Jeep Renegade 4Xe
Wij zijn tijdens onze test enkele leuke off-road baantjes gaan opzoeken.
Direct bij vermelden dat we niet zwaar off-road geweest zijn omdat dit met het schoeisel dat wij hadden ook niet echt een eerlijke test geweest zou zijn.
We beginnen met de motorisatie en elektrisch rijbereik.
Deze Renegade is voorzien van een 1.3 turbobenzinemotor die de voorwielen aandrijft en met een elektromotor tussen de achterwielen, aangedreven door een batterij van 11,4 kWh, die zowel tijdens het rijden als aan een extern stopcontact kan worden opgeladen.
Dat stopcontact kan een openbaar laadpunt zijn of een klassiek huishoudstopcontact door gebruik te maken van de efficiënte en praktische easyWallbox of de meer geavanceerde Connected Wallbox. Op zich levert de efficiënte 1.3 turbobenzinemotor een vermogen van 130 pk of 180 pk. Het gecombineerde vermogen is goed voor in totaal 190 pk (Limited) of 240 pk (Trailhawk en S). Wat het koppel betreft levert de elektromotor 250 Nm en de verbrandingsmotor 270 Nm. De combinatie van een verbrandingsmotor en elektromotor garandeert prestaties en een rijplezier van topniveau: de sprint van 0 tot 100 km/u neemt ongeveer 7,5 seconden in beslag.
Leuke aan het aandrijfsysteem is dat het innovatieve 4×4 systeem altijd beschikbaar is, zelfs als de batterij leeg is. Want dan zal de benzinemotor stroom opwekken voor de elektrische achteras zodat deze steeds aanspreekbaar blijft.
De 4xe-modellen beschikken ook over een nieuwe keuzeschakelaar voor de zestrapsautomaat, een opgewaardeerde Selec-Terrain-draaiknop met eAWD-modi (4WD Lock, 4WD Low, Hill Descent Control) om de verschillende rijmodi – Auto, Snow, Mud & Sand, en Rock – in te schakelen, inclusief de nieuwe Sport-modus welke zorgt voor een betere gasrespons en stuurinrichting.
De batterij bevindt zich onder de achterzetels en is ondergebracht in een stalen behuizing.
Hij beschikt over een eigen verwarmings- en koelcircuit om op ideale bedrijfstemperatuur te blijven en zo optimaal te kunnen presteren.
Wij reden toch wel 40km (openbare weg) met een volle batterij.
Nog meegeven dat door de plaatsing van de batterij onder de achterste zetels en de kleine afmetingen van de laadmodule de kofferruimte zo goed als volledig gespaard bleef (330 liter).
Om het elektrisch bereik van de Renegade tijdens de rit nog te verlengen heb je nog enkele rijmodi die je kan inschakelen.
- HYBRID is de standaardmodus die wordt geselecteerd wanneer de auto wordt gestart. Hij werd ontwikkeld om het systeem op de meest efficiënte manier te beheren en te gebruiken, en zo het vermogen te optimaliseren en het brandstofverbruik te minimaliseren. De verbrandingsmotor en de elektromotor werken samen naargelang het wegtype, met recuperatiefasen van remenergie. In eerste instantie geeft het systeem de voorkeur aan elektrisch rijden (het vermogen wordt dus geleverd door de elektromotor). Wanneer de batterij het minimale laadniveau (State of Charge of SOC genaamd) bereikt, wordt de verbrandingsmotor gebruikt voor de aandrijving. Het systeem beheert het opstarten en ingrijpen via een optimalisatiealgoritme (Hybrid Control Processor – HCP) dat ontworpen is om de efficiëntie van het systeem te maximaliseren.
- ELECTRIC is de modus die een volledig elektrisch rijbereik van 50 kilometer* biedt zonder emissies. Deze modus is ontworpen om de elektrische rijervaring te maximaliseren door een andere kalibratie van het HCP-algoritme voor de optimalisering. De auto rijdt alleen op elektriciteit zolang de batterij voldoende opgeladen is. Het systeem schakelt automatisch over op de HYBRID-modus wanneer de batterij volledig leeg is of wanneer de bestuurder de kickdown intrapt. Een topsnelheid van 130 km/u kan bereikt worden. Dit is de ideale modus om in stadscentra te rijden met verkeers- en emissiebeperkingen.
- E-SAVE is daarentegen de modus om het laadniveau van de batterij te behouden of om de batterij op te laden tijdens het rijden met de verbrandingsmotor. De E-SAVE-modus ondersteunt twee secundaire modi, Battery Save (passieve E-SAVE) en Battery Charge (actieve E-SAVE), die beide kunnen worden geactiveerd op het scherm van het Uconnect-systeem.
- Passieve E-SAVE of Battery Save: de laadstatus van de batterij wordt behouden door hoofdzakelijk gebruik te maken van de verbrandingsmotor;
- Actieve E-SAVE of Battery Charge: laadt de batterij op tot 80% door de werking van de verbrandingsmotor, waarop de gecombineerde elektrische generator vooraan werkt.
Het regeneratief remmen en E-coasting zorgen voor extra batterijspanning door energie te recupereren.
Als wij off-road reden merkten we op dat deze Renegade nog steeds zeer goed zijn plan kon trekken. Op de wegen die wij gebruikten kwam hij nooit in verlegenheid terwijl we toch heel wat fun beleefden.
De verbrandingsmotor werd automatisch ingeschakeld bij stevig bergop rijden. Zo maakte hij niet enkel aanspraak op het extra vermogen maar ook konden we 4×4 rijden wanneer nodig.
De 4×4 modus kan je ook handmatig inschakelen om zo beide aandrijfsystemen in te schakelen en zorgeloos te off-roaden.
Conclusie van onze korte maar krachtige test:
Ondanks zijn stoere uiterlijk en hogere ligging voelt deze plug-in hybride in steden en openbare wegen zeer soepel en vertrouwd aan.
Hij trekt echt zijn plan perfect in 2 uiterste werelden. Met een goede planning kom je makkelijk weg met veel elektrische kilometers zonder in te boeten op plezier en comfort.
Off-road kwamen wij aan een gemiddeld verbruik van 4l/100km. Woon werkverkeer reden wij telkens volledig elektrisch!
Een Renegade PHEV 4Xe kan je kopen vanaf € 37.800.