Mazda MX-5 1.5L SKYACTIV-G

De Mazda MX-5 is al decennia lang het symbool van puur rijplezier. Sinds de lancering heeft deze kleine roadster zich bewezen als een van de meest geliefde en betaalbare sportwagens ter wereld. Met de nieuwste Mazda MX-5 generatie blijft Mazda trouw aan zijn roots.
Een streepje geschiedenis: de MX-5, het icoon van rijplezier
De Mazda MX-5 werd oorspronkelijk ontworpen met één doel voor ogen: de ultieme rijervaring bieden voor een breed publiek. 36 jaar geleden, op 9 februari 1989, beleefde de Mazda MX-5 zijn première op het autosalon van Chicago.
De eerste generatie, de NA (1989-1997), werd geprezen om zijn lichte gewicht, zijn uitstekende rijkwaliteiten en zijn open rijgevoel, eigenschappen die al snel legendarisch werden. Het concept was eenvoudig: een kleine, achterwielaangedreven roadster met een laag gewicht en een 4-cilinder motor, ontworpen om het plezier van het rijden centraal te stellen zonder de hoge kosten van traditionele sportwagens. De MX-5 werd snel een cultklassieker en met elke nieuwe generatie bouwde Mazda voort op zijn succesvolle voorganger.
De tweede generatie (NB) breidde het aanbod uit en verbeterde de prestaties, terwijl de derde generatie (NC) in 2005 een grotere, comfortabelere roadster werd. De huidige vierde generatie, de ND, werd in 2015 geïntroduceerd en biedt een modernere uitvoering van datzelfde plezierige rijgevoel, met een strakker, sportiever design en geavanceerdere technologieën.
In totaal liepen er in de Ujina-fabriek in Hiroshima ondertussen al meer dan 1.256.745 exemplaren van de band. Een record! Ruim 40% van die wagens (533.301 stuks) werden in Noord-Amerika verkocht onder de naam Mazda Miata, terwijl Europa met 391.503 Mazda’s MX-5 op de tweede plaats eindigt.

Minieme exterieur updates
Aan de buitenkant is de Mazda MX-5 MY 2024 herkenbaar aan zijn geavanceerde ledkoplampen, die naadloos aansluiten op de dagrijlichten en de zichtbaarheid verhogen. Ook de ledachterlichten werden subtiel hertekend. Op zich geen grote hertekende lijnen maar toch geeft het de nieuwe MX-5 een moderne eigentijdse look. De nieuwe koetswerkkleur ‘Aero Grey Metallic’ werd toegevoegd en de stoffen kap is nu ook verkrijgbaar in het beige.
Soul Red Crystal: Aandacht voor detail
De Soul Red Crystal kleur die voor deze editie beschikbaar is, is een echte typische Mazda kleur. Mazda heeft veel aandacht besteed aan het perfectioneren van de lak en de glans en diepte van deze kleur geven de MX-5 een premium uitstraling. Het is een kleur die het sportieve karakter van de auto perfect benadrukt en ervoor zorgt dat je niet snel onopgemerkt blijft.
Interieur: Beperkt, maar functioneel
Ìn het interieur van de MX-5, zien we duidelijk dat de nadruk ligt op het rijplezier, niet op luxe of comfort. De ruimte in de MX-5 is erg beperkt, en dat is iets waar je rekening mee moet houden als je deze auto overweegt. De stoelen zijn strak en ondersteunend, maar de gehele ruimte is, zoals het bij een roadster hoort, minimaal. De voorstoelen zijn prima maar lange ritten kunnen voor grotere mensen wat ongemakkelijk zijn.
Opvallend is de afwezigheid van een handschoenkastje, omdat de focus is gelegd op wat essentieel is: een puur, sportief interieur dat de rijervaring ondersteunt. De cockpit is duidelijk ontworpen rond de bestuurder, alles is binnen handbereik en er is een strak maar overzichtelijk dashboard. Het infotainmentsysteem groeide naar een 8,8” groot scherm dat eenvoudig en gebruiksvriendelijk is en nu ook makkelijk via touch kan bediend worden.

1.5L SKYACTIV-G
Het grote voordeel van de 1.5L motor is de efficiëntie. In een tijdperk van stijgende brandstofprijzen en steeds strengere emissienormen is de MX-5 zeer interessant. Het gemiddelde brandstofverbruik lag tussen de 6,5 en 7 liter/100km tijdens onze testweek. Maar de efficiëntie komt niet ten koste van de rijervaring, de motor biedt met zijn 132pk en 152 Nm voldoende vermogen om te genieten van het rijden. Toch moet je soms gretig door de versnellingen knallen om het vermogen op te zoeken in de hogere toeren maar laat nu net daarin de fun zitten.
Het schakelen met de handgeschakelde zesversnellingsbak is strak en responsief en dat maakt het schakelen aangenaam. De auto biedt dan ook die ‘old-school’ rijervaring die moderne sportwagens vaak verliezen door automatische transmissies en geavanceerde rijhulpsystemen. En nog een groot voordeel is dat de irritante verplichte piepjes met 1 druk op de knop het zwijgen opgelegd kunnen worden.
De ultieme ‘driver’s car’
De MX-5 is altijd een wagen geweest die is ontworpen voor de echte autoliefhebber, voor iemand die op zoek is naar meer dan alleen snelheid of luxe. Het gaat om de rijervaring, de manier waarop de auto zich gedraagt op de weg. De MX-5 is een absolute ‘driver’s car’. Dankzij het lichte gewicht, de perfecte gewichtsverdeling en direct stuurgevoel is de MX-5 zeer wendbaar. Het is een auto die bij elke bocht een glimlach op je gezicht tovert, en dat is wat hem zo aantrekkelijk maakt. Of je nu door bochtige bergen slingert of een rit maakt over een landelijke weg, de MX-5 biedt altijd dat directe gevoel van connectie met de weg. Dit volgens de traditionele Japanse filosofie ‘Jinba-Ittai’, bestuurder en machine zijn in perfecte harmonie.

De beslissing om de 2.0 motor te schrappen: De invloed van emissienormen
Een belangrijk punt in de evolutie van de MX-5 in de afgelopen jaren is de verschuiving in motoropties. De 2.0-liter benzinemotor met 184 pk is in de meest recente versie uit de line-up verdwenen. Deze beslissing werd grotendeels genomen door de steeds strengere Europese emissienormen om de algemene uitstoot te verlagen. De 2.0 motor, krachtig en geliefd om zijn pittige prestaties met sperdifferentieel, voldeed niet meer aan de nieuwste milieuregels. Daarom besloot Mazda zich te concentreren op de 1.5L SKYACTIV-G motor en deze aan te passen naar de Euro 6e-emissienormen.
Voor een betaalbare prijs
De basisversie van de nieuwe Mazda MX-5 roadster is de Prime-line en is verkrijgbaar vanaf €31.790. Onze testversie stond daar net een stap boven, de Exclusive-line, deze kost je minimaal €33.390. Daarboven heb je nog de Kazari (€34190) en de topversie Homura (€36690). Voor een hardtop versie van de MX-5 mag je op de genoemde prijzen €2500 extra tellen.
Conclusie: De ultieme rijervaring
De Mazda MX-5 is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een sportwagen die het pure rijplezier biedt zonder de hoge prijs van veel andere sportauto’s. Ondanks dat de 2.0-motor uit de line-up verdwenen is, blijft de 1.5L versie een plezier om mee te rijden, met genoeg vermogen om het gevoel van snelheid en verbondenheid met de weg te bieden.
Het interieur is krap en praktisch, maar het is belangrijk te beseffen dat dit geen auto is voor ritten met veel bagage. Dit is een auto die is ontworpen om in het moment te genieten van elke bocht, of het nu open of gesloten is, dat is wat de MX-5 je biedt en dat is nu net wat er toe doet bij de MX-5. De MX-5 blijft trouw aan zijn oorspronkelijke missie: de ultieme ‘driver’s car’. Zelfs met de strengere emissienormen is de Mazda MX-5 2024 nog steeds de meest betaalbare manier om in een echte sportwagen te stappen.