Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mazda CX-3

Mazda lanceerde zijn CX-3 voor het eerst in 2015. In 2021 is deze compacte SUV enkel nog te verkrijgen met een 2.0 Skyactiv-G-benzinemotor voorzien van 121 pk. De consument heeft wel nog de keuze tussen de automatische of de handmatige versnellingsbak. Deze laatste hebben wij voor u getest. Wij kregen hem mee in een volledig nieuw kleurtje voor de CX-3, het Polymetal Grey dat voor het eerst op de CX-3 te verkrijgen is.

Exterieur:

Er werd hier ook uitgepakt met Mazda’s Kodo-soul of Motion. Grootse veranderingen zijn er aan de buitenkant niet. Deze zijn eerder subtiel te noemen en situeren zich aan de radiatorrooster welke vinnen kreeg die uit dubbele lijnen bestaan, glanzende zwarte afwerkingen aan mistlampranden en sierstrips aan de ruiten.

Interieur:

Binnenin merken we ook direct waarom dat Mazda spreekt van bestuurder en machine als 1, het Jinba Ittai gevoel, de band met je wagen voelen. Dit vertaalt zich in een zeer goede zithouding en rijpositie. Verder zien we het infotainment systeem en dashboard die misschien niet de modernste zijn qua uitzicht maar wel doen wat je ervan verlangt. Het infotainment systeem kan verbonden worden met je smartphone via Apple CarPlay of Android Auto en is bedienbaar vanuit de middenconsole door middel van een draaiknop ( de HMI Commander), welke verbazend makkelijk te bedienen is zonder dat je aandacht teveel van het autorijden zelf wordt afgeleid. Verder is deze CX-3 zeer mooi afgewerkt en oogt het allemaal zeer stevig en degelijk. Achterin is er, gezien het een compacte SUV is, echt wel voldoende ruimte om te zitten. De kofferruimte heeft een inhoud van 350l en is uitbreidbaar tot 1260l als je de achterzetels neerklapt.

Veiligheid:

Op het gebied van veiligheid werd het gamma i-Activsense-technologieën van de CX-3 uitgebreid met Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS), dat nu ook voetgangers detecteert, en met de automatische lichtfunctie, die voortaan sneller wordt ingeschakeld wanneer de duisternis invalt of het zicht beperkt is. Een 360°-camera met vogelperspectief is nu als optie verkrijgbaar: met vier camera’s vooraan, opzij en achteraan geeft dit systeem de zone rond de auto weer op het centrale scherm.

Op de weg:

Eénmaal op de weg begrijpen we des te meer waarom Mazda spreekt van de band te voelen met je wagen, de rijprestaties en het rijgevoel zijn gewoonweg indrukwekkend te noemen voor een compact SUV. Niet dat dit een super snelle SUV is (van 0-100 in 9,1 sec ) maar hij is zo rustig, baanvast, stuurt zeer direct waardoor je je zeer snel heel comfortabel voelt. Het is zeker aangenaam vertoeven achter het stuur van deze CX-3.
Daarbij werden wij ook geholpen met een adaptieve cruisecontrole, Head-up-display en tal van rijhulpsystemen die mij nooit op de zenuwen hebben gewerkt (waarvoor dank Mazda!).

Verbruik:

Hier hebben wij verschillende testen kunnen doen.

Woon – werk verkeer (6km enkel): Door de korte afstand geraakt de motor nooit op bedrijfstemperatuur en ligt het verbruik dus een heel stuk hoger dan normaal. Wij klokten af op 7,4l/100km.
  Weekendje Kust (230km enkel): waarbij we toch wel een zeer goed resultaat haalden en Mazda voor ons bevestigde dat ze zeer goed weten waar ze mee bezig zijn.

Onder andere door de Cilinder de-activatie werd het verbruik een stuk naar beneden gebracht en kwamen we in totaal op een verbruik van 5,5l/100km. Dit wel met het nodige bewustzijn om de rechtervoet niet te hard naar beneden te drukken, absoluut niet slecht voor een 2.0 benzine.

Motor:

Dus zoals we eerder aanhaalden ligt er onder de motorkap een 2.0 Skyactiv-G-benzinemotor met 121pk (206Nm). Verkrijgbaar in handmatige of automatische transmissie waarbij de automaat net iets dorstiger is dan de handgeschakelde uitvoering. Dit omdat deze laatste beschikt over cilinderuitschakeling wanneer de motor niet of zeer weinig belast wordt. De automaat verbruikt volgens de opgegeven WLPT-cyclus “gemengd verbruik” 7,1l/100km (160g/km uitstoot). Terwijl de handgeschakelde versie 6,2l/100km verbruikt (140g/km uitstoot). De sprint van 0-100 doet de automaat in 9,9 sec en de handgeschakelde bak doet dit net wat vlotter en tikt af op 9,1 sec.

Conclusie:

Ik heb nog nooit het genoegen gehad met een Mazda te rijden en moet eerlijk bekennen dat ik best wel onder de indruk ben. Dit was voor mij als pure autorijder, lange afstandsrijder een meer dan leuke week!

Voor de rest geef ik nog graag mee dat je deze CX-3 reeds kan bezitten vanaf € 22.490.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp