GR YARIS - 261pk en 360Nm koppel
• Een sportwagen als straatmodel, ontwikkeld op basis van de ervaring die Toyota heeft opgedaan als World Rally-kampioen
• Door wedstrijden geïnspireerde, lichte en zeer stijve carrosserie, gebouwd op een specifiek nieuw platform
• Totaal nieuwe 1,6 liter drie-cilinder turbomotor met 261pk en 360Nm koppel en GR-FOUR vierwielaandrijfsysteem
- Volledig nieuwe 1,6-liter driecilinder turbomotor levert 261 DIN pk/192 kW en een koppel van 360 Nm
- De krachtigste drie-cilindermotor en de lichtste en kleinste 1,6-liter turbo-eenheid ter wereld
- 0 – 100 km/h acceleratie in 5,5 seconden, topsnelheid begrensd tot 230 km/h
- Gebaseerd op motorsporttechnologieën, zoals een kogellager-turbo, uitlaatkleppen met grote diameter en zuigerkoeling met meerdere oliestralen
- Handgeschakelde sportversnellingsbak met zes versnellingen
- Een goede zithouding is essentieel om de bestuurder optimale controle te geven over de wagen en te genieten van de rit
- Sportstoelen vooraan ontworpen voor ondersteuning en comfort bij sportief rijden
- Speciaal ontworpen GR-sportstuur en aluminium sportpedalen
- Toyota Safety Sense van de laatste generatie, inclusief Pre-Collision System met Intersection Turn Assistance, intelligente Adaptive Cruise Control en Lane Trace Assist
- Multimediasysteem met smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto
- Bij een ongeval worden nooddiensten automatisch via eCall gewaarschuwd
NIEUW GR-FOUR VIERWIEL-AANDRIJFSYSTEEM
Het nieuwe GR-FOUR-systeem is het eerste originele vierwiel-sportaandrijfsysteem dat Toyota in 20 jaar heeft gebouwd. Dit systeem, dat specifiek voor de GR Yaris werd ontwikkeld, regelt de positie van de wagen en levert vermogen met hoge tractie en getrouw bochtenwerk, ongeacht de kwaliteit van het wegdek.
Het constante systeem is eenvoudig qua ontwerp en heeft een licht gewicht – lichter dan alternatieve systemen met dubbele koppeling of centraal differentieel. De werking wordt elektronisch geregeld, met drie standen die de bestuurder kan kiezen volgens zijn of haar voorkeur of het rijscenario. In de sterk reagerende koppeling en het achterdifferentieel worden lichtjes verschillende overbrengingsverhoudingen gebruikt, zodat meer drijfkracht naar de achterwielen kan worden gestuurd, zelfs wanneer er geen slip is op de voorwielen.
De modusopties zijn: 50:50 Track-modus, geschikt om snel te rijden in alle wegomstandigheden, van droog tot sneeuw; 30:70 Sport-modus, geeft voorrang aan de karakteristieken van de achterwielaandrijving, en 60:40 Normal-modus (de standaardmodus), geschikt voor dagelijkse prestaties.
OPHANGING
De voorophanging is een nieuwe MacPherson-veerpoot, die wordt gekenmerkt door zijn licht gewicht en hoge stijfheid, waardoor het grippotentieel van de banden maximaal wordt benut.
REMMEN
Vooraan zijn er 356 mm geventileerde schijven met remklauwen van licht aluminium en vier zuigers; de achterremmen zijn 297 mm geventileerde schijven met aluminium remklauwen en twee zuigers. Op het GR Yaris Circuit Pack zijn de voorste remklauwen rood gekleurd en voorzien van het GR-logo.
Prijs
Er is al een GR Yaris Hi-Pack beschikbaar vanaf € 36.940
De standaardspecificatie omvat GR-FOUR vierwielaandrijving, 18-inch gegoten lichtmetalen velgen, LED-lampen, Ultrasuede-stoelbekleding, klimaatregeling met twee zones en multimediasysteem met smartphone-integratie en acht-inch aanraakscherm.