Hyundai IONIQ 5
In 2020 lanceerde Hyundai Motor Company zijn IONIQ merklijn, gewijd aan batterij-elektrische voertuigen, en startte daarmee een nieuw hoofdstuk als leider in het tijdperk van de geëlektrificeerde mobiliteit. Met de IONIQ merklijn zal Hyundai klantgerichte EV-ervaringen bieden die gericht zijn op geconnecteerde oplossingen in lijn met zijn ‘Progress for Humanity’ bedrijfsvisie. Onder de IONIQ merklijn zal Hyundai Motor zijn industrie-leidende knowhow op het vlak van EV’s inzetten om drie volledig nieuwe modellen te introduceren gedurende de komende jaren, te beginnen met IONIQ 5, met nog meer innovatieve modellen die zullen volgen. De creatie van IONIQ is een antwoord op de snelgroeiende marktvraag en het versnelt Hyundai’s plan om de wereldwijde EV-markt te leiden.
Hyundai stelde IONIQ, een samentrekking van “ion” en “unique”, voor het eerst voor toen het Project IONIQ aankondigde, een onderzoeks- en ontwikkelingsproject met een focus op milieuvriendelijke mobiliteit. Op basis van dat project introduceerde Hyundai in 2016 een voertuig met de naam IONIQ. Dit was ‘s werelds eerste model dat een keuze bood uit drie geëlektrificeerde aandrijfopties – hybride, plug-in hybride en batterij-elektrisch – in één enkele koetswerkvorm. Nu staat de IONIQnaam voor Hyundai’s groeiende engagement op het vlak van duurzaamheid en innovatie, om er mee voor te zorgen dat de doelstellingen op vlak van schone mobiliteit bereikt worden. De IONIQ-lijn werd ontwikkeld om levensveranderende mobiliteit te versmelten met milieuprestaties en heeft tot nu toe een sleutelrol gespeeld bij Hyundai in het bereiken van geëlektrificeerde vooruitgang. IONIQ zal een nieuw evenwicht blijven creëren in schone mobiliteit door ecologische producten te synchroniseren binnen een ecosysteem van lifestyle-oplossingen, en daarmee geconnecteerd leven bij een nieuwe generatie introduceren.
Hyundai zal numeriek genaamde EV’s lanceren onder de nieuwe merklijn, met even nummers voor sedans en oneven nummers voor SUV’s. IONIQ 5 is het eerste model onder de IONIQ merklijn. Hij is gebaseerd op de EV ‘45’ concept die Hyundai onthulde op de International Motor Show (IAA) van Frankfurt in 2019, als hommage aan zijn allereerste concept car. In de nabije toekomst zal Hyundai de IONIQ 6 sedan introduceren, die gebaseerd is op de meest recente concept EV ‘Prophecy’ van het bedrijf, die getoond werd in maart 2020, later gevolgd door IONIQ 7, een ruime SUV. Het design van IONIQ-voertuigen zal als centraal thema ‘Timeless Value’ (tijdloze waarde) hebben. De voertuigen zullen geïnspireerd zijn door modellen uit het verleden, maar een brug vormen naar de toekomst.
IONIQ 5 is het eerste model dat uitgerust is met het nieuwe platform voor batterij-elektrische voertuigen van Hyundai Motor Group, het Electric-Global Modular Platform (E-GMP). E-GMP zal dienstdoen als kerntechnologie voor Hyundai’s BEV-gamma van de volgende generatie. Exclusief ontworpen voor BEV’s, biedt E-GMP heel wat voordelen in vergelijking met de bestaande platformen van de groep, die hoofdzakelijk ontwikkeld werden met het oog op verbrandingsmotoren. Zoals IONIQ 5 aantoont, omvatten de voordelen een verhoogde ontwikkelingsflexibiliteit, krachtige rijprestaties, een groter rijbereik, versterkte veiligheidstechnologieën en meer interieurruimte voor inzittenden en bagage.
E-GMP beperkt de complexiteit door modularisering en standaardisering, waardoor een snelle en flexibele productontwikkeling mogelijk wordt, die gebruikt kan worden in de meeste voertuigsegmenten, inclusief sedans, SUV’s en CUV’s – zoals IONIQ 5. Bovendien kan de flexibele ontwikkeling beantwoorden aan verschillende noden van klanten. De komende jaren zal E-GMP bijzonder effectief zijn bij het uitbreiden van de leidende EV-positie van het merk, aangezien het bedrijf hierdoor zijn BEV-gamma in een relatief korte tijdspanne kan vergroten.
Het progressieve design van IONIQ 5 keert heersende normen de rug toe, en verkent een nieuwe designvrijheid die het specifieke BEV-platform biedt. Door te herinneren aan de gedurfde stijl van de Hyundai Pony, de eerste productiewagen van het bedrijf, benadrukt IONIQ 5 de 45-jarige reis van het merk om onderdeel te worden van de levensstijl van klanten, en trekt het de lijn van het verleden door naar de toekomst. Dit is het herdefiniëren van tijdloos design, een thema dat verder zal uitgebreid worden naarmate het IONIQ-gamma groeit. Het unieke koetswerkdesign van IONIQ 5 wordt gekenmerkt door cleane en scherpe lijnen, voor een strakke en gesofisticeerde look. De zorgvuldig gemodelleerde oppervlakken en vormen, geven hem zijn hoekige, bijna geometrische aanblik. Daarbovenop integreerden de designers van Hyundai geavanceerde Parametric Pixel lichten voor- en achteraan. Dit unieke designelement is tekenend voor Hyundai’s intentie om elektromobiliteit fundamenteel heruit te vinden met een EV-specifiek design dat zal terugkomen in toekomstige IONIQ-modellen. Vooraan is de wagen uitgerust met Hyundai’s eerste schelpvormige motorkap die het aantal koetswerknaden beperkt om zo te zorgen voor optimale aerodynamica. De voorbumper vertoont een in het oog springende V-vorm. De gepixelde koplampen bevatten dan weer kenmerkende dagrijlichten (DRL’s) die IONIQ 5 een onmiskenbare lichtsignatuur geven. Deze unieke pixelachtige clusters komen ook achteraan terug. Op de flanken zorgen verzonken deurgrepen voor een cleane styling en een verbeterde aerodynamische efficiëntie. Koetswerklijnen van voor- en achteraan ontmoeten elkaar in de deuren, en geven daar nog maar eens een voorbeeld van Hyundai’s ‘Parametric Dynamics’ design dat voor het eerst te zien was bij de nieuwe TUCSON. De uitgesproken vorm van de C-stijl, geïnspireerd door Hyundai’s ‘45’ EV concept, bezorgt IONIQ 5 een markante aanwezigheid die duidelijk herkenbaar is vanop afstand. Ook in de aerodynamisch geoptimaliseerde wielen komt het Parametric Pixel designthema terug, wielen die beschikbaar zijn in een supergrote 20-duim diameter, de grootste velgen ooit gemonteerd op een Hyundai EV. Ze vervolledigen de perfecte proporties van IONIQ 5, die mogelijk gemaakt worden door Hyundai’s E-GMP. Het cross-over koetswerk van IONIQ 5 pakt uit met unieke proporties en korte overhangen dankzij zijn verlengde wielbasis. Met een lengte van 4,635 mm, breedte van 1,890 mm en hoogte van 1,605 mm op een wielbasis van 3,000 mm, biedt IONIQ 5 de ruimte van een D-segment voertuig, maar dan in een middelgrote CUV. Klanten kunnen kiezen uit acht koetswerkkleuren, inclusief nieuwe, door de natuur geïnspireerde tinten voorbehouden aan het model. Die omvatten ook keuzemogelijkheden met een matte afwerking: de lanceringskleur Gravity Gold Matte, naast Digital Teal-Green Pearl, Mystic OliveGreen Pearl en Lucid Blue Pearl.
IONIQ 5 onderscheidt zich van andere middelgrote CUV’s, en zeker die met een verbrandingsmotor en een conventioneel shift-by-wire systeem, omdat E-GMP een vlakke vloer mogelijk maakt, waaronder de batterijen van het model geplaatst worden, waardoor een innovatief interieurdesign en extra beenruimte mogelijk worden. De 3,000 mm lange wielbasis van IONIQ 5 biedt de ruimte van een grote personenwagen in een middelgrote CUV. De lange wielbasis zorgde ervoor dat de designers van Hyundai een ‘Living Space’ thema konden toepassen op het interieur, eerder dan een conventioneel autodesign. Het ‘Living Space’ thema is doorheen het interieur toegepast. Één feature die dit belichaamt is het Universal Island, een verplaatsbare middenconsole die tot 140 mm naar achter geschoven kan worden. De verschuifbare console zorgt er niet enkel voor dat inzittenden meer flexibiliteit genieten, maar ook dat ze vrij langs elke kant kunnen in- en uitstappen wanneer het voertuig geparkeerd staat in een smalle parkeerplek. Inzittenden op de tweede zetelrij kunnen gebruik maken van praktische snufjes in de middenconsole, zoals bekerhouders, een snelle draadloze lader voor telefoons, en USB-poorten. Universal Island herdefinieert de middenconsole, en biedt meer functionaliteit dan een statische opslagruimte. IONIQ 5 is ook uitgerust met elektrisch verstelbare zetels vooraan. Wanneer het voertuig geparkeerd staat, kunnen de zetels achteroverleunen in een optimale hoek, en zo een gevoel van gewichtloosheid bieden aan hun inzittenden. Hyundai reduceerde de dikte van de rug van de voorste zetels met 30 procent, om zo meer plaats te bieden aan de passagiers op de tweede zetelrij. Hierdoor kunnen passagiers de binnenruimte aanpassen aan verschillende noden en situaties. Het optionele Vision Roof van IONIQ 5 zorgt voor een groter gevoel van openheid in het interieur aangezien de dakhemel van IONIQ 5 hierbij bestaat uit één groot glazen paneel zonder steunelementen. IONIQ 5 biedt 527 liter laadruimte, die uitbreidt tot 1.587 liter wanneer de tweede zetelrij volledig neergeklapt wordt. Voor extra veelzijdigheid kan de tweede zetelrij tot 135 mm naar voor schuiven en neergeklapt worden in een 6:4 verhouding. Klanten kunnen ook gebruikmaken van de bijkomende opbergruimte in de ‘frunk’ (front trunk) die een capaciteit biedt tot 57 liter. Het modulaire dashboard van het model biedt een 12-duim full-touch infotainmentscherm zonder knoppen met maar één functie, alsook een 12-duim digitaal instrumentencluster zonder overkapping. Die laatste toont tijdens het rijden EV-gerelateerde informatie, zoals de batterijstatus en de locatie van laadstations in de buurt. Naast de digitale tellerpartij bevindt zich een metalen inzetstuk dat gebruikt kan worden als multifunctionele houder. Aangezien het van metaal is, kunnen magneten gebruikt worden om er objecten op te bevestigen, zoals bijvoorbeeld foto’s. Het infotainmentsysteem van IONIQ 5 is het eerste dat gebruikmaakt van een nieuw designthema, dat de naam Jong-e Graphic User Interface krijgt en verschillende interieurmoods biedt, zoals “soft”, delicate” en “exuberant”. Klanten houden het warm tijdens de wintermaanden dankzij het verwarmde stuur en zetels vooraan. IONIQ 5 biedt ook een bijzonder efficiënt warmtepompsysteem dat de klimaatcontrole in het voertuig verbetert. Dit zorgt voor verwarmingsefficiëntie bij lage buitentemperaturen, en biedt ondersteuning aan het gewone koelsysteem wanneer de airco ingeschakeld is. In het interieur is er keuze uit drie kleuropties. Het basispakket biedt keuze uit Obsidian Black en Dark Pebble Gray/Dove Gray, terwijl het optionele kleurenpack Dark Green/Dove Gray biedt.
Het E-GMP van IONIQ 5 ondersteunt zowel 400 V als 800 V laadinfrastructuur. Het platform biedt standaard 800 V laadmogelijkheid, naast 400 V laden, zonder de nood aan bijkomende componenten of adapters. Met een 350kW lader kan IONIQ 5 aan hoge snelheid laden van 10 procent tot 80 procent in amper 18 minuten. Gebruikers van IONIQ 5 moeten maar vijf minuten laden voor 100 km rijbereik, gemeten volgens de WLTP-procedure.
IONIQ 5 biedt een innovatieve Vehicle-to-Load (V2L) functie, die ervoor zorgt dan klanten zonder beperking elektrische toestellen kunnen gebruiken of opladen, zoals bijvoorbeeld elektrische fietsen, steps of kampeermateriaal, en daarmee dienstdoet als laadstation op wielen. De V2L-functie kan tot 3.6 kW vermogen leveren, waardoor IONIQ 5 eender waar andere elektrische machines (110 / 220 V) van stroom kan voorzien. De V2L aansluiting bevindt zich onder de tweede zetelrij, en kan gebruikt worden wanneer het voertuig ingeschakeld is. Een andere V2L aansluiting bevindt zich aan de laadpoort vanbuiten aan het voertuig.
IONIQ 5 integreert naadloos geavanceerde technologieën voor een verbeterde digitale gebruikerservaring. De brede, configureerbare dubbele cockpit bestaat uit een 12-duim full-touch infotainmentscherm en een 12-duim digitale tellercluster zonder overkapping die aangepast kan worden aan de wensen van de gebruiker. Voor het eerst in een Hyundai biedt IONIQ 5 een Augmented Reality Head-Up Display (AR HUD) met selecteerbare AR-functies, waardoor de voorruit als het ware een scherm wordt. De AR HUD projecteert relevante informatie zoals navigatie, geavanceerde veiligheidsfuncties en de omgeving van de wagen in het gezichtsveld van de bestuurder op de voorruit. Hierdoor kunnen bestuurders informatie snel verwerken, en toch hun focus op de weg houden. Apple CarPlay en Android Auto zorgen ervoor dat IONIQ 5 klanten de functionaliteiten van hun iOS en Android smartphones in een vereenvoudigde en handige manier kunnen spiegelen. De middenconsole biedt inzittenden de mogelijkheid om hun smartphones te laden via een draadloos laadvlak of één van de vijf USB-poorten voor nog meer gebruiksgemak. IONIQ 5 biedt ook een premium Bose sound system. De acht luidsprekers, waaronder een subwoofer, zijn strategisch geplaatst doorheen het voertuig voor een luisterervaring van hoge kwaliteit.
IONIQ 5 is uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai SmartSense, het geavanceerde rijhulpsysteem van het bedrijf, dat het hoogste niveau van veiligheids- en gebruikscomfort onderweg garandeert. IONIQ 5 is het eerste Hyundai-model met Highway Driving Assist 2 (HDA 2), dat Navigation-based Smart Cruise Control en Lane Following Assist combineert en gebruikt voor Level 2 autonome rijmogelijkheden om zo rijden op de snelweg nog comfortabeler te maken. Door gebruik te maken van de naar voor gerichte camera, radarsensoren en navigatiedata, zorgt HDA 2 voor de beheersing van de snelheid, de besturing en de afstand ten opzichte van de voorligger. Terwijl Level 1 HDA (HDA 1) een veilige afstand bewaart en het voertuig in het midden van zijn rijvak houdt, kan HDA 2 daarbovenop de bestuurder assisteren wanneer die van rijvak verandert. Andere semiautonome rijhulpsystemen zijn onder andere Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de snelheid van het voertuig aanpast aan snelheidsbeperkingen, en High Beam Assist (HBA), dat automatisch de grootlichten in- en uitschakelt om verblinding van tegenliggers te vermijden. IONIQ 5 is uitgerust met verschillende functies die de aandacht van de bestuurder in het oog houden om te allen tijde voor een veilig rijgedrag te zorgen door te detecteren of hij slaperig of afgeleid is. Driver Attention Warning (DAW) toont het aandachtsniveau tijdens het rijden, geeft een waarschuwing wanneer de bestuurder tekenen vertoont van een verslapte aandacht en raadt een rustpauze aan wanneer dat nodig is. DAW laat een waarschuwingssignaal horen wanneer het voertuig voor langere tijd stopt (zoals voor een verkeerslicht) en de bestuurder niet snel genoeg reageert wanneer de voorligger begint te rijden. Verschillende functies werken samen om aanrijdingen in verschillende rijsituaties te voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt schade aan de achterkant van het voertuig te voorkomen door met behulp van een radar andere voertuigen te detecteren en te remmen wanneer nodig. BCA is bijvoorbeeld nuttig in situaties zoals van rijstrook veranderen of een parallelparkeerplaats verlaten. Een andere functie, Blind-Spot View Monitor (BVM), maakt gebruik van een camera om de bestuurder het zicht links en rechts van het voertuig te tonen in het clusterscherm wanneer hij zijn richtingaanwijzer gebruikt. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) kan voertuigen, voetgangers of fietsers detecteren en zo aanrijdingen helpen voorkomen. Ook Junction Turning, Junction Crossing en/of Lane-Changing Oncoming maken deel uit van het systeem. FCA met Junction Turning activeert de remmen bij tegemoetkomend verkeer wanneer de bestuurder links afslaat op een kruispunt. FCA met Junction Crossing detecteert voertuigen die naderen van opzij wanneer de bestuurder rechtdoor rijdt op een kruispunt. FCA met Lane-Change Oncoming is een functie die van rijstrook veranderen veiliger maakt. Wanneer FCA een tegemoetkomend voertuig detecteert dat de middenlijn overschrijdt wanneer de bestuurder van rijstrook wil veranderen, helpt FCA automatisch met een stuurmanoeuvre om aanrijdingen te vermijden wanneer er geen gevaar is voor secundaire ongevallen. Wanneer een potentieel secondair ongeval gedetecteerd wordt, zal FCA enkel een waarschuwingssignaal geven. IONIQ 5 verzekert ook de veiligheid van passagiers achteraan met Safe Exit Assist (SEA), dat door middel van het kinderslot de achterdeuren gesloten houdt wanneer er verkeer aankomt. Een reeks parkeerhulpsystemen maken parkeren in heel wat omstandigheden makkelijker dan ooit voordien. Remote Smart Parking Assist (RSPA) laat de bestuurder toe om vanop afstand het voertuig een parkeerplek in of uit te rijden van buiten het voertuig. Deze functie werkt zowel voor parallelparkeren als dwars op de rijrichting parkeren en kan geactiveerd worden via een knop op de slimme sleutel van het voertuig. Surround View Monitor (SVM) gebruikt een reeks strategisch geplaatste camera’s om de bestuurder een 360° beeld te geven van de directe omgeving van het voertuig, waardoor parkeren in krappe plaatsen makkelijker wordt. Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt aanrijdingen tijdens het achteruitrijden te vermijden. Wanneer een obstakel gedetecteerd wordt via de achteruitrijcamera of de ultrasone parkeersensoren achteraan, toont PCA een waarschuwing en remt het systeem wanneer nodig. Op dezelfde manier kan ook Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist (RCCA) een visuele en auditieve waarschuwing geven of remmen wanneer een wagen van links of rechts komt en de bestuurder niet zelf stopt. Voor de bescherming van de inzittenden, beschikt E-GMP over een ultrasterke structuur die de schok van een impact wegleidt van de cabine van IONIQ 5 en de vervorming ervan voorkomt. IONIQ 5 is ook uitgerust met bijkomende veiligheidssystemen, waaronder zeven airbags, met een centrale zijairbag voor de bestuurderszetel voor bijkomende passieve veiligheid, en eCall.
IONIQ 5 is beschikbaar met krachtige elektrische aandrijfconfiguraties die tegemoetkomen aan de noden van elke klant, zonder compromis op het vlak van prestaties. Klanten hebben de keuze uit twee batterijpacks, 58 kWh of 72.6 kWh, en twee lay-outs voor de elektrische motoren: ofwel één met enkel achteraan een motor of één met zowel voor- als achteraan een motor. Alle configuraties bieden een uitstekend rijbereik en een topsnelheid van 185 km/u Bovenaan het motorengamma staat de vierwielaangedreven versie met de 72,6 kWh batterij, goed voor een gecombineerd vermogen van 225 kW en 605 Nm koppel. Daarmee gaat IONIQ 5 van 0 naar 100 km/u in 5.2 seconden. Uitgerust met tweewielaandrijving (2WD) en de 72.6-kWh batterij, produceert IONIQ 5 een vermogen van 160 kW en 350 Nm koppel, en kan hij van 0-100 km/u sprinten in 7.4 seconden. De 58 kWh batterij-optie met 2WD beschikt over een vermogen van 125 kW met 350 Nm koppel, goed voor 0-100 km/u in 8.5 seconden. Het maximale rijbereik van IONIQ 5 op één batterijlading is 481 km, volgens de WLTP-norm.