DS3 E-Tense Performance line
De volledig elektrische DS-automobiles DS3 E-Tense in performance line uitvoering werd een weekje onder onze kont geschoven. Deze krijgt een 54 Kwh batterij met een max vermogen van 156Pk op de voorwielen. De opgegeven WLTP waarde is een respectabele 0.155 kWh/Km met een theoretische actieradius van 399 km.
Bij de eerste aanblik van de in rij geparkeerde perswagens zien we de volwassen en mooi vormgegeven neus van de DS3. Als de wagen wordt voorgereden valt ons het vergelijk met een Hyena te binnen. De zijaanblik en de achterkant hinken qua vormgeving en stijl wat achterop op de neus. Dit wordt voor mij nog eens met kracht bijgezet door de weinig flaterende “Lacquered Grey” kleur van deze testwagen.
Eens ingestapt springt het driehoekige DS thema in het oog. Verwarrend en druk in het begin maar best wel gebruiksvriendelijk als je het door hebt.
Starten doe je met de knop bovenaan op het dashboard. Geef de wagen even tijd want als je erna te snel de centrale schakelpook bedient om in beweging te komen blijf je gegarandeerd staan en dien je nogmaals de start-stop knop in te drukken en de schakelpook te beroeren. Al kan het ook te maken hebben met het geduld van ondergetekende.
De wagen geeft reëel 390 Km range mee bij 100% batterij. Dit is gebaseerd op het verbruiksgemiddeldes van vorige testrijders. Bij de rit naar huis die bijna uitsluitend bestaat uit snelwegkilometers daalt de range sneller als de effectief afgelegde kilometers. Iets waar elke elektrische wagen bij autosnelweg gebruik last van heeft natuurlijk. Finaal kwam ik tijdens gecombineerde ritten in ECO stand en met de vertragingsrecuperatie op de hoogste stand uit op 0.16 – 0.17 kWh/km. Wel genoeg voor een wagen van deze afmeting maar wijkt niet zoveel af van het opgegeven WLTP fabrieksverbruik. Ondanks het verschil in WLTP range ten opzichte van reële range komt je er toch verder mee dan met gelijkaardige wagens van de concurrentie.
Met een leeggewicht van 1550 kg brengt de 156 Pk sterke elektromotor de DS3 in 8.7 seconden van stilstand tot 100 km/h. Ik had op geen enkel moment een gebrek aan vermogen. De ophanging voelt wel wat houterig, en zeker achteraan. De DS met hogere nummers scoren daarop een pak beter.
Met een buitenlengte van 4.11 m is hij achteraan logischerwijs niet echt ruim. Het handschoenkastje is dan weer zeer ruim waar je zelfs 3 flessen wijn als voorraad in kwijt kunt. Verder had ik persoonlijk nog last van de niet instelbare interval van de automatische ruitenwisser die steeds te veel, of in de vaste stand te weinig in beweging treedt.
Lane assist , soms ronduit goed, soms irritant zoals hier, moeilijk instelbaar en steeds tegen uw wil over corrigeren. De knoppen links onderaan het dashboard en het stuur zitten wel heel erg goed verstopt. Om de koffer te openen is het steeds wat gepruts om uw vingers tussen het kofferdeksel en de bumper te plaats gezien er geen handvat is . Bij regen heb je steeds een natte hand.
Voor de performance line E-Tense start de prijs aan € 41.650, net boven die 40k waardoor die niet in aanmerking komt voor de premie van €5000 in 2024. De prijs voor de DS3 elektrisch start aan € 39.817. In “Bastille” versie kan die met € 39.990 wel met de premie gescoord worden.
De afwerking staat niet op niveau van de hogere DS nummers maar laat hier wel een degelijke indruk.
Al bij al een fijne wagen die uitblinkt ten opzichte van concurrenten en als je kan leven met die kleine irritaties een goed en fijn geheel. Neem alvast de gewone versie, dan komt hij onder de 40k en bespaar je nog eens 5K overheidssteun.