Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Land Rover Defender 110 P400e

De Land Rover Defender 110 P400e, met zijn 2.0-liter benzinemotor en plug-in hybride aandrijflijn, is een opvallende keuze voor wie op zoek is naar zowel de robuuste uitstraling van een Defender als de voordelen van hybride technologie. De P400e is een van de hybride varianten van de Defender 110, en combineert de 2.0-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor, wat resulteert in een systeemvermogen van ongeveer 404 pk, vandaar de naam “P400e”. Dit maakt het een krachtige optie in de line-up.

Retro met een moderne twist

Het uiterlijk van de Defender 110 combineert het klassieke, iconische ontwerp van de originele Defender met moderne, verfijnde accenten. De Defender 110 is duidelijk gemaakt voor mensen die van het avontuur houden, maar ook een zekere mate van verfijning en comfort verwachten. Hij is niet per se subtiel of onopvallend, hij is groot, imposant en trekt aandacht maar dat is precies wat je van een Defender mag verwachten. Als je houdt van auto’s met karakter, die zowel functioneel als esthetisch indrukwekkend zijn, dan is de Defender 110 absoluut een blikvanger.

Hoewel de Defender 110 zijn klassieke uitstraling heeft behouden, is het model zeker gemoderniseerd met strakke, eigentijdse details. De LED-koplampen zijn scherp en futuristisch en de voorbumper heeft nu een strakker design met subtiele details die de wagen een meer verfijnde look geven. De achterlichten zijn modern van vorm maar behouden de retro charme door hun rechthoekige vorm. Dit zorgt voor een goede balans tussen de nostalgie van de originele Defender en de moderne versie.

Motor en rijgedrag

De 2.0 liter 4 cilinder Ingenium turbo benzinemotor die op papier wat licht lijkt voor een voertuig van het formaat van de Defender 110, levert in de praktijk wel degelijk een vlotte en dynamische rijervaring. De benzinemotor alleen is goed voor ongeveer 300 pk, terwijl de elektromotor bijdraagt aan het resterende vermogen. Het totale vermogen van 404 pk en 625 Nm maakt de Defender P400e verrassend snel voor zijn formaat, en je merkt dat het extra vermogen zeker helpt bij het trekken van zware lasten of bij het rijden op moeilijk terrein. Zo kan hij ongeremd tot 750 kg slepen maar geremd stijgt dit tot 3 ton. De topsnelheid van deze Defender ligt op 191 km/h en accelereren naar 100 km/h doet hij in 7,6 seconden.

De 2.0-liter motor biedt een vrij stille werking in vergelijking met grotere, traditionele motoren, wat de rijervaring een stuk rustiger maakt, vooral op de snelweg of bij lange ritten. De elektromotor is bijzonder handig voor korte ritten of bij lage snelheden, waarbij je vrijwel geruisloos kunt rijden, en helpt het brandstofverbruik te verbeteren tijdens stadsritten.

Verbruik

Indien je niet dagelijks fervent je batterij oplaadt, is het brandstofverbruik een van de zwakkere punten van de Defender P400e. In hybride modus, wanneer zowel de benzinemotor als de elektromotor samenwerken, kan de Defender redelijk efficiënt zijn, maar het verbruik ligt nog steeds relatief hoog voor een hybride. In de praktijk kun je rekenen op een gemiddelde van zo’n 10 liter per 100 km, afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden. Dit is hoger dan veel andere hybride voertuigen, maar gezien de grootte en het gewicht van de Defender (plus het vermogen) is dit niet geheel onverwacht. Daarbovenop was er nog een roofrack op onze test wagen gemonteerd en dat zorgt natuurlijk ook nog voor een iets hoger verbruik.

Bij volledig elektrische ritten – waarbij de batterij volledig is opgeladen – kun je meestal 45 km puur elektrisch rijden, wat handig is voor stadsritten of korte afstanden. Maar zodra de batterij leeg is, schakelt de motor over naar de benzinemotor en verbruik je weer meer brandstof. Maar het voordeel is dat de meeste mensen hun dagelijkse ritten waarschijnlijk volledig elektrisch gaan kunnen afleggen.

Rijden en terrein

De Defender 110 P400e behoudt de legendarische off-road capaciteiten van de Defender. Met een 4WD-systeem, luchtvering en allerlei terreinopties (zoals Terrain Response 2) kan deze hybride versie zonder moeite door uitdagend terrein manoeuvreren, ook al is hij niet helemaal zo robuust als de puur diesel- of benzinevarianten. Het vermogen van de elektromotor is echter zeer nuttig voor moeilijk terrein, aangezien het extra koppel direct beschikbaar is, wat een enorme voordelen biedt bij lage snelheden.

De luchtvering zorgt voor een comfortabele rit, zowel op asfalt als off-road, en de Defender 110 is bekend om zijn uitstekende stabiliteit en grip in allerlei omstandigheden, van modder tot sneeuw en zand.

Interieur en technologie

Wat betreft het interieur biedt de Defender 110 P400e een luxe en moderne ervaring, met hoogwaardige afwerkingen, een robuuste uitstraling en technologie die je zou verwachten van een Land Rover van deze klasse. Het Pivo Pro-infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijk, met navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en een helder display. De kwaliteit van de materialen is hoog, hoewel het ontwerp misschien wat robuust aanvoelt, mensen die van meer verfijning houden zijn aan het verkeerde adres.

De Defender 110 biedt ook voldoende ruimte voor passagiers en bagage, en de zitpositie is hoog, wat een uitstekend zicht biedt op de weg of terrein. De achterste stoelen zijn ruim genoeg voor volwassenen, en de bagageruimte is behoorlijk groot, hoewel je in de hybride versie wat ruimte verliest door de batterijonderdelen.

Wat moet dat kosten?

Er is al een Defender 110 vanaf € 69.750, maar dan kom je thuis met een vrij eenvoudige versie van de Defender. In onze test reden we met de Defender X-Dynamic HSE deze prijs start vanaf € 97.670 maar daarmee krijg je meteen ook al de grotere 22” velgen en een groot aantal opties zoals de lederen zetels en het indrukwekkende meridian audiosysteem van 400 W en 11 luidsprekers standaard. Qua motorisatie kan je hier kiezen voor een almighty V8 van maar liefst 425 pk, de plug in hybride van 404 pk of een 3.0 liter diesel van 300 pk. Onze testwagen krijg daarboven nog een groot aantal opties zoals het toevoeren van gezuiverde lucht, airco in drie zones, zwarte details aan de buitenkant enz wat ons brengt mijn totale prijs van € 117.330.

Conclusie

De Defender 110 P400e is een indrukwekkende keuze voor wie op zoek is naar de iconische uitstraling en off-road capaciteiten van een Defender, maar dan met de voordelen van een hybride aandrijflijn. De 2.0-liter motor is krachtig genoeg voor de meeste situaties, hoewel het brandstofverbruik inderdaad wat hoger is dan bij andere hybrides en de prijs van het model ligt uiteraard aan de hogere kant van het spectrum.

Als je een Defender wilt die een balans biedt tussen kracht, luxe en efficiency, dan is dit zeker een interessante keuze, maar je moet er wel rekening mee houden dat het brandstofverbruik niet bepaald zuinig is in vergelijking met veel concurrenten. Daarnaast komt het hogere gewicht van de hybride technologie met een klein compromis op het gebied van off-roadcapaciteiten ten opzichte van de puur benzine- of dieselmodellen.

Als je op zoek bent naar een zuinigere wagen voor dagelijks gebruik, dan zijn er wellicht betere alternatieven, maar als de off-road capaciteiten en de hybridetechnologie belangrijk voor je zijn, dan is de Defender 110 P400e zeker een zeer capabele en veelzijdige keuze!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp