De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van de nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò, om de rijdynamiek en de prestaties onder extreme omstandigheden en met zeer hoge snelheid te testen. Het testteam heeft met name dynamische parameters gecontroleerd en gevalideerd, zoals aerodynamica, topsnelheid, maximumtemperaturen, koelsystemen voor de aandrijving en geluidsisolatie. Dit alles in de aanloop naar de eerste levering, die gepland staat voor eind december in Italië.
Voor het soort hogesnelheidstests dat moest worden uitgevoerd, was het duidelijk dat Alfa Romeo moest kiezen voor het Nardò Technical Center (NTC), een van de meest geavanceerde test- en experimenteercentra ter wereld, gelegen in Salento, waar de beroemdste automerken hun tests uitvoeren. Het in 1975 door FIAT gebouwde ‘testterrein’ in Puglia beslaat een gebied van 700 hectare, bezaaid met bossen en mediterraan struikgewas, en beschikt over 20 testbanen voor experimenten en ontwikkelingsactiviteiten op elk niveau.
Van deze circuits springt de beroemde Nardò Ring eruit voor hogesnelheidstests van auto’s en motoren, met een diameter van 4 km en een lengte van 12,6 km. Het circuit wordt beschouwd als het snelste cirkelvormige autocircuit ter wereld en biedt verschillende hellingen en relatieve compensatiesnelheden op elk van de vier rijstroken. Dankzij het lage parabolische profiel hebben bestuurders het gevoel dat ze zich op een eindeloos recht stuk bevinden wanneer ze op elke baan rijden met de compensatiesnelheid die de middelpuntvliedende kracht compenseert.
Het was op deze ring dat het Alfa Romeo-team hogesnelheidstests uitvoerde met de ontwikkelingsauto 33 Stradale, waarbij de beoogde topsnelheid van 333 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden werden gevalideerd. Dit alles is mogelijk gemaakt door het nauwgezette werk dat de technici van Alfa Romeo hebben verricht aan de aerodynamica, waarbij elke lijn van het sculpturale volume van de auto functioneel is voor het verkrijgen van de beste aerodynamische prestaties, om de prestaties van de 3,0-liter V6 twin-turbo motor te verhogen die meer dan 620 pk levert, met een 8-traps DCT versnellingsbak, achterwielaandrijving en elektronisch sperdifferentieel. De nieuwe motor is een evolutie van de V6 die al in de best presterende auto’s van het Italiaanse merk te vinden was, is in de lengterichting in het midden gemonteerd en levert uitzonderlijke prestaties, wat allemaal volledig is bevestigd op Nardò.
De dynamische tests in het technisch centrum van Nardò volgden op een sessie die een paar weken geleden werd gehouden op de Balocco Proving Ground in de provincie Vercelli, op het iconische Alfa Romeo-circuit dat sinds 1962 gastheer was voor de ontwikkeling en preparatie van de raceauto’s met de hoogste prestaties (Autodelta) die deelnamen aan internationale F1-, DTM- en Super Turismo-competities. Op deze historische locatie concentreerde hetzelfde team van Alfa Romeo-ingenieurs zich de hele sessie op specifieke tests bij middelhoge en hoge snelheden, waarbij de nadruk lag op de balans, het remsysteem en de wegligging. Anderzijds is het dynamische doel van het project altijd zeer ambitieus geweest, namelijk de beste rijervaring in de categorie bieden.
In Balocco werd de eerste test uitgevoerd bij matige snelheid om de precisie van het stuursysteem en de respons van het remsysteem te evalueren, evenals de karakteristieke wegligging die wordt gegarandeerd door het systeem dat bestaat uit het aluminium H-frame, de koolstofvezel monocoque en de verfijnde configuratie van de ophanging. En omdat alles is ontworpen en gericht op de grootst mogelijke betrokkenheid tussen mens en machine, biedt de auto twee rijmodi die kunnen worden geactiveerd met de schakelaars op de middentunnel: “Strada” (‘Weg’) en “Pista” (‘Track’). De eerste stand, die wordt ingeschakeld wanneer de auto wordt gestart, zorgt voor comfort en rijplezier: soepele vermogensafgifte, gebruikelijke pedaalgevoeligheid, zachte vering, vloeiende transmissie en actieve uitlaatkleppen die pas boven de 4.000 tpm worden geopend. Als alternatief kiest de bestuurder in de Pista-modus voor een adrenalinestoot: het vermogen is maximaal, de pedalen reageren nog beter en de ophanging is stug, terwijl er snel wordt geschakeld en de actieve uitlaatkleppen altijd open staan. Een van de meest opwindende prestatiecontroles in deze configuratie is de “Partenza Veloce”-procedure (“Quick Start”): door op de “Quadrifoglio”-knop op de middentunnel te drukken, worden de versnellingsbak, de tractiecontrole en het vermogen aangestuurd om de acceleratie te maximaliseren door wielslip te voorkomen.
Op sommige delen van het circuit schakelden de Alfa Romeo-testers ook de tractiecontrole uit (ESC OFF), waardoor de auto dicht bij zijn topsnelheid kwam om te bevestigen dat de 33 Stradale erin slaagt supercarprestaties te combineren met verrassend rijgemak, zelfs voor niet-professionele bestuurders. Dit alles wordt nog suggestiever door het geluid van de twin-turbo V6, een authentieke ‘mechanische symfonie’ die het passagierscompartiment omhult en bij elke acceleratie unieke emoties overbrengt. Het actieve ophangingssysteem speelde ook een belangrijke rol in de test en biedt een perfecte combinatie van comfort en prestaties. De nieuwe op maat gebouwde auto is voorzien van een 100% Alfa Romeo dubbelarmophangingssysteem met actieve schokdempers en semi-virtuele besturing op zowel de voor- als achteras, wat zorgt voor optimale controle over het stuurwiel en de hoogste mate van stuurprecisie, maar ook voor een geweldige zijdelingse acceleratie om de beste wegligging onder alle rijomstandigheden te garanderen.
Tot slot werden tijdens de Balocco-sessie de precisie en het vermogen van de remmen om zich aan te passen aan de verschillende rijmodi benadrukt, waardoor een uitstekende controle wordt gegarandeerd, zozeer zelfs dat de nieuwe 33 Stradale van 100 km/u naar 0 remt in minder dan 33 meter. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door het ingebouwde Alfa Romeo Brake-By-Wire remsysteem, dat zowel de remdruk regelt als zorgt voor stabiliteit in het gevoel van het pedaal. De door Brembo voor Alfa Romeo geproduceerde koolstofkeramische remmen staan garant voor hoge prestaties en zorgen voor reactief remmen met een verminderd fading-effect bij hoge temperaturen. Voor en achter zijn de schijven geventileerd en geperforeerd, met een aluminium monoblokremklauw met zes zuigers voor en een systeem met vier zuigers achter.