Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

ID.Buzz Lange wielbasis & GTX

Het ID.Buzz is een wereldwijd uniek elektrisch voertuig – een designicoon en een allround talent tegelijk. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen breidt en moderniseert nu het modellengamma van de elektrische Bulli uit. Nieuw in het assortiment: de ID.Buzz Pro met lange wielbasis, nieuwe batterij van 86 kW en een nieuwe hoogefficiënte aandrijfmotor met een krachtig vermogen van 210 kW (286 pk). Het ID.Buzz Pro met lange wielbasis maakt indruk met sterke efficiëntie en een enorm interieur voor maximaal zeven personen, fietsen en boards. Meer kracht dan ooit tevoren kenmerkt ook het nieuwe vlaggenschip van de serie, de ID. Buzz GTX3/4 met 250 kW (340 pk). Dit model beschikt over ongeëvenaarde prestaties, standaard vierwielaandrijving en een hoog trekvermogen. De ID.Buzz GTX is configureerbaar met normale of lange wielbasis. Bij normale wielbasis is de ID. Buzz GTX aangedreven door een nieuwe batterij van 79 kWh; de versie met lange wielbasis is automatisch uitgerust met de grotere accu van 86 kWh.

Meer actieradius, kortere DC-laadtijden: dankzij de standaard 86 kWh-batterij is de maximale WLTP-actieradius van de nieuwe ID. Buzz Pro met lange wielbasis ligt tussen de 453 en 487 km, afhankelijk van de uitrusting (ID. Buzz Pro met normale wielbasis en 79 kWh accu: 423 tot 461 km). De overeenkomstige WLTP-bereiken voor de ​ ID.Buzz GTX zijn nog niet beschikbaar, omdat de typegoedkeuring nog niet is afgerond. Alle 79 kWh-versies van de ID.Buzz kan ‘laden’ bij DC-snellaadstations met een laadvermogen tot 185 kW (voorheen 170 kW); bij de 86 kWh-versies is zelfs 200 kW mogelijk. De batterij van 79 kWh laadt bij maximale laadcapaciteit in minder dan 30 minuten op van 10 naar 80 procent; de overeenkomstige waarde voor de 86 kW-batterijen is vanwege het hogere laadvermogen ook minder dan 30 minuten.

Het nieuwe ID.Buzz-versies met lange wielbasis (LWB: 3.239 mm) hebben een totale lengte van 4.962 mm. Vergeleken met de versies met normale wielbasis (NWB: 2.989 mm) komt dit overeen met een toename van 250 mm. De extra lengte creëert ruimte voor maximaal zeven zitplaatsen , nog meer bagageruimte en de nieuwe en grotere accu van 86 kWh . Met vijf inzittenden bedraagt ​​de maximale bagageruimtecapaciteit 1.340 liter (geladen tot aan de bovenrand van de rugleuningen van de achterbank); zelfs met zeven personen bedraagt ​​de bagageruimte nog steeds 306 liter. Als de rugleuningen van alle vijf de stoelen op de tweede en derde zitrij worden neergeklapt, neemt het volume van de bagageruimte toe tot een indrukwekkende 2.469 liter. En ook de ID.Buzz met normale wielbasis kan nu worden geconfigureerd als 6-zitter (2/2/2); tot nu toe was hij alleen leverbaar als vijfzitter (2/3).

Geoptimaliseerde software en hardware. Allemaal nieuwe ID.Buzz-modellen hebben een grote hardware- en software-update ontvangen. Nieuw aan boord is een compleet nieuwe generatie infotainmentsystemen (standaard) met intuïtieve menunavigatie en zeer snelle rekenkracht. Het touchscreen van het systeem is nu 12,9 inch groot in plaats van 12,0 inch (33 cm diagonaal in plaats van 30 cm). Ook nieuw is de verlichte touchbar voor temperatuur- en volumeregeling. 

De innovatieve IDA-stemassistent beschikt bovendien over ChatGPT-integratie (AI/kunstmatige intelligentie). Nieuw is ook de Wellness-app, die via vooraf geconfigureerde programma’s verschillende voertuigfuncties aanpast met als doel het welzijn tijdens het rijden of opladen te verbeteren. Bovendien is de ID.Buzz is nu te bestellen met een head-up display. Ook zijn er nieuwe assistentiesystemen, waaronder Park Assist Pro met een functie voor inparkeren op afstand via smartphone. Nieuw is ook het uitstapwaarschuwingssysteem dat bij het openen van een deur 7/8 waarschuwt voor gemotoriseerde voertuigen en fietsen die van achteren naderen.

Indrukwekkende standaarduitrusting: onder andere alle ID. Buzz Pro-modellen zijn uitgerust met twee schuifdeuren, LED-koplampen en LED-achterlichtclusters, camera aan de voorkant voor rijhulpsystemen, multifunctioneel stuur, Lane Assist-rijstrookassistent, Front Assist autonoom noodremsysteem, V2X (gebruikt zwermgegevens om waarschuwingen te geven over gevaren in de directe omgeving), cruisecontrol, Dynamic Road Sign Display, Park Distance Control, Infotainmentsysteem (Ready 2 Discover), App-Connect (incl. App-Connect Wireless) voor Apple CarPlay en Android Auto, mobiele telefooninterface, automatische airconditioning en Keyless Start.

Geïndividualiseerde GTX-apparatuur. Het nieuwe ID.Buzz GTX verschilt van de ID. Buzz Pro-modellen zowel optisch als qua uitrusting. Opvallend is vooral de unieke GTX front-end behandeling. Alle donkere carrosserie-elementen zijn afgewerkt in hoogglanzend zwart. Bovendien behoort de 20-inch lichtmetalen Solna-velg tot de standaarduitrusting van de ID. Buzz GTX