JAGUAR C-TYPE Zoals vroeger maar dan nieuw
Jaguar Classic viert de zeventigste verjaardag van de legendarische C-type-racewagen met de creatie van een strikt beperkte reeks van nieuwe C-type Continuation-wagens, die met de hand zullen worden gebouwd in de wereldvermaarde Jaguar Classic Works-vestiging in Coventry.
Het C-type Continuation-programma zal liefhebbers van historische autoraces voor het eerst in staat stellen om een nieuw, in de fabriek gebouwd exemplaar van Jaguars ultieme C-type-fabriekswagen met schijfremmen uit 1953 te kopen.
De C-type, die oorspronkelijk werd gebouwd tussen 1951 en 1953, stond bekend om zijn uitzonderlijk vloeiende vorm door Jaguar Cars-ontwerper, aerodynamicus en kunstenaar Malcolm Sayer. Bij zijn debuut in 1951 won de C-type de slopende 24 Uur van Le Mans en behaalde hij de eerste van Jaguars zeven overwinningen in de Franse uithoudingsrace.
Vanaf 1952 wierp de C-type zich op als pionier door innovatieve schijfremmen te gebruiken in de autosport. Met dat revolutionaire systeem, ontwikkeld door Jaguar en Dunlop, behaalde hij in de handen van Stirling Moss de eerste overwinning voor een auto met schijfremmen tijdens de Grote Prijs van Reims in Frankrijk en nam hij deel aan de Mille Miglia in Italië.
De C-type won opnieuw de 24 Uur van Le Mans in 1953, nog een primeur voor schijfremmen. Bovendien oogstte hij veel succes in de handen van privé-eigenaars, die er mede voor zorgden dat Jaguar vicekampioen werd in het eerste World Sportscar Championship.
“De C-type, die werd bestuurd door enkele van de meest bewonderde racepiloten uit de geschiedenis, legde de basis voor Jaguars succes in uithoudingsraces en groeide uit tot een synoniem voor design en technologische innovaties. Zeventig jaar later is Jaguar Classic nog steeds trots op het feit dat het merk de jongste innovaties in productietechnologie kan gebruiken – naast de traditionele vaardigheden en ongeëvenaarde expertise – om deze legendarische wagen opnieuw te introduceren, zodat een nieuwe generatie van liefhebbers ervan kan genieten.”
Dan Pink, Director van Jaguar Classic
Van de 53 Jaguars C-type die in de jaren vijftig werden gebouwd, werden er 43 verkocht aan particuliere eigenaars, maar de productieversie van de C-type werd enkel geleverd met trommelremmen, twee SU-carburateurs en 200 pk, zoals bij de fabriekswagens uit 1951.
Acht nieuwe C-type Continuation-wagens zullen worden gebouwd met het oog op een feestelijk evenement in racestijl, dat zal plaatsvinden in 2022. Elk exemplaar weerspiegelt de specificaties van de fabrieksracer die in 1953 Le Mans won, inclusief de 3,4 liter grote zescilinder-in-lijn met drievoudige Weber 40DCO3-carburateurs en een vermogen van 220 pk, alsook de schijfremmen.
Door voort te bouwen op de ervaring die ze opdeden met eerdere Jaguar Classic Continuation-programma’s voor de Lightweight E-type, XKSS en D-type, hebben de ingenieurs van Jaguar Classic de archieven van Jaguar geraadpleegd en hebben ze de scangegevens afkomstig van een originele C-type vergeleken met de nieuwste computerondersteunde designtechnologie om de meest authentieke nieuwe C-type te creëren.
Dat de authentieke specificaties uit 1953 nauwkeurig kunnen worden gereproduceerd, is te danken aan de exclusieve toegang tot originele technische tekeningen en bedrijfsdocumenten, gecreëerd door het oorspronkelijke ontwikkelingsteam van de C-type. Dat team bestond onder meer uit Malcolm Sayer, competitiemanager Lofty England en ingenieurs William Heynes, Bob Knight en Norman Dewis.
Jaguar Classic tilt die technische CAD-gegevens nu naar een nog hoger niveau door klanten voor het eerst ook de mogelijkheid te bieden om hun C-type Continuation virtueel te visualiseren via een speciaal ontworpen online configurator. Deze nieuwe tool op classicvisualiser.jaguar.com stelt gebruikers in staat om de kleuren en afwerkingsopties te vergelijken met de twaalf authentieke koetswerkkleuren en acht interieurkleuren, alsook om optionele racelogo’s, stuurwiellogo’s en motorkaplogo’s aan te brengen.
Andere opties voor de C-type Continuation-klanten zijn een door de FIA goedgekeurd gordelharnas en een koprolbescherming. Deze authentieke nieuwe
C-types zijn niet alleen voor de show bedoeld, maar kunnen ook worden ingezet voor historische races, circuitritten en gebruik op afgesloten wegen.
Surf naar www.jaguar.com/classic voor meer informatie over het volledige gamma wagens, diensten, onderdelen en ervaringen aangeboden door Jaguar Classic.