteerd zoals op de DS Prestige.

In september 1962 krijgt de DS zijn eerste facelift aan de voorkant. Hij verliest de grote ventilatieopeningen op de spatschermen en krijgt twee rubberen bumperbeschermers en een nieuw ontworpen onderbumper. Deze upgrade verbetert de aerodynamica van de auto nog meer, waardoor het brandstofverbruik daalt en de topsnelheid stijgt tot 160 km/u.

In oktober 1965, een jaar na de lancering van de DS Pallas in 1964, wordt een nieuwe DS uitgebracht met een krachtigere 2.175 cc motor met een vermogen van 109 pk voor een topsnelheid van 175 km/u! Naast de DS 19, verkrijgbaar sinds 1955 en zo genoemd vanwege zijn 1.911 cc motor, wordt het gamma uitgebreid met de DS 21.

De DS heeft in 1967 een facelift ondergaan die, naast zijn unaniem bewonderde mooie uiterlijk, ook een nieuw veiligheidskenmerk bevat met de beroemde zwenkbare koplampen die nu standaard worden gemonteerd op de topmodellen Prestige, Pallas en Cabriolet. Vanaf dat moment verlicht de DS de binnenkant van bochten voordat hij ze ingaat!

Na de introductie in september 1968 van een volledig zwart dashboard en de vervanging van DS 19 door DS 20, verschijnt in 1969 een volledig nieuw ontworpen dashboard met drie grote ronde wijzerplaten en een vizier over de hele breedte. Maar 1969 wordt vooral gekenmerkt door een grote mechanische upgrade. De 2.175 cc motor van de DS 21 wordt uitgerust met elektronisch geregelde brandstofinspuiting, waardoor het vermogen toeneemt tot 139 pk en de topsnelheid nu meer dan 185 km/u bedraagt… Meer dan ooit bevestigt de DS zijn positie ten opzichte van de concurrentie en blijft hij vanuit elk perspectief een buitengewone auto!

DS cabriolet: vier zitplaatsen in de buitenlucht

Carrosseriebouwer Henri Chapron, belast met de ombouw van de DS Prestige en erkend voor de productie van cabriolets van DS-modellen sinds oktober 1958, krijgt de opdracht om een DS cabrioletmodel voor de productie te ontwikkelen. Na de productie van drie prototypen vindt de lancering plaats op het Autosalon van Parijs in oktober 1960. De nauwgezette afwerking en pure lijnen van de cabriolet omvatten volledig lederen bekleding en, vanaf augustus 1964, kenmerken die kenmerkend zijn voor de DS Pallas, zoals extra koplampen en speciale wielbekleding. De DS Cabriolet, een topmodel dat bijna twee keer zoveel kostte als de DS berline, blijft tot op de dag van vandaag een referentie op het gebied van Franse auto-esthetiek en -raffinement.

ds pallas: luxe en uitmuntendheid

De nieuwe DS Pallas, die in 1964 op de Autosalon van Parijs werd geïntroduceerd, heeft een uitrustingsniveau dat nog nooit eerder is vertoond op een Franse productieauto. Hij onderscheidt zich van andere DS-modellen met een zorgvuldige en bijzonder luxueuze uitrusting, waaronder gecombineerde roestvrijstalen en rubberen strips, opvallende wieldoppen, speciale achterlichten met chromen afwerking en extra koplampen. Binnenin zijn de stoelen dikker, de rugleuningen voor hoger en is exclusieve lederen bekleding als optie verkrijgbaar. De DS Pallas heeft dezelfde carrosseriekleuren als de andere DS-modellen, maar is ook exclusief verkrijgbaar met metallic lak.

DS PRESIDENTIEEL: DE LANGSTE VAN ZIJN TIJD

Ter vervanging van de limousine die in 1955 door carrosseriebouwer Franay werd geproduceerd op het chassis van de Traction Avant, geeft de Franse president opdracht voor een nieuw staatsvoertuig dat op 14 november 1968 aan het Elysée-paleis wordt afgeleverd. De specificaties vroegen om een voertuig dat langer was dan de Lincoln die destijds door de Amerikaanse president werd gebruikt. Deze unieke DS, ontwikkeld en gebouwd door carrosseriebouwer Henri Chapron, maar bedacht en ontworpen door de Quai de Javel, is 6,53 meter lang. Het beschikt over een ultraluxe uitrusting, met een bolle en schuine scheidingsruit, volledig bruine lederen bekleding, een neerklapbare stoel voor tolken, elektrische ramen, airconditioning, directe en indirecte verlichting, een intercom en een ingebouwde minibar.

Een MILJOEN DS gebouwd!

De miljoenste DS, een gloednieuwe DS 21 Pallas Electronic Injection, wordt op 7 oktober 1969 geproduceerd in de fabriek van Javel. In de kleur Metallic Sable, inclusief het dak, gaat hij vervolgens naar het Autosalon van Parijs, dat sinds 2 oktober open is en waar zijn plaats was gereserveerd. Daar wordt hij uitgeloot voor een deurwaarder en gewonnen door Gilles Delègue, 22 jaar, een tweedejaars ingenieursstudent aan de Ecole Centrale.

De jaren 1970: het tijdperk van volwassenheid

De wijzigingen aan de DS in 1970 en 1971 hebben voornamelijk betrekking op de transmissie. In september 1970 wordt de DS aangeboden met een nieuwe handgeschakelde versnellingsbak met standaard vijf versnellingen in plaats van vier, een jaar later gevolgd door een automatische Borg-Warner-versnellingsbak met drie versnellingen. Voor zijn definitieve afscheid in juli 1975, na een bewonderenswaardige carrière van 20 jaar, krijgt de DS een laatste upgrade wanneer de DS 21 wordt vervangen door de DS 23 in september 1972. Dit laatste model heeft een 2.347 cc motor met elektronische brandstofinspuiting, die 141 pk ontwikkelt voor een topsnelheid van bijna 190 km/u.

DE LAATSTE…

De 1.456.115e en laatste DS wordt geproduceerd in de Quai de Javel fabriek op 24 april 1975 om 15.00 uur. Het is een DS 23 Pallas Electronic Injection in Delta Blue. Zoals de banner op de voorruit aangeeft, is het ook de 1.330.755e DS die in deze historische fabriek is geassembleerd. Hij zal worden afgeleverd aan een bestuurder in de Gironde (Frankrijk) die trouw is aan het merk, wiens naam in de loop der tijd verloren is gegaan, maar die daarvoor acht andere DS-modellen in zijn bezit had!

DS ALS FILMSTER

Zowel op het scherm als op de weg drukt de DS al snel zijn stempel. De filmwereld geeft hem hoofdrollen die tot op de dag van vandaag herinnerd worden. Van film noir tot komedie, net als de grote sterren blinkt hij uit in alle genres. Je vindt hem bijvoorbeeld bij Brigitte Bardot in The Parisian (1957), bij Alain Delon in The Samurai (1967), bij Jean-Paul Belmondo en Bourvil in The Brain (1969), bij Jean Gabin en Fernandel in That Tender Age (1964) en zelfs bij Louis de Funès in Rabbi Jacob (1973). Ook hier symboliseert de DS elegantie, snelheid en kracht. In sommige gevallen wordt de futuristische technologie versterkt, zelfs omgetoverd tot fantasie, zoals in The Tenth Victim (1965) met Ursula Andress en Marcello Mastroianni, waar hij een blauwgetint doorzichtig dak heeft, en in Fantomas Unleashed (1965) met Jean Marais wanneer hij, uitgerust met twee vleugels, een intrekbare vin en twee straalmotoren, opstijgt als een vliegtuig. Tot slot, in het niet te missen Back to the Future 2 (1989) van Robert Zemeckis en gecoproduceerd door Steven Spielberg, is het een roodgele sci-fi taxi in een denkbeeldige toekomst die zich afspeelt in 2015…

DS: automonument en beeldhouwwerk

De DS is een echte avant-gardistische auto en wordt vanaf zijn introductie beschouwd als een echte sculptuur. In 1957 ziet filosoof en schrijver Roland Barthes in zijn beroemde boek Mythologies niets meer of minder dan “het bijna exacte equivalent van de grote gotische kathedralen”. In hetzelfde jaar is de reputatie van het meesterwerk van het ontwerpbureau Quai de Javel zo groot dat het van 7 juli tot 24 november de enige auto is die is uitgenodigd voor de 11e Triënnale van Milaan. In het Palazzo Dell’Arte al Parco wordt hij voor dit evenement getoond zonder wielen, volledig bekleed en schuin geplaatst op een centrale sokkel die meer dan een meter boven de grond uitsteekt. De zeer officieel klinkende “Internationale Tentoonstelling van Decoratieve en Industriële Kunst en Moderne Architectuur” kent zijn prijs voor industrieel ontwerp toe aan de carrosserie van de DS.

Voor de Autosalon van Parijs in oktober 1962 wordt de DS, waarvan de voorkant aerodynamisch is verbeterd, tentoongesteld als een sculptuur. Ook hier wordt een auto zonder wielen en met de hele onderkant in profiel op de meest originele manier afgebeeld. Net als een raket in zijn lanceersilo is hij volledig verticaal geïnstalleerd op de bodem van een ronde put die voor de gelegenheid is ingericht, en gemonteerd op een gemotoriseerd elektrisch mechanisme dat hem langzaam om zijn as laat draaien. Het effect op bezoekers is onvergetelijk. En generaal de Gaulle zal tijdens zijn officiële bezoek niet nalaten om het te bewonderen!

Advertentie ster!

Met de komst van de DS waait er een wind van verandering door de reclame-uitingen van de Quai de Javel. De eerste brochure, gedrukt in september 1955, een maand voor de introductie op het Autosalon van Parijs, is een waar vuurwerk van kleur. Hij is van René Dumoulin. De brochure met de titel Lucht en water, gepubliceerd voor het Autosalon van Parijs in oktober 1959, plaatste een carrosserie op vier enorme rode ballonnen die op het water dreven. Dit beeld van de surrealistische fotograaf Pierre Jahan was bedoeld om het principe van hydropneumatische ophanging te illustreren en ging de hele wereld over. Het wordt vandaag de dag nog steeds herinnerd als een icoon van autoreclame. Vanaf het begin van de jaren 1960 is de reclame voor DS het werk van Robert Delpire, wiens talent als grafisch ontwerper en uitgever het nog versterkt.

2014: LANCERING VAN HET MERK DS AUTOMOBILES

DS Automobiles, opgericht in Parijs op 1 juni 2014, wordt een merk op zich. Het doel is om de waarden van innovatie en verschil, geërfd van de DS uit 1955, voort te zetten om de Franse kunst van het reizen te belichamen. In 2025 biedt DS Automobiles een globaal en divers gamma met DS 3, DS 4, DS 7 en N°8.

Ontworpen voor klanten die op zoek zijn naar iets anders, die de wereld rond willen reizen en van elk moment willen genieten, onderscheiden de creaties van DS zich door hun charismatisch design, verfijnd interieur, geavanceerde technologie en eersteklas comfort. In combinatie met een reeks op maat gemaakte services bieden ze een unieke merkervaring voor, tijdens en na elke reis.

Met tal van records sinds zijn intrede in de Formule E in 2015, waaronder twee dubbele team- en coureurstitels, loopt DS Automobiles voorop op het gebied van elektrificatie en verkoopt het elk van zijn modellen in een geëlektrificeerde versie. Het merk biedt ook 100% elektrische aandrijvingen, evenals zelfopladende en plug-in hybrides met tot 360 pk en vierwielaandrijving. In 2025 versnelt DS Automobiles de overgang naar volledig elektrisch met de komst van N°8, een nieuw model met een actieradius tot 750 km.

Het merk DS is aanwezig in 40 landen en beschikt over een exclusief distributienetwerk met bijna 450 DS STORES over de hele wereld.

2025, DS N°8: EEN UITNODIGING TOT DE elektrische REIS

De DS N°8 is geïnspireerd op het DS AERO SPORT LOUNGE concept en geniet van een onberispelijke kwaliteit, een grote actieradius en totaal comfort, waardoor hij de meest serene elektrische auto is. De DS N°8 belichaamt meer dan ooit dynamische sereniteit door middel van een nieuw soort SUV Coupé. DS N°8, het eerste 100% elektrische ontwerp van DS Automobiles, heeft een gecombineerde actieradius van 750 km (WLTP-cyclus) en meer dan 500 km op de snelweg dankzij een uitstekende Cx van 0,24. Met een vermogen tot 350 pk, verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving, herdefinieert de DS N°8 de normen voor comfort en belichaamt hij een nieuwe Franse kunst van elektrisch reizen.

Het DS-verhaal gaat verder!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp