Eerste test: Opel Corsa Electric
YES OF CORSA dé slagzin van de lanceringscampagne van de nieuwe Opel Corsa. 40 jaar en 14,5 miljoen verkochte exemplaren, cijfers die ons brengen tot de huidige generatie Opel Corsa. Begin van dit jaar werd de bestseller uit het Opel gamma vernieuwd. Dat maakt dat Opel momenteel 15 elektrische modellen in zijn gamma heeft EN vanaf 2025 worden alle nieuwe modellen enkel nog puur elektrisch geïntroduceerd. Wij trokken naar de fabriek in Rüsselsheim ,de plaats van zijn ontwerp, om deze nieuwe elektrische aanwinst aan een eerste test te onderwerpen.
Vizor design
De grootste uiterlijke vernieuwing van de Corsa Electric is zonder twijfel het nieuwe Opel Vizor front dat hij krijgt aangemeten. Als eerste geïntroduceerd op de Grandland vindt het nu ook zijn weg naar de andere modellen zoals de Astra en de Corsa. De Vizor wordt geflankeerd met de verblindingsvrije Intelli-Lux Led matrixverlichting, het is opmerkelijk in het B-segment dat deze beschikbaar zijn en zelfs standaard gemonteerd worden.
De Corsa kan indien gewenst in 2 tone kleur geleverd worden, wat zorgt voor een sportievere uitstraling met de nieuwe kleur Grafik Grey. Het sportieve wordt nog extra benadrukt door de opvallende Corsa letters die voor het eerst, afhankelijk van de uitvoering, in het zwart beschikbaar zijn.
Nieuw cockpitontwerp
In het interieur van de Opel Corsa Electric merk je ongetwijfeld dat de digitalisering is toegeslagen, de Corsa is nu optioneel verkrijgbaar met een volledig digitale cockpit. Ook hier wordt er net zoals bij de andere modellen gekozen voor het “Detox to the max” principe. Bij Opel houden ze niet van een druk bestuurdersscherm, hier wordt enkel de nodige info permanent weergegeven om zo meer rust te creëren. Het 10” grote infotainment scherm toont zich niet van de vlotste maar de meest gebruikte bedieningen kunnen in snelkoppelingen gestoken worden en daardoor voorkom je dit probleem al een beetje.
De vernieuwde patronen voor de zetels en een nieuw ontwerp van de versnellingspook en het stuurwiel zorgen voor een moderne feel-good sfeer. De bestuurderszetel kan zelfs uitgerust worden met massagefunctie, uniek in dit segment.
Roep je “Hey Opel” dan kan je de meeste functies van de wagen via een spraakcommando uitvoeren, over the air updates zorgen voor een altijd geupdate wagen. Apple Carplay en Android Auto worden beide draadloos ondersteund. 3 USB-C poorten, 1 vooraan en 2 achteraan, staan ook nog ter beschikking.
Snel of sneller
De Opel Corsa Electric is verkrijgbaar in twee puur elektrische aandrijflijnen, een versie met een vermogen van 136pk waarmee je een rijbereik van 357km zou krijgen en één met de nieuwe motorisatie van 156pk. Wij konden al kort de 156pk long range versie testen, hier levert de 51 kWh Li-ion batterij je een rijbereik van 405km volgens de WLTP-cyclus. Het opgegeven verbruik van de Corsa e ligt rond de 14,2 kWh, wij konden met wat gemengd gebruik dit ook effectief rijden.
De topsnelheid ligt op 150 km/u en een sprint naar de 100 km/u doet hij in 8,1 sec, snel voor wat eigenlijk een kleine stadswagen moet voorstellen. Ook op de snelweg zorgt de Corsa voor snelle hernemingen, kortom een aandrijflijn die aan deze Corsa een fijne rijervaring geeft en waardoor hij ook op elk gebied heel bruikbaar is.
De Li-ion batterij die zich grotendeels onder de zetels bevindt kan je snelladen aan 100 kW zodat je in 27min terug op pad kan met 80% batterijlading.
Prijs
De nieuwe Corsa Electric is er vanaf 36.350€ in de 136pk versie, de long range versie zoals in onze test start op 38.450€, bestel je deze in de Grafik Grey kleur dan tel je daar nog 250€ bovenop.
Conclusie
De nieuwe Corsa Electric krijgt met de nieuwe aandrijflijn en vermogen van 156pk een hogere bruikbaarheid zowel in als buiten de stad. Het verbruik dat goed in toom kan gehouden worden zorgt daarbovenop nog voor een acceptabel rijbereik. De infotainment mocht wat responsiever zijn maar het gebruik van shortcuts is hier een meerwaarde. Kijk je enkel naar zijn uiterlijk, is het op het nieuwe front na eerder een bescheiden update. De prijs die is net iets minder bescheiden.