Mazda 3 e-Skyactiv X 186pk
De Mazda 3 is een opvallende speler in het compacte segment en weet met zijn stijl, rijplezier en technologie een sterke indruk te maken.
De Mazda 3 kreeg voor het nieuwe modeljaar, metaalkleuren zoals Zircon Sand en Ceramic toegevoegd. Daarbij ook de nieuwste Mazda Connect-infotainmentfuncties maar ook verbeterde en geoptimaliseerde veiligheids- en beveiligingssystemen. Hij heeft een gedurfde en moderne uitstraling, met een strak en gestroomlijnd profiel. De Kodo-designfilosofie van Mazda komt goed tot uiting in de elegante lijnen en de dynamische vormen. De voorzijde met de herkenbare grille en slanke koplampen geeft de auto een agressieve maar toch verfijnde look. Het interieur is net zo indrukwekkend, met hoogwaardige materialen en een overzichtelijke indeling. Het toevoegen van meer en meer zwarte details aan de buitenkant zorgt voor een extra sportieve touch, minpuntje is dat de sierlijst rond de vensters aan de zijkant dan wel nog zilver is en de logo’s ook. Onze testwagen is uitgevoerd in de nieuwe Ceramic kleur en dat contrasteerde zeer leuk met de zwarte velgen en onderdelen.
De Mazda 3 biedt een comfortabele rijervaring, met goede zithouding en voldoende ruimte voor zowel bestuurder als passagiers. Qua zetels biedt Mazda je niet de sportiefste zetels maar wel zetels die zeer comfortabel zijn en makkelijk en goed in te stellen. De achterbank is misschien iets minder ruim dan sommige concurrenten, maar het is nog steeds acceptabel voor een compacte auto. De bagageruimte is praktisch en met 334 liter biedt dit meer dan voldoende plaats voor dagelijkse benodigdheden, neem je de Bose geluidsinstallatie dan moet je het met 4 liter minder stellen. Het interieur van de Mazda3 steunt op het minimalistische ‘less is more’-principe van het geëvolueerde Kodo-design. Het interieur is dan ook redelijk sereen opgebouwd, voorzien van leuke en degelijke materialen. Materialen die ook tijdens het gebruik ervan goed en degelijk aanvoelen.
Bij de opbouw van het dashboard is ervoor gezorgd dat alles makkelijk bruikbaar is. Zo doet Mazda niet mee aan de wedstrijd om alle fysieke knoppen te elimineren en in een touchscreen onder te brengen, het is een plezier om te zien dat men voor veel gebruikte functies nog steeds simpelweg fysieke knoppen gebruikt.
Een van de sterkste punten van de Mazda 3 is het rijplezier. De auto reageert snel en precies op input van de bestuurder, maar verwacht bij de Mazda 3 geen explosieve start want het vermogen van de wagen moet je dankzij zijn atmosferische 2.0 l motor in de hogere toerentallen gaan zoeken. Dat maakt wel dat je bij gewoon rijden het verbruik zeer laag blijft. De vering is goed afgesteld, wat zorgt voor een fijne balans tussen comfort en sportiviteit. Het stuurgevoel is direct en goed, waardoor je je verbonden voelt met de weg. Jinba Ittai , paard en ruiter zijn één volgens de Japanse filosofie die Mazda volgt.
De Mazda 3 biedt verschillende motoropties maar wij reden de e-Skyactiv X met de handgeschakelde zesversnellingsbak. De Skyactiv-technologie zorgt voor een goede balans tussen prestaties en brandstofefficiëntie. De 2.0 e-Skyactiv X-motor is naadloos geïntegreerd in Mazda’s M Hybrid-technologie, e-Skyactiv X-motoren zijn standaard uitgerust met een mild hybrid-systeem met 24-voltbatterij. Met 186 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 240 Nm bij 4.000 t/min levert deze motor een degelijk vermogen, terwijl hij tegelijkertijd indrukwekkende verbruiks- en CO₂-cijfers kan voorleggen: 6,5-5,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 146-114 g/km over de gemengde WLTP-cyclus. Wij reden een effectief testverbruik van 6,8l/100km tijdens onze testweek. De topsnelheid ligt bij deze versie op 210km/u en sprint naar de 100km/u leg je af in 8,3 seconden.
G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) is een geavanceerd regelsysteem dat het rijgedrag en de rijervaring van de Mazda3 MJ2024 verbetert. Wanneer de bestuurder uit een bocht accelereert, remt GVC Plus de buitenste wielen lichtjes af om de wagen te stabiliseren zodat hij gemakkelijker terugkeert naar een rechte lijn.
De Mazda 3 is uitgerust met een scala aan moderne technologieën, waaronder een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem met een touchscreen en een aantal handige rijhulpsystemen. Veiligheidsvoorzieningen zoals adaptieve cruisecontrol, lane-keeping assist en automatische noodrem zijn vaak standaard of beschikbaar in hogere uitrustingsniveaus. Zo beschikt hij voortaan over vier nieuwe en verbeterde actieve veiligheidssystemen: het nieuwe Distracted Driver Alert, het verbeterde autonome remsysteem voor in het donker (night-time Autonomous Emergency Braking, AEB), de nauwkeurigere Intelligent Speed Assist (ISA) en het snellere Cruising & Traffic Support-systeem (CTS).
Momenteel komt de Mazda 3 in 4 verschillende uitvoeringen, de instapversie begint als Prime-line aan 25990€, de Exclusive-line voor 27890€. De Homura zoals onze testwagen en qua uitrusting de meest interessante keuze komt vanaf 28390€, dan krijg je de 18” zwarte aluminium velgen, zwarte details en parkeersensoren voor en achteraan. Daarboven staat nog de Nagisa uitvoering die daarop nog oa de Bose geluidsinstallatie en kunstlederen zetels biedt, deze start vanaf 29490€.
Over het algemeen is de Mazda 3 een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een compacte auto die stijl, comfort en rijplezier combineert. Hoewel de achterruimte iets beperkter kan zijn dan bij sommige concurrenten, maakt de auto dit ruimschoots goed met zijn zuinigheid, rijplezier en afwerking. Voor liefhebbers van een sportieve rijervaring en een aantrekkelijk design is de Mazda 3 zeker het overwegen waard.