Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

KIA EV3 GT-Line

De KIA EV3 is de nieuwste toevoeging aan het gamma en bij KIA noemen ze hem graag een alleskunner. Ze steken dan ook hun ambitie met de KIA EV3 niet onder stoelen of banken, dit zal hun nieuwe bestseller worden. Het design van hun momenteel nog kleinste EV is nauw aansluitend bij het “boxy” wat we kennen van bij de EV9. Een kleinere versie in de EV reeks werd ook reeds bevestigd en logischerwijs kunnen we ervan uitgaan dat dit de EV2 gaat worden die wordt verwacht in 2026.

KIA toont letterlijk zijn ambitie bij de intrede van het segment van de compacte elektrische SUV’s met een doordacht ontwerp met een vooral gedurfd design. De meningen zijn net zoals bij de grotere EV9 zeer uiteenlopend, oa het hoekige design spreekt niet iedereen aan. Maar met zijn compacte afmetingen van 4.30m weet hij een compact exterieur te combineren met een ruim interieur dankzij een wielbasis van 2.68m. Maar er zijn natuurlijk al wat concurrenten waar hij in dit B-segment tegenop moet boksen, denk maar aan de Volvo EX30, Smart #1, Renault Megane of VW ID3.

Vooraan zie je bij de EV3 meteen de brede neus met een mooi gestilleerde motorkap. De ‘star map’ led-signatuur , meteen ook de richtingaanwijzer, is duidelijk aanwezig maar neemt niet de overhand. De lange daklijn “boottail” loopt harmonieus af naar de achterklep en creëert zo een hatchback stijl en de luchtweerstand bereikt op die manier een waarde van 0.26. Dit zou efficiënter kunnen maar dan moet KIA natuurlijk afstand doen van het geblokte design en laat ons nu eerlijk zijn, net dat maakt de EV3 speciaal. De achterkant lijkt daardoor optisch wat meer samengedrukt. Hierin worden de ledlampen verwerkt naar het ‘star map’-design wat hem een zeer gedurfde achterkant geeft. De iets wat aflopende daklijn van de EV3 geeft hem een wat sportievere touch maar zorgt voor een kleinere achterruit wat natuurlijk een beperkt zicht naar achter geeft.

Binnenin de KIA EV3 wordt alles ruim en sober opgevat, niets nieuws tegenwoordig, maar KIA wil ook vooral de duurzame weg inslaan. Kia heeft zich als doel gesteld om op korte termijn de koolstof emissies te reduceren en tegen 2045 koolstofneutraal te werken. Zo maken ze in de EV3 gebruik van 10 materiaal oplossingen die we in de hierop volgende modellen ook zeker gaan terugvinden. Zowel gerecycleerde als biomaterialen worden gebruikt voor matten tot zetels, inleg dashboard en deurbekleding. Dat zorgt zelfs voor een algemene tendens van fijne aangename materialen in het interieur. Moest je de herkomst van elk gebruikt materiaal in de EV3 willen nakijken dan kan je de QR-code aan bijrijderkant hiervoor raadplegen. De harde plastic bovenaan het dashboard kan wel een afknapper zijn voor sommige kopers, in de lagere regionen van het dashboard stoort dit totaal niet.

Maar ook al is het interieur vrij sober opgevat toch steekt het boordevol technologie. Zo krijgt de EV3 net zoals bij de EV9 twee 12,3” grote schermen, gescheiden door een iets wat ongelukkig geplaatst 5,3” scherm met de bediening van de klimatisatie. Het kleine schermpje is moeilijk zichtbaar tijdens het rijden omdat het zich achter het stuur bevondt,  maar is wel simpelweg door op het kruisje te drukken uit te breiden naar het grotere scherm erlangs. Als dit allemaal wat te omslachtig lijkt, dan kan je simpelweg gebruik maken van de fysieke toetsen die onder het scherm geplaatst zijn. Moest je nog een uitbreiding op al deze schermen willen dan kan je nog optioneel een Head-Up display toevoegen van nog eens 12,3”. Hiermee maakt KIA zijn technologie toegankelijk voor iedereen en niet enkel het premium segment.

De opbergruimte in de deurvakken is niet heel groot, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de grote opbergruimte met draadloze smartphonelader onder de middenste armsteun. Deze armsteun kan trouwens ook nog kan uitgeschoven worden en tijdens het laden gebruikt worden als tafeltje , in de toekomst wordt ChatGPT en de functionaliteit om Youtube en Netflix te streamen hier ook nog aan toegevoegd. In de bagageruimte kan je 460l kwijt maar met de achterzetels neergeklapt stijgt dit naar 1250l, vooraan krijg je nog een frunk die nog eens extra 25l biedt en waar, als je hem netjes oprolt tenminste, de laadkabel perfect opgeborgen kan worden. Vooraan is het zitcomfort voor de bestuurder en passagier ruimschoots voldoende, de ruimte achteraan is voor 3 volwassenen te beperkt maar met 2 is het aangenaam vertoeven. De zithouding van de benen is wat minder omdat de vloer wat hoger ligt door de daarin gemonteerde batterijen.

De EV3 wordt gebouwd op hetzelfde e-GMP platform eals EV9n dat biedt de nodige fexibiliteit, hij komt in een standaard 58.3kWh en long range 81.4kWh versie , deze zijn steeds gekopppeld aan de 204pk sterke elektromotor die op de vooras gemonteerd is. Vanaf 2026 gaat KIA in de EV3 ook een krachtigere AWD en GT-versie brengen. Met de standaard range batterij kom je 436 km ver, kies je voor de long range versie dan stijgt dit naar 605 km. Beide zijn dan ook beschikbaar op elke uitvoering van de EV3, behalve bij de GT-line daar is enkel de long range beschikbaar.

Het vermogen van 204pk in combinatie met de lang range batterij biedt een zeer comfortabel rijbereik. De opgegeven 605km is wat optimistisch van KIA maar 450km is zeker een haalbare kaart. Het gemiddelde testverbruik wat de KIA EV3 neerzet draait rond de 16.5kWh/100km met alle comfortverbruikers op,  zelfs met een buitentemperatuur rond het vriespunt, op de snelweg stijgt dit wel richting 18kWh/100km. Accelereren naar 100km/h kan de long range versie in slechts 7,7 seconden en de standaard range doet het in 0,2sec sneller. Aan een thuislader kan je momenteel laden aan 11kW , vanaf 2026 zou dit ook met 22kW moet lukken, rijd je naar een snellader dan kan je de kleinste batterij laden aan 108 kW en de long range kan dit aan 128 kW, niet de snelste uit zijn segment en zeker al niet als je vergelijkt met de EV9 met zijn 210 kW. Vehicle-to-home, Vehicle-to-vehicle, Vehicle-to-grid en Vehicle-to-load worden op termijn verder uitgerold via updates naar de EV3. Dankzij de vernieuwde i-Padel software kan je nu ook in elke gekozen stand met de padels regeneratief rijden tot stilstand. Dankzij de nieuwe geheugenfunctie wordt de vorige gekozen stand ook direct terug actief.

Met een toekomstige AWD versie in het vooruitzicht stellen we ons wel de vraag waarom de motor voorin is geplaatst als er ook de mogelijkheid is om deze achteraan te plaatsen. Zo kampt de EV3 regelmatig met wielspin zeker bij het vlot vertrekken. Verder is het rijden een plezier, het onderstel is niet te sportief afgeveerd en biedt daardoor een goed alledaags comfort. Smart Frequency Control Dampers van de derde generatie (SFD 3) kunnen zich aan de hand van het wegdek (door de frequentie waarmee ze op en neer gaan) aanpassen in hardheid om zo de EV3 comfortabeler te maken. Of net het tegenovergestelde als ze net zeer weinig trilling waarnemen gaan ze wat stugger worden om het net wat sportiever en stabieler te maken.

Veiligheid is ook iets waar KIA bij de EV3 sterk op gewerkt heeft en krijgt zo verschillende ADAS systemen mee die we meestal in hogere segmenten zien. Highway driving assist 2.0 assisteert je bij het wisselen van rijbaan, voorkomt zijdelingse aanrijdingen en houdt je EV3 mooi in het midden van de rijbaan. Het capacitieve stuur is hierbij ook een pluspunt omdat het meteen een aanraking detecteert en je niet een kleine draaiimpuls moet geven zoals dat dikwijls is. Het groot aantal piepjes die ADAS teweegbrengt kunnen simpel via een sneltoets uitgeschakeld worden.

KIA weet met de EV3 een sterk product neer te zetten in het populaire B-segment SUV. En op sommige vlakken zoals rijbereik overstijgt men de concurentie maar wees ervan bewust dat er op sommige vlakken nog ruimte voor verbetering is. Sommige gaan in de loop van tijd perfect via over-the-air updates opgelost kunnen worden, andere misschien in volgende generaties.

    PLUS

  • Design, hate it or love it

  • Rijbereik

  • Uitgebreid optiepakket

    MIN

  • Motor vooraan geplaatst

  • Beperkt zicht naar achter

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp