Range Rover Velar SE P400e
Meteen als je instapt in de Range Rover Velar merk je de luxe dat deze wagen uitstraalt, dit komt vooral door de verfijnde keuze van materialen die gebruikt zijn voor de afwerking van het dashboard. Het scherm waarop je de instellingen van het klimaat en de verschillende rijmodi van de wagen kan selecteren loopt als het ware naadloos door in de middenconsole. Leuk detail is wel dat de bedieningsknoppen van de verwarming echt fysieke knoppen zijn die letterlijk op het touchscreen gemonteerd zijn.
Dankzij het gebruiksvriendelijk en doordachte nieuwe Pivi pro infotainment systeem is het makkelijker om het 10 inch grote infotainment systeem te bedienen en dit bevordert natuurlijk de veiligheid! Apps zoals spotify zijn vanaf nu geïntegreerd in het systeem en dankzij de dual Sim technologie beschik je nu ook over “over The Air updates” die ervoor zorgen dat je Velar in topconditie blijft. Het 12inch grote interactieve bestuurdersdisplay toont op elk moment de nodige cijfers of informatie die je nodig hebt, het is volledig naar wens aan te passen naar navigatie, telefoon, verbruiksgegevens enzovoort.
De aandrijflijn van de Range Rover Velar P400e is voorzien van een 300pk sterke 2.0-liter viercilinder benzinemotor en een 143pk sterke elektromotor wat goed is voor een systeemvermogen van 404pk en een maximum koppel van 640Nm koppel. De 0 naar 100km/h tijd van deze Velar komt overeen met 5,4 seconden, zeer snel voor een 2,2 ton wegende SUV. Alle Velars zijn uitgerust met een acht-trapsautomaat welke als je vertrekt vanuit stilstand precies een kleine vertraging geeft, alsof hij een moment moet nadenken of hij elektrisch, op de benzinemotor of beide gecombineerd vertrekt. Verder is het wel aangenaam en comfortabel rijden met de P400e, je merkt dat je constant meer dan voldoende power beschikbaar hebt maar toch nodigt hij niet uit om dit constant te gebruiken of snel te rijden. Door het actieve Road noise cancellation systeem dat met tegengestelde geluidsgolven het rijgeluid wegfiltert is het aangenaam stil in de wagen. Het gebrek aan adaptieve cruisecontrol is wel spijtig.
Onder de kofferruimte hebben ze de 17,1kWh lithium batterij gemonteerd om zo het verlies van ruimte te beperken in de kofferruimte, daar is een 625 liter aan ruimte behouden. Onder de laadbodem heb je nog een kleine opbergruimte waar je het veiligheidsmateriaal kan vinden, het is wel spijtig dat je in dit compartiment je oplaadkabels niet krijgt maar deze in een opbergzak in de koffer rondslingeren.
De 17,1kWh grote batterij kan volgens Land Rover zorgen voor een puur elektrisch rijbereik van 61km volgens de NEDC cyclus. In praktijk konden we rond de 45 kilometer puur elektrisch afleggen, de wagen stond tijdens de test wel op 20” winterbanden. Opladen aan een reguliere laadpaal doe je in ongeveer 4u. Als je je houdt aan het toegewijd opladen dan kan je het verbruik zeer goed drukken hierdoor. Bij het gebruik van alleen de benzinemotor durft het verbruik wel stevig oplopen naar een stevige 9 liter. Dus tijdig opladen is de boodschap!
Bij je locale dealer kan je al een Range Rover Velar P400e bestellen vanaf €72.250, de door ons geteste Velar SE in de nieuwe Hakuba Silver kleur, uitgerust met panoramisch schuifdak, Meridian 3D surround Soundsystem, matrix Led-koplampen en 20” aluminium velgen komt uit op €86.892.
In de Range Rover Velar P400e kan je genieten van een aangename, comfortabele maar vooral een stille en geruisloze rijervaring. Dankzij zijn hybride aandrijflijn is hij snel maar tegelijk ook zuinig, heeft hij vlotte hernemingen en dankzij zijn lage uitstoot is hij ook voordelig. Enig nadeel van de comfortvering heb je bij hogere snelheden, dan gaat de Velar precies wat zweven over de weg. In het verfijnd afgewerkt interieur is het dankzij de goede materiaalkeuze en de nieuwste technologieën zowel voor de bestuurder als voor de passagiers aangenaam vertoeven.