KIA EV9 GT-Line
De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen. Maar de opmerkingen waren zeker niet negatief, de meesten waren zelfs laaiend enthousiast over de hoekige designlijnen die de EV9 meekrijgt. Een designfilosofie wat KIA “opposites united” noemt in het vinden van de harmonie in de contrasterende kwaliteiten van de natuur, moderniteit en technologie.
Maar net zoals hij speciale vormen heeft, heeft hij vooraan een opvallende lichtsignatuur. De led’s zijn verticaal als pixels opgebouwd, en doen daardoor denken aan de tanden van een tijger vandaar dat ze het bij Kia de “Digital Tiger face” noemen. Achteraan is hij onmiddellijk herkenbaar aan de unieke led achterlichten in de vorm van een sterrenbeeld kaart. Omdat de EV9 niet de meest aerodynamische wagen is, kreeg hij naast verzonken deurgrepen ook actieve luchtflappen om zijn aerodynamische efficiëntie te verhogen. Zo kloppen ze af voor deze Koreaanse SUV op een mooie cx waarde van 0,28.
Het interieur is zoals we KIA kennen rijkelijk uitgerust, de GT-line waarmee wij op pad zijn is de topversie van de EV9 en dus ook voorzien van alle toeters en bellen. Maar daarnaast biedt KIA ook een uitzonderlijk luxueus en ruim interieur, hij is niet enkel ontworpen voor bestuurders maar er is oog voor alle inzittenden. Zo bieden ze je de keuze uit een opstelling met zes of zeven zitplaatsen, wij reden de 7 zit versie die alle passagiers van het nodige comfort voorziet. De derde rij is zelfs uitgerust met armsteunen inclusief fles- en bekerhouders en vooral niet te vergeten, USB-aansluitingen.
Ook opvallend aan deze EV9 is het materiaalgebruik, Kia zet volop in op ecologisch verantwoorde materialen. Zo gebruiken ze petflessen, visnetten en duurzame soorten wol, allemaal recycleerbare kunststoffen om hun ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden. En niet onbelangrijk, uiteindelijk leveren ze toch een interieur met een zeer aangename look en feel. Alles wat binnen handbereik zit voelt aangenaam en zacht aan.
Het triple Panorama display biedt de bestuurder twee schermen van 12,3 inch met ertussenin een 5,1 inch scherm geplaatst met informatie en bediening van zetels en klimaatregeling. Het is zeer leuk gedaan omdat het direct bereikbaar is voor bediening, alleen de plaatsing is wat ongelukkig omdat het stuur het zicht daarop belemmerd. Onder het infotainment scherm zijn er in het dashboard een paar sneltoetsen verwerkt, handig om meteen naar verschillende functies te gaan, net iets minder handig tijdens het bedienen van het touchscreen als je je hand erop laat rusten. Wel leuk en praktisch is hoe men in de EV9 de start en stopknop samen met de Drive modus rechts onderaan het stuur heeft geplaatst, het neemt geen extra ruimte op het dashboard in en is zeer makkelijk bereikbaar.
Opbergruimte is er doorheen het interieur meer dan voldoende met grote opbergvakken in de middenconsole en in de deuren, achter de derde zit biedt Kia je nog 312 l aan bagageruimte. Leg je de derde rij zetels neer, stijgt dit naar 828 l en leg je alle zetels neer kom je uit op maar liefst 2318 l, wat enorm is.
De regeneratie van de Kia EV9 kan ingesteld worden met behulp van de peddels achter het stuur in vier standen, de zwaarste stand van regenereren wordt ook wel de I-pedal genoemd. In deze stand kan je rijden met one padeldrive tot en met stilstand. Dit zorgt voor een relaxte rijervaring en zorgt voor een maximale regeneratie.
Voor de muziekliefhebbers biedt de Kia EV9 een Meridian premium soundsystem met 14 luidsprekers in heel de wagen, de intelli Q-functie past het volume en de geluidskwaliteit automatisch aan volgens de rijsnelheid.
De Kia EV9 is net zoals de iets kleinere EV6 op het electric global modular platform of kortweg E-GMP gebouwd. Hij is dan ook met zijn lengte van iets meer dan 5m de ruimste uit het gamma bij Kia en met een ruime wielbasis van 3,10 m biedt hij een gigantische binnenruimte. Het aanpasbare platform biedt de flexibiliteit om een achterwiel of vierwiel aangedreven versie te brengen. De achterwiel aangedreven versie krijgt 204 pk terwijl de AWD versie 384 pk en 700Nm meekrijgt, de batterij van 99,8 kWh delen ze allebei. Een stevige batterij die op zichzelf al 566 kg weegt en ook meteen ervoor zorgt dat de EV9 2660 kg weegt.
Kia geeft voor de GT line een verbruik van 22,8 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van 505 km maar in werkelijkheid zat ons verbruik wel degelijk lager, rond de 20 kWh/100 km en we kwamen hiermee 450 km ver. Zeer mooie cijfers voor een wagen die niet meteen de meest aerodynamische is en best wat weegt. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en nul naar 100 legt de EV9 af in slechts 5,3 seconden.
Ga je naar de laadpaal dan kan je thuis AC laden aan 11 kW en ga je naar een snellader dan kan dit aan maximum 210 kW. Nog iets wat deze Kia EV9 speciaal maakt, is het bidirectioneel laden, zo kan je dus bijvoorbeeld op locatie je koffiezet aansluiten of op termijn de wagen gebruiken als batterij voor je huis.
De Kia EV9 is ook uitgerust met diverse actieve rijhulp- en veiligheidssystemen. Zo is het mogelijk om autonoom te rijden tot niveau drie, dankzij het highway driving pilot system. Dit systeem houdt een veilige afstand ten opzichte van de voorligger en houdt de wagen centraal op de rijstrook. Verder is hij ook nog voorzien van de dode hoek waarschuwing, rijstrook assistent en een forward collision avoidance assistent om aanrijdingen te voorkomen.
Wil je deze EV9 nu aanschaffen dan heb je de keuze uit twee versies en twee aandrijflijnen, zo start het gamma bij de Earth uitvoering in de RWD versie aan € 71.690. Ga je een stapje hoger dan krijg je the Earth uitvoering met AWD hier is de afprijs € 75.990. De topversie zoals wij die gereden hebben is de GT line deze wordt standaard als AWD versie geleverd en omdat deze al rijkelijk uitgerust is is hier de start prijs vanaf € 80.890.
In het algemeen is het wat wennen aan de Kia EV9, niet alleen owv zijn looks maar ook owv de rijeigenschappen door zijn riante afmetingen. Echter naarmate het aantal kilometers steeg, steeg ook de appreciatie van deze wagen. Door de stilte in het interieur tijdens het rijden en ook het gemak van het rijden met de one pedaldrive krijg je als bestuurder een comfortabel en rustgevend gevoel van rijden. De combinatie van het vermogen van 384 pk en het verbruik van 20 kWh per 100 km zorgen voor een meer dan acceptabel rijbereik. En kies je voor de AWD versie dan krijg je een geremd trekvermogen tot 2500 kg.