Eerste test: Cupra Tavascan VZ
De Cupra Tavascan is de nieuwste toevoeging aan het Cupra gamma en is bijna 1 op 1 overgenomen van de conceptcar die geïntroduceerd werd in 2019 op de Frankfurt Motor Show.
Na de Formentor is het de tweede Cupra die specifiek ontworpen is en niet gebouwd is op een Seat of Volkswagen afgeleide. Toch krijgt de Tavascan het MEB-platform uit de Volkswagen-groep en is hij onderhuids gelijkaardig aan oa de Skoda Enyaq Coupe RS, Volkswagen ID.5.
De Cupra heeft zoals het hoort Spaanse roots, geboren en getogen in Barcelona, maar hij wordt gebouwd in de Anhui-fabriek van Volkswagen in China. De transitie naar een volledig geëlectrificeerd merk tegen 2030 wordt ingezet met volgend op de Tavascan in 2025 als uitbreiding de Cupra Terramar en Cupra UrbanRebel.
De nieuwe Cupra designtaal met de drie driehoeken in de koplampen maar ook achteraan in de lichtbalk maken dat de Tavascan ook meteen herkenbaar is als een Cupra. En met die verlichting krijgt hij ook meteen iets unieks mee, voor het eerst wordt het Cupra logo niet alleen achteraan maar ook vooraan opgelicht. Dat accentueert ook meteen het sportieve waarvoor Cupra staat, dat merk je ook aan de krachtige lijnen die de Tavascan krijgt. Zowel vooraan, in de motorkap maar ook aan de zijkanten creëert dat extra sportieve dynamiek. De aflopende daklijn die eindigt in een vrij hoge achterkant met geïntegreerde spoiler maakt dat deze elektrische SUV coupé zich hipper naar voren brengt dan zijn broers uit de VW groep. Met zijn 4,64m is hij ook meteen de grootste SUV uit het Cupra gamma.
Cupra zou Cupra niet zijn als ze de bronzen details ook hier niet zouden integreren, zoals in de velgen en de bumpers maar ook in het interieur. Hier is ook veel aandacht ingestoken, en niet volledig gekopieerd uit andere modellen. Oké het is gelijkaardig opgebouwd maar met een Cupra sausje overgoten. De Tavascan krijgt een degelijke afwerking met aangename materialen, voorgevormde sportstoelen bestaande uit duurzame materialen met leuke koperen accenten ingewerkt, de Enceladus Gray metallic kleur hiervan is exclusief voorbehouden voor de topversies.
Centraal op het dashboard vind je het 15 inch grote infotainment scherm dat samen met het 5,3 inch grote bestuurdersdisplay het grootste deel van de info en bedieningen bevat. Onderaan het scherm zijn de enige fysieke toetsen, drie verlichte sliders voor de bediening van de airco en het muziekvolume. Centraal ter hoogte van het dashboard loopt de structuur die op het dashboard wordt gebruikt zwevend door naar de middenconsole. Het creëert een cocoon gevoel voor de bestuurder maar ook voor de passagier, esthetisch mooi maar de toegankelijkheid van de draadloze oplader en USB C poorten wordt hierdoor wel moeilijker.
Achteraan is er ruim voldoende beenruimte en met de aflopende daklijn zelfs hoofdruimte genoeg voor volwassenen. De kofferruimte biedt 540 liter en krijgt een dubbele laadvloer waaronder je de laadkabels kan opbergen, een frunk heeft de Tavascan niet.
Aangezien dat de Cupra Tavascan op het MEB-platform gebouwd is zorgen de aandrijflijnen ook niet meteen voor een grote verrassing. Je kan de versie met de 286 pk sterke electromotor op de achteras bestellen, deze versie noemen ze bij Cupra de ENDURANCE. Of de versie met dubbele motor zoals wij konden testen met 340 pk verdeeld over de vier wielen, de VZ genoemd en meteen ook de meest sportieve versie. Het batterijpakket is bij beide versies 77 kWh groot en dat brengt je in de VZ versie 515 km ver.
Het opgegeven verbruik ligt volgens de WLTP 16,7 kWh per 100 km. Concrete test cijfers hebben we momenteel nog niet maar reken maar op een 20 kWh per 100km, accurate cijfers volgen in de uitgebreide test. Maar zoals het een Spanjaard behoort is het een aandrijflijn met pit, zo gaat hij in 5,5 seconden naar de 100 km/h en is hij begrenst op 180 km/h. Maar ondanks zijn 49/51 gewichtsverdeling voelt hij niet super sportief aan, je voelt dat je met een zware elektrische SUV onderweg bent. En daardoor is hij vrij homogeen aan de Enyaq coupé RS of de GTX varianten.
De laadprestaties die je van deze Cupra Tavascan mag verwachten zijn bij het snelladen maximum 135 kW en voor thuis laden kan dit maximaal aan 11 kW, niet meteen toon aangevende cijfers maar zeker oké. Cupra belooft dat je in minder dan een half uur tijd van 10 naar 80% kan opladen, of in slechts 7 minuten 100 km extra rijbereik toevoegen.
Dankzij de geïntegreerde technologieën kan de Cupra Tavascan semiautomatische rijden.
Er is een heel pakket geavanceerde geïntegreerde rijhulpsystemen. Predictive Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Adaptation, Side Assist, Lane Assist, Exit Warning, Exit Assist, Fatigue Detection en Rear View eSmart Camera. Inclusief de geavanceerde actieveveiligheidsfuncties, zoals Front Assist, met uitwijkondersteuning en bochtassistentie, dat mogelijke schade in een noodsituatie voorkomt of beperkt, en andere weggebruikers zoals auto’s, voetgangers en fietsers in de gaten houdt.
De Cupra Tavascan, kan je momenteel al configureren en bestellen via de website. De prijzen voor de VZ versie beginnen bij € 65.490 en dat is inclusief de € 11000 Cupra korting, deze mag je verwachten eind 2024.
PLUS
Design, hippe uitstraling
Vernieuwd infotainment
Interieurruimte
Sennheiser geluidsinstallatie
MIN
Hoge instapprijs VZ
Warmtepomp niet standaard