Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV
Exact 3 jaar na de introductie van de Mazda MX-30 stelt Mazda de MX-30 e-SKYACTIV R-EV in wereldpremière voor op het Autosalon van Brussel. Mazda’s eerste op grote schaal gebouwde elektrische wagen krijgt een range extender, laat ons zeggen dat dat zeker geen overbodige luxe is als je het beperkte rijbereik van de huidige MX-30 bekijkt. Na onze korte kennismaking in het Duitse Augsburg is het tijd voor een uitgebreidere test op Belgische grond en vooral in Belgisch weer.
Wankelmotor terug van stal
Bij Mazda draait men er zijn hand niet voor om om een niet alledaags model op de markt te brengen. Met de Mazda MX-30 was dit zeker niet anders, kurk in het interieur en freestyle deuren achteraan. Maar voor de Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV voegen ze een folieke toe, ze halen namelijk na 11 jaar de wankelmotor terug van stal. Deze keer niet voor de rechtstreekse aandrijving te voorzien maar om te dienen als generator voor de elektrische aandrijflijn. En jawel zo krijgen we dus terug een hybride aandrijflijn maar met alle voordelen van het volledig elektrisch rijden.
Onderhuids werd het grote geheel van de Mazda MX-30 herzien, voorin werd er de nieuwe 8C wankelmotor van 830cc met 74pk als generator ingebouwd en de batterijcapaciteit met de helft gereduceerd naar 17,8kWh. In het vermogen werd dan weer niet gesnoeid, dat steeg met 25extra pk’s naar een vermogen van 170pk en 260Nm. Dit mooie geheel zou volgens de gemengde Europese WLTP-cyclus een elektrisch rijbereik van 85km leveren. Niet extreem veel hoor ik je al denken, klopt, maar voor de uitbreiding zorgt nu net die ingebouwde wankelmotor.
Het geheel vormt een serieel oplaadbare hybride, de 17,8kWh grote batterij en de 50 liter grote brandstoftank resulteert in een rijbereik tot 680km met een uitstoot van nauwelijks 21gr/km… Het gecombineerde verbruik van deze wankelmotor claimt Mazda op 1l/100km.
Maar tijdens onze test steeg ons verbruik tijdens koude winterdagen en niet heel strikt opladen richting de 2 cijfers. Wij reden meestal op de chargemodus. Je kan bij de Mazda R-EV kiezen uit 3 verschillende modi:
- De ‘Normal’ -modus biedt een elektrische aandrijving met uitstekende rijprestaties. Zolang het batterijniveau voldoende hoog is. Wanneer er meer vermogen nodig is dan de batterij kan leveren bijvoorbeeld tijdens acceleraties – wordt de wankelmotor/generator ingeschakeld en levert hij extra vermogen naargelang de mate waarin het gaspedaal wordt ingetrapt.
- De ‘EV’ -modus inschakelen om zo lang mogelijk zuiver elektrisch te rijden.
- De ‘Charge’-modus kan worden gebruikt om het noodzakelijke batterijniveau te behouden, in stappen van 10 procent instellen hoeveel batterijcapaciteit je wil behouden.
De meeste mensen kunnen perfect hun dagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch afleggen en zonder range anxienty de grote afstanden met de wankelmotor als generator. Aan de stekker kan je 3-fasen AC laden met maximum 11kW of snelladen aan maximum 36kW.
Met een acceleratie van 9,1 sec naar de 100km/u is hij misschien niet de snelste EV op de markt maar qua gevoel en rijbeleving merk je dit helemaal niet en voelt hij sneller aan. Het typische veilige en fijne Mazda rijgevoel is ook bij de Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV aanwezig. Een topsnelheid van 140km/u is het maximum voor de Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV, wat perfect oké is op onze Belgische wegen.
Het onderstel brengt een mooi compromis tussen een comfortabele rijbeleving, voldoende sportiviteit en baanvastheid.
Herkenbaar geheel
Uiterlijk ga je bij de Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV niet veel verschillen opmerken, een extra tankklep om de 50 liter grote tank te vullen en wat andere emblemen op het voorspatbord en de achterkant. Extra bij de Edition R, die wij testten, een kenmerkende gravure in de hoofdsteunen vooraan en een sleutel met de zelfde vormgeving als de rotor van de wankelmotor.
De unieke freestyle deuren erft hij nostalgisch van een voorganger uit 2003, de Mazda RX-8. Het maakt de achterste bank meestal makkelijk toegankelijk , tenzij je in een nauwe parkeerplaats staat dan is het eerder een ergernis. Deze deuren hebben wonderwel geen enkele invloed op de veiligheid want zelfs met een zijdelingse impact scoort de Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV het maximum van de punten, sterker nog, hij is bekroond met de maximale score van 5 sterren bij de EuroNCAP.
Het interieur bleef trouw aan dat van de “conventionele” elektrische Mazda MX-30. Het is mooi en strak afgewerkt, met een doordachte materiaalkeuze, daardoor krijg je instant een premium gevoel als je instapt. Bij deze heruitgave was het wel leuk geweest als er in het dashboard een paar lichtaccenten aangebracht werden omdat het interieur vrij donker is.
De gerecycleerde kurk aan en onder de middenconsole verwijst naar ettelijke jaren geleden, toen Mazda kurk produceerde. De deuren zijn met stof bekleed wat aangenaam aanvoelt en gemaakt is van gerecycleerde PET-flessen, de comfortabele zetels kregen vegan leder. De kofferruimte is met zijn 341 liter ongewijzigd gebleven tov de volledig elektrische versie.
Het grote verschil in het interieur is vooral de knop waar je kan kiezen voor de EV of charge modus. Het infotainmentscherm van 8,8” staat dankzij Mazda’s ergonomische cockpitdesign ongeveer op ooghoogte en is daardoor heel makkelijk af te lezen zonder dat je lang je blik van de weg moet houden. De bediening gebeurt echter niet met een touchscreen maar via de draaiknop in de zwevende middenconsole, deze middenconsole werd zo opgesteld om meer eenvoud te creëren in het interieur. Daar vind je ook het 7” aanraakscherm voor de bediening van de airconditioning. De bediening is zeer eenvoudig en is heel logisch opgebouwd, een extra pluspunt hier is dat er ook nog de mogelijkheid is om de fysieke knoppen te gebruiken om de airconditioning aan te passen.
Net zoals bij de introductie van de volledig elektrische Mazda MX-30 is de hashtag #rethinkwhatmatters terug volledig van toepassing.
Conclusie
De Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV blijft “het specialeke” uit het Mazda gamma, met de wankelmotor als toegevoegde waarde is hij bruikbaar om de meeste dagelijkse ritten elektrisch af te leggen. Daarnaast kan hij ook perfect ingezet worden om de langere ritten in samenwerking met de wankelmotor als laadstation te coveren al moet je hierbij wel het hogere verbruik in acht nemen. Dit allemaal in een wagen die je net als elke mazda dat aangename en fijne comfortabele rijgevoel laat beleven. En mits je nog wat extra korting kan bemachtigen, fiscaal zeer interessant is met de huidige overheidspremies.
Prijs
De uitrustingsniveau’s en de prijs van de Prime-Line 37.070€ en Exclusive-Line 38.020€ zijn gelijkaardig aan de BEV-versie, de Makoto koop je voor 40.020€ en is ook de meest gekochte versie. De introductieversie voor de Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV is de Edition R, waarvan eind juni de productie startte in Ujina, Hiroschima, en is standaard voorzien van een uniek 2-tone Maroon Rouge exterieur. Deze introductieversie Edition R komt in het totaal op 44.070€ en je krijgt hierop momenteel een extra dealerkorting van 3500€ waarmee hij spijtig genoeg nog net boven de 40000€ grens valt om in aanmerking te komen voor de 5000€ overheids premie.