Eerste test: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 VELOCE
10 April 2024, een grote dag voor de toekomst van Alfa Romeo want de Alfa Romeo Milano wordt voorgesteld. Het eerste 100% elektrische model van Alfa, maar ook de eerste nieuwe wagen in de korte transitieperiode van Alfa Romeo naar een 100% elektrische gamma in 2027. Zo krijgen we in 2025 de nieuwe elektrische Stelvio gevolgd door de nieuwe elektrische Giulia in 2026.
Maar het gebruik van de naam Milano bleek van korte duur te zijn, al slechts na een week werd er door de Italiaanse regering een verbod opgelegd. Hoewel de naam Milano gekozen werd als eerbetoon aan de stad waar de geschiedenis van Alfa Romeo in 1910 begon moesten ze deze toch noodgedwongen veranderen. Ze vinden dat een Alfa Romeo die in Polen gebouwd wordt geen Italiaanse naam mag dragen. Het is ook trouwens de eerste keer dat een Alfa Romeo buiten Italië gebouwd wordt. Al snel werd er geopteerd voor de naam Junior, de naam is toepasselijk omdat de junior zich onderaan als kleinste uit het gamma plaatst. Maar het is ook een naam die we terugvinden in de rijke geschiedenis van Alfa Romeo waar op 26 september 1966 de Alfa Romeo 1300 junior werd onthuld in Balocco. Ook toen was het een wagen uit de nieuwe generatie van Alfa Romeo.
Niet helemaal toevallig trekken we terug naar de Balocco Prouving ground voor de eerste rijtests van de nieuwe Alfa Romeo junior. Zelfs voor de wagen gehomologeerd is krijgen we de kans om het topmodel uit het junior gamma te testen dat begin 2025 verwacht wordt in de showroom. De Junior Elettrica 156pk en Ibrida 136pk zijn momenteel al te bestellen en de elektrische versie mogen we in september van dit jaar verwachten.
Het volledige “Langhe circuit” dat voor het eerst in zijn volledige configuratie toegankelijk is is onze playground. De Alfa Romeo Junior Veloce 280 wordt hier door het Italiaanse team van ingenieurs net zoals in het verleden de 8C, 4C, Giulia en Stelvio QV aan ontwikkelingstests onderworpen.
De nieuwe Junior 280 Veloce is een auto voor dagelijks gebruik, zeer efficiënt, compact, ideaal voor in de stad, met een lengte van 4.17 meter en een draaicirkel van 10,5 meter. Ondanks het compacte formaat is het interieur vrij ruim, al nemen de mooi gevormde en goed ondersteunende Sabelt zetels fors hun plaats in. Achteraan zijn de zetels zo aangepast dat de knieën van de passagiers hier in de uitsparing vallen, wat op langere ritten wel ongemakkelijk kan worden. De Junior biedt comfortabel plaats aan vier volwassenen en biedt 400 liter aan bagageruimte en vooraan een kleine frunk om de laadkabel in op te bergen. De Junior 280 Veloce weegt slechts 1.560 kg, compacte lithium-ion accu’s zorgen voor een lager gewicht en een kortere oplaadtijd. Het CMP-platform deelt hij onder andere met de Jeep Avenger en Fiat 600.
De Junior 280 Veloce krijgt als primeur het nieuwste TorSen “D” mechanische sperdifferentieel. Het nieuwe systeem is voor het eerst toegepast op een elektrische auto met voorwielaandrijving en is de evolutie van een systeem dat in 2006 werd geïntroduceerd door de 147 Q2. Je voelt het in de snelle bochten onderstuur wegnemen, geef je dan nog extra gas dan voel je de Junior zich echt aan de grond bijten, het wekt een groot gevoel van vertrouwen in de bochten. De stuurinrichting is direct en precies maar voor echte sportiviteit wat aan de lichte kant. Toen de ingenieurs van de Junior in 2021 de ontwikkeling startten, begonnen ze met als basis het CMP-platform en kregen ze de opdracht “to get the most fun out of the car”. Dat is waar Alfa Romeo voor bekend staat, die specifieke pure rijdynamiek voel je bij de Veloce 280 zonder twijfel terug. Let wel op, het TorSen “D” mechanische sperdifferentieel zit alleen op de Veloce uitvoering.
Naast het sperdifferentieel dat debuteert in de Junior is er nog een nieuwigheid, de nieuwe generatie van de M4+ elektromotor, die een vermogen van 280 pk en een koppel van 345 Nm levert. De nieuwe aandrijflijn is gezamenlijk ontwikkeld door Alfa Romeo engineering en de joint venture tussen het Stellantis Engineering Propulsion Systems-team en Emotors. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,9 seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u voelt hij voelt hij niet supersnel aan maar ruim voldoende om sportieve prestaties te leveren. Voor de Junior 280 Veloce zijn voorremmen werden geventileerde remschijven van 380 mm en monoblokremklauwen met vier zuigers geselecteerd, die een remkracht van 1,12 G bieden, wat overeenkomt met een remweg van 33 meter van 100 km/u tot 0. De 20-inch ‘Venti’ velgen, 25mm lagere sportophanging, Progresso scudetto, two-tone livery (zwart dak en donkere carrosseriekleur met rode accenten), privacy glass en adaptieve Full LED Matrix koplampen zijn ook voor de Veloce 280 gereserveerd.
Naast de exclusieve two-tone kleurstelling kan de Junior Veloce worden uitgerust in een van de zes beschikbare carrosseriekleuren: Sempione White, Tortona Black, Brera Red, Navigli Blue-Teal, Arese Steel en Scala Ivory.
De iconische “coda tronca” met de 3+3 ingewerkte led achterlichten en asymmetrische luchtinlaten aan de voorkant zijn details die de luchtweerstand en het energieverbruik verminderen. De actieradius van nieuwste 54 kWh batterij weten we pas na homologatie. Het duurt minder dan 30 minuten om de batterijen van 10 tot 80% op te laden bij 100 kW snelladen, thuis kan je standaard opladen met de driefasige 11 kW. Ook de DNA knop mocht niet ontbreken in de elektrische Junior, hier heeft hij net zoals in de conventionele Alfa Romeo invloed op het vermogen maar ook op de regeneratie. In de D stand, krijgt hij naast het meeste vermogen ook de grootste regeneratie, waardoor je sportief met 1 pedaal kan rijden.
Het interieur van de Junior brengt vooral de grootste beleving naar de bestuurder, de middenconsole is naar hem gericht en krijgt twee keer een 10,25” groot scherm. Het bestuurdersscherm zit zoals het bij Alfa hoort onder de 2 telescopische bogen ingewerkt. Draadloze Apple CarPlay, Android Auto en EV Routing krijg je ook standaard. EV routing zorgt ervoor dat de bestemming wordt ingesteld, waarna het navigatiesysteem automatisch de benodigde oplaadpunten berekent langs de route. De Free2move Charge Wallbox zit inbegrepen bij de aankoop van je Junior.
De Junior Elettrica Veloce 280 kan je binnenkort bestellen, de prijs start vanaf € 47.700, dat is € 9000 meer dan de basis Junior Elettrica versie met 156 pk voor € 38.700. De Junior Ibrida 1.2 Hybrid 136 eDCT6 kost vanaf € 29.200, deze 2 laatste kunnen nu al besteld worden.
De Alfa Romeo Junior 280 Veloce zou wel eens een gedogen concurrent kunnen worden van de Volvo EX30 of Audi Q2. Hij biedt toch dat tikkeltje meer eigenheid qua design en dankzij het unieke sperdifferentieel op de vooras ook een uiterst sportieve rijdynamiek. Dit zorgt ervoor dat hij veel vertrouwen wekt tijdens het betere bochtenwerk. A spark of sportiness en toch een comfortabele rit zelfs op 20” velgen,dat is wat deze Junior bijzonder maakt en zo slagen ze er bij Alfa Romeo erin om hun DNA zelfs met een elektrische aandrijflijn verder te zetten.