Mazda3 Hatchback 2.0 e-SKYACTIV X 186 pk 6MT SkyCruise
Na mijn ervaringen met de CX-3 en de MX-5 keek ik echt wel uit naar deze mild-hybride versie van de Mazda 3.
Zoals jullie in de titel kunnen zien ook hier weer een atmosferische 2 liter ipv een lichter model met een turbo. Toch weet Mazda de uitstoot te verlagen tot 120g/km.
De Mazda 3 is het eerste seriemodel met Mazda’s innovatieve e-Skyactiv X-motor, een verbrandingsmotor met compressieontsteking. De e-Skyactiv X-motor genereert 186 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 240 Nm bij 4.000 t/min. Hij biedt een brandstofverbruik van 6,5-5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 146-114 g/km over de gemengde WLTP-cyclus. De motor maakt gebruik van het M-Hybrid systeem met een Lithium-ionbatterij van 24 V. Dit verklaart al een deel van de verlaagde uitstoot.
Hoe werkt dat nu: een kleine geïntegreerde startgenerator (ISG) vangt de energie op die normaal gesproken wordt verspild tijdens het remmen en slaat deze op om de elektrische systemen van de auto aan te drijven. Hierdoor wordt de belasting van de motor verminderd en brandstof bespaard.
Buiten het mild hybride verhaal is de verlaagde uitstoot vooral mogelijk door SPCCI of “Spark Controlled Compression Ignition”.
Werking SPCCI: een extreem zuinige mix van brandstof en lucht wordt samengeperst tot een extreem hoge druk. Een vonk ontsteekt vervolgens een zeer kleine, dichte hoeveelheid brandstof die de hitte en druk in de cilinder nog verder verhoogt. Daardoor ontbrandt de resterende brandstof onder druk (zoals bij een diesel). De brandstof verbrandt sneller en vollediger, zodat u betere prestaties en minder uitstoot krijgt dan bij een conventionele motor.
Hieronder kan je mijn ervaringen met deze Mazda 3 lezen.
Vanaf het moment dat ik de sleutel van de wagen kreeg tot het moment dat ik in de wagen zat heb ik mij, achteraf beseffende, enkel geconcentreerd op “hoe zal hij rijden?”. De lat lag vrij hoog na de tests van de CX-3 en de MX-5!
Tijdens mijn eerste rit tot Hasselt “over de snelweg” zat ik aan een gemiddeld verbruik van 4,6l/100km. Voor een 2.0l atmosferische benzine motor met 186pk….
Als volgende test heb ik 130km gereden enkel binnenwegen, dus afremmen, stoppen en terug vertrekken. Wel zeer ecologisch gereden, dwz geen zware voet en anticiperen waar mogelijk en toch ook wel een beetje mijn ego aan de kant zetten om niet ieder kruispunt die 186 paarden los te laten om te proberen als eerste weg te zijn.
Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van “en jawel u leest het goed” 5.2l/100 km.
Ik herhaal… een 2.0l atmosferische benzine motor met 186pk.
Dus qua verbruik zit je met deze mild hybride Mazda 3 zeker wel goed.
En eerlijk gezegd… Zet mij in deze wagen tot Zuid-Frankrijk en ik stap er waarschijnlijk even fris uit als ik erin stapte. Zeer ongewoon voor een wagen in deze prijsklasse.
Daarom ben ik ook op zoek gegaan hoe het komt dat deze wagen zo stil is tov vele andere.
Blijkbaar heeft dit alles te maken met de speciale Skyactiv-chassisstructuur die alle trillingen absorbeert. Knap stukje techniek dat volgens mij perfect werkt.
Uiterlijk zie je een mooie sportieve lijn met een opvallende dynamische uitstraling. Het design van deze Mazda 3 is dan ook niet voor niets laureaat van de 2020 “Car Design of the Year”.
Ook binnenin is hij mooi afgewerkt, exclusief is bij deze Mazda het Burgundy interieur dat diepgang en levendigheid geeft binnenin deze Mazda.
Het multimedia scherm is goed leesbaar en makkelijk bedienbaar vanuit de middenconsole zonder je concentratie of aandacht op de weg te verliezen.
Verder is de versie waar wij mee reden voorzien van alle toeters en bellen. Remassistent, rijstrookassistent, intelligente LED-koplampen, actieve rijstrookassistent, elektrisch bediend schuifdak, head-up display, Bose audiosysteem, zelfdimmende binnenspiegels, I-stop, 360° camera, verwarmde zetels en stuurverwarming.
En waarschijnlijk vergeet ik nog wel een hele berg opties..
Kortom, jullie begrijpen dat ik weer een zeer aangename week had. Weer een extra ervaring overgehouden aan het avontuur hier bij www.infomotive.be .