EQS nu met staande ster en nog grotere actieradius
Sinds de introductie heeft Mercedes-Benz de EQS en zijn broers continu doorontwikkeld. Onafhankelijk van modelupdates en sneller dan ooit zijn er innovaties in de seriemodellen van de EQS, EQE, EQS SUV en EQE SUV verwerkt. Met talrijke productupgrades heeft het merk sneller dan ooit op feedback van de markt en klanten gereageerd. De EQS krijgt nu voor het huidige modeljaar 2024 een zeer uitgebreid updatepakket. Het elektrische topmodel wordt geleverd met 82 km meer actieradius, een nieuwe grille met chroomapplicaties, een staande Mercedes-ster op de motorkap en nog meer comfort achterin.
De EQS was in het segment van de elektroauto’s al een van de modellen met de grootste actieradius. In de toekomst kunnen klanten nog meer kilometers afleggen zonder te hoeven stoppen om te laden. Dankzij een verhoogde accucapaciteit van 108,4 naar 118 kWh wordt de maximale actieradius van de EQS 450 4MATIC verhoogd van 717 naar 799 km. De EQS 450+ doorbreekt met een actieradius van 683-822 km zelfs de grens van 800 km. Ook is de EQS 350 toegevoegd aan het modellengamma, het instapmodel heeft een actieradius van 642-683 km.
Mercedes-Benz heeft het trekgewicht voor de EQS en EQE Limousines met 4MATIC verhoogd van 750 naar 1.700 kg. Daarmee bereiken ze een vergelijkbaar niveau als de SUV-derivaten. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld ook een paardentrailer trekken.
Een andere technische maatregel: door het hoge aandeel recuperatie in het dagelijks gebruik worden de remschijven minder vaak gebruikt dan in modellen met verbrandingsmotor. Voortaan wordt het remsysteem onderhouden door een speciale functie die van tijd tot tijd automatisch de remblokken tegen de schijven aandrukt.
De nieuwe EQS kan vanaf 25 april 2024 worden besteld. Ondanks de verbeterde standaarduitrusting blijven de basisprijzen ongewijzigd.
Avantgardistische EQ-look gecombineerd met de iconische Mercedes-ster: de nieuwe grille
Hét kenmerk van de Mercedes-EQ modellen is de diepzwarte grille (Black Panel), die naadloos aansluit op de koplampen. De designers hebben dit onderscheidende ‘gezicht’ nu verfijnd voor de EQS: het elektrische vlaggenschip is in de Electric Art Line standaard voorzien van een nieuwe grille met chroomapplicaties. De verchroomde en verzonken lamellen vormen een elegant contrast met de diepzwarte omgeving. Deze grille wordt gecombineerd met een staande ster op de motorkap en verenigt de avantgardistische EQ-look met het iconische, statusbewuste Mercedes-Benz symbool.
Het oog voor hoogwaardige details komt ook terug in het interieur: de luchtuitstroomopeningen op de B-stijlen hebben nu een rand van gegalvaniseerd chroom. Het extra kussen achterin heeft een bies van nappaleder gekregen.
Voortdurende verbeteringen wat betreft het comfort achterin
EQS-modellen die zijn uitgerust met het optionele comfortpakket plus achter met executivestoelen[2] hebben nu een speciale schuine voetensteun aan de rechterkant. Deze is tussen de rails van de voorstoel geplaatst en verhoogt het comfort voor de achterpassagier aanzienlijk.
Eveneens nieuw in dit pakket zijn de naar voren neerklapbare voorpassagiersstoel en de tot 38 graden verstelbare achterbankleuning. Dit zorgt voor meer ruimte. Het optionele pakket omvat ook stoelverwarming plus en nek- en schouderverwarming achter alsmede pneumatisch verstelbare zittingdiepte. Aan de achterkant van de voorstoelen is een verlicht sierdeel geïntegreerd.
Mercedes-Benz heeft het comfort achterin de EQS al eerder verhoogd, zo is het stoelenpakket achter al enige tijd standaard. Met één druk op de knop is de hoek van de rugleuning te verstellen van 27 tot 36 graden. De gelaagde look van de stoelbekleding benadrukt het individuele karakter van de stoel. Een dik gevoerde rugleuning en de van de zijwangen losgemaakte bekleding zorgen voor nog meer zitcomfort.
Wist je dat …
… het MBUX Hyperscreen inmiddels standaard is op de EQS? Daarbij lopen drie displays bijna naadloos in elkaar over, waardoor een beeldschermrand ontstaat van meer dan 141 cm breed.
… de inmiddels standaard warmtepomp het klimaatcomfort en de efficiëntie verhoogt? De restwarmte van de elektrische aandrijving (omvormer en elektromotor) en de HV-accu kan worden gebruikt om het interieur te verwarmen. Dit vermindert de behoefte aan accustroom voor de verwarming enorm en vergroot de actieradius.
… de zogenoemde Disconnect Unit (DCU) in de 4MATIC-uitvoeringen de elektromotor op de vooras automatisch ontkoppelt, afhankelijk van de rijsituatie en de vereiste prestaties? Bij lage belasting schakelt de DCU over naar de 4×2-rijmodus. Dan worden de elektromotor en de transmissie op de vooras uitgeschakeld. Dit vergroot de actieradius.
… het recuperatieniveau van de EQS is verhoogd? De grotere vertraging (tot 3 m/s2) betekent meer teruggewonnen energie en dus een grotere actieradius. Mercedes-Benz heeft nu ook het remsysteem geoptimaliseerd: het biedt een beter pedaalgevoel dankzij een aangepaste remkrachtcilinder.
… veel updates voor de EQS zijn uitgevoerd met behulp van over-the-air technologie (OTA)? Hiertoe behoren bijvoorbeeld DolbyÒ Atmos, de YouTube-webapp en een digitale reisgids.
… de onderhoudsservice in Duitsland nu in principe standaard is op alle EVA 2-modellen (EQS, EQE, EQS SUV, EQE SUV)? Dit omvat al het vereiste onderhoud tot zes jaar of 90.000 km (afhankelijk van wat het eerst komt). Mercedes-Benz zal dit in het tweede kwartaal van 2024 in alle andere Europese landen invoeren.
… de EQS eenvoudig gestart en vergrendeld kan worden met het KEYLESS GO-comfortpakket met voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel[5] (standaard) als de bestuurder over een geschikt eindapparaat beschikt[6]? Key-sharing is ook mogelijk: familieleden of bekenden kunnen digitaal worden uitgenodigd om het voertuig te gebruiken.
… de bestuurders van een EQS en EQS SUV een jaar lang gratis stroom kunnen krijgen bij de IONITY-laadstations? Dit geldt vanaf activering van IONITY Unlimited via Mercedes me Charge[7]. In totaal brengt Mercedes me Charge meer dan 1,5 miljoen laadpunten van meer dan 1.300 laadaanbieders wereldwijd samen, waarmee het momenteel een van de grootste openbare laadnetwerken ter wereld is.
… ook de andere modellen met de volledig elektrische architectuur van de luxe- en topklasse (EVA 2: EQE, EQS, EQS SUV, EQE SUV) gaan profiteren van veel van de verbeteringen die in dit persbericht uiteen worden gezet? De verkoop van die modellen start eveneens op 25 april 2024.