Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Lotus Eletre S

Het iconische Britse merk Lotus Cars opgericht door ontwerper en uitvinder Anthony Colin Bruce Chapman kennen we al sinds 1948. Op een oude RAF basis uit de Tweede Wereldoorlog in Hethel, UK, vestigde Lotus zijn thuisbasis. Met een rijke geschiedenis in Formule 1 die steeds grensverleggend was, is Lotus nu klaar om terug opnieuw de standaard te zetten in de huidige moderne autoindustrie. Maar een belangrijk gegeven waar ze steeds trouw aan blijven is “de kracht van de simpliciteit”.

Omdat duurzaamheid tegenwoordig ook belangrijk is bracht Lotus in 2018 “Vision 80”,  hun strategie om in 10 jaar tijd een transitie te doen naar een volledig elektrisch merk in 2028. Het bracht de afgelopen jaren hun expertise van techniek en prestaties samen en hiervan kregen we oa al de hypercar EVIJA. In maart 2022 werd de Hyper-SUV ELETRE geïntroduceerd en wat later op hetzelfde platform de Hyper-GT EMEYA. Dat polyvalente 800V EPA-platform (Electric Premium Architecture) komt uit de Geely-groep waaronder Lotus sinds 2017 valt. Het biedt de flexibiliteit om er uiteenlopende modellen, batterijvarianten en motorisaties op te bouwen.

Trouw aan het Lotus DNA

Chapman probeerde heel zijn leven lang met nieuwe baanbrekende technologieën op de markt te komen ook in de productie wagens. Dat maakte vooral dat de laat hoog lag bij het ontwerpen van deze Eletre, want een Lotus moet altijd plezierig zijn om mee te rijden of dat nu op een gewone weg is of op een circuit, dat is het Lotus DNA.

Daarom wordt de Eletre standaard voorzien van een pneumatische ophanging met schokdempercontrole, sturende achteras en een actieve rijhoogte, in te stellen met 5cm verschil tussen laagste en hoogste stand. En dat geeft hem echt dat sportieve gevoel, strak door de bochten, geen overhang zoals je meestal bij pneumatische ophanging mag verwachten. Mooie prestatie voor een SUV die 2,6 ton weegt. “Input equals output” elke input die je geeft zorgt voor een directe output, zoals de stuurinrichting van de Eletre, deze geeft steeds een zeer direct communicatief stuurgevoel aan de bestuurder.

Technologie topper

De innovatie gaat ook binnenin de Eletre verder, “Simplify, then add lightness”, het dashboard is simpel maar symmetrisch met krachtige lijnen opgebouwd. Zowel de bestuurder als passagier worden voorzien van een smal langwerpig scherm dat voor beiden de nodige info voorziet. Centraal een slank 15,1” OLED scherm waar bijna alle beschikbare functies zijn ondergebracht. Gelukkig behouden ze voor sommige courante bedieningen nog steeds analoge knoppen. De software waarop het infotainment draait werkt fijn en intuïtief maar geeft soms vervelende pop-up meldingen zoals de vermoeidheidsdetectie, deze krijg je zelfs wanneer je met de meest frisse kop in de wagen stapt. Lotus heeft aangegeven hier in toekomstige over-the-air updates aanpassingen te doen. Deze updates kunnen namelijk via de ingebouwde 5G module moeiteloos naar de wagen verzonden en geïnstalleerd worden en is daarmee ook de meest geconnecteerde Lotus ooit.

Op de Eletre S uitvoering krijg je standaard het Premium KEF geluidssysteem, een hoogwaardig 23 luidspreker systeem dat 2160W aan vermogen levert, je wordt letterlijk van je sokken geblazen door de zuivere 3D surround sound met Dolby Atmos.

Het optionele panoramadak creërt een open gevoel in de Eletre maar houdt indien nodig de zon buiten dankzij zijn automatische 10 traps blinderingsfunctie (1800€).

De Lotus Eletre kan je bestellen met de optionele zijcamera’s (3.030€) die de conventionele spiegels vervangen, het lijkt zeer futuristisch maar het is toch wennen, de dode hoek is hierbij wel volledig weggewerkt maar het is en blijft moeilijk om in te schatten hoever de wagens achter je zijn. Ook de plaatsing van het schermpje aan de bestuurderskant is niet ideaal waardoor we deze optie zeker zouden skippen.

Baanbrekende aerodynamica

Niet alleen om trouw te blijven aan Colin maar ook omdat het een elektrische SUV is, is de aerodynamica een zeer belangrijk aspect. De Eletra zet een luchtweerstandscoëfficient neer van slechts 0,26. De ingenieurs konden dit bekomen door een gestroomlijnd design en door middel van 7 luchtkanalen die door en rond de wagen lopen, belangrijk om de actieradius te vergroten en de baanvastheid te bevorderen.

Achteraan heb je ook nog de iets wat raar opgebouwde vleugelvormige vinnen die samen met de uitklapbare spoiler een extra downforce van 112kg genereren. Onderaan de voorbumper monteerde Lotus nog 6 actieve roosters in de vorm van een Lotusbloem die gesloten tot 15km extra rijbereik kunnen leveren en open voor extra koeling van remmen, batterij en motoren kunnen zorgen.

Sportieve prestaties

Dankzij het 800V EPA platform biedt de Eletre jouw naast een grote autonomie ook de mogelijk om te snelladen aan maximum 350kW DC, hiermee laad je in een dikke 20 minuten je Eletre op van 10 naar 80%, thuis kan je dit aan maximaal 22kW. De grote autonomie komt door de 112kWh grote batterij die de Eletre meekreeg, volgens de WLTP levert dit een rijbereik van 490km op wat overeenstemt met een verbruik van 25,5 kWh/100km. In werkelijkheid reden wij een verbruik rond de 27kWh wat je toch makkelijk nog 430km ver brengt.

Je kan de Eletre aanschaffen in 3 verschillende varianten, de Eletre en Eletre S beide 612pk en de Eletre R het topmodel met maar liefst 905pk. Wij reden den Eletre S die met zijn 612pk en 710Nm sterke aandrijflijn de 100km/h aantikt in slechts 4,5 seconden en een maximum snelheid heeft van 258km/h! Deze sportieve prestaties worden in de meeste weersomstandigheden feilloos aan de grond gezet dankzij de standaard 22” velgen. Onze testwagen had de optionele impressionante 23” velgen (2790€) die misschien wat overkill zijn maar hem supergoed staan in combinatie met de Kaimy grijze kleur en het Carbon Fibre pakket van 11.500€!

Ruimte gevoel

De Lotus Eletre is met zijn lengte van 5m10 en breedte van 2m23 (met de “standaard” spiegels) geen kleine jongen maar hij weet die in zijn rijgedrag best goed te verbergen. Deze afmetingen zorgen natuurlijk ook voor een zee van ruimte in het interieur, zowel vooraan als achteraan heb je beenruimte in overvloed.

Het volledige interieur is opgebouwd uit premium materialen, alles wat je aanraakt en ziet is hoogwaardig afgewerkt en voelt ook zo aan. Veel is zelfs in carbon afgewerkt om zo ook weer aan gewichtsbesparing te doen en meteen ook sportiever te ogen.

Qua opbergruimte biedt de Eletre met 5 zitplaatsen je 688 liter en tot 1532 liter met de achterbank neergeklapt. De configuratie met 4 zitplaatsen biedt je 611 liter, net iets minder en de achterbank is gefixeerd dus geen uitbreiding mogelijk hier. In de frunk vind je nog een extra 46 liter aan opbergruimte, de ideale plaats voor je laadkabels.

Financieel plaatje

De basisversie van de Lotus Eletre komt op 98.690€, een stapje hoger in het gamma vind je de Eletre S en tevens ook de versie die wij zouden aanraden om in huis te halen aan een startprijs van 124.090€. Hiervoor biedt Lotus je een zeer mooi uitgeruste versie, tik je nog wat extra opties aan zoals bij onze testwagen kom je al snel aan een bedrag van 160.910€. De Lotus Eletre R begint aan een prijs van 154.090€.

Conclusie

De Lotus Eletre is misschien niet meteen een rasechte sportwagen zoals we die van Lotus kennen, maar de eerste vijfdeurs Lotus. Hiermee richten ze hun pijlen op een nieuw publiek, namelijk de actieve families die op zoek zijn naar een uniek concept, rijdynamiek en toch een acceptabel rijbereik. Want de Eletre bezit ontegensprekelijk het Lotus DNA, direct stuurgevoel en directe respons als je op het gaspedaal duwt, die klasse en sportiviteit samenbrengt. Een drivers car die op alle markten thuis is , kortom een Hyper-SUV die oneindig veel smiles op je gezicht tovert en zeker Lotus waardig is.

    PLUS

  • Uniek design

  • Rijdynamiek (Lotus DNA)

  • Input equals output

    MIN

  • Vervelende pop-up menu’s (vermoeidheid)

  • Stevig prijskaartje