Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limousine en Estate
De nieuwste generatie van de Mercedes-AMG C 43 4MATIC creëert nieuwe maatstaven op het gebied van innovatieve aandrijflijnen. Zowel de Limousine (brandstofverbruik gecombineerd: 9,1-8,7 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 206-196 g/km)1 als de Estate (brandstofverbruik gecombineerd: 9,2-8,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 209-199 g/km) zijn voorzien van technologie die rechtstreeks is afgeleid van de Formule 1™. Na zijn wereldpremière in de Mercedes-AMG SL 43 wordt de 2,0 liter AMG- viercilindermotor, ‘s werelds eerste productiemotor met elektrische uitlaatgasturbo, nu ook in de C-Klasse toegepast. De nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane respons over het hele toerentalbereik en zorgt zo voor een nog dynamischere rijervaring. De turbo wordt vvia het 48V-boordysteem, dat ook de riemaangedreven startgenerator (RSG) voedt. In de Mercedes-AMG C 43 4MATIC levert de motor 300 kW (408 pk) en kan in bepaalde rijsituaties een kortstondige extra boost van 10 kW (14 pk) afgeven. Ook de standaard achterasbesturing, de permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC met koppelverdeling naar achteren, de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte startkoppeling en het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping dragen bij aan de dynamische rijervaring. Ook het in- en exterieurdesign en de merkspecifieke kenmerken van de uitrusting van de Mercedes-AMG C 43 4MATIC benadrukken zijn prestatiegerichte karakter.
“De C-Klasse is altijd een absoluut succesmodel geweest voor Mercedes-AMG. Met de innovatieve technologie van de elektrische uitlaatgasturbo verhogen we de aantrekkelijkheid van de nieuwste generatie opnieuw aanzienlijk. De nieuwe turbolader en het 48V-systeem dragen niet alleen bij aan de uitstekende rijdynamiek van de C 43 4MATIC, ze verbeteren ook de efficiëntie. Daarmee demonstreren we het enorme potentieel van elektrische verbrandingsmotoren. De standaard vierwielaandrijving, de actieve achterasbesturing en de snel schakelende transmissie versterken stuk onderdeel van de kenmerkende Driving Performance van AMG”, aldus Philipp Schiemer, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.
Het hart van de nieuwe Mercedes-AMG C 43 4MATIC wordt gevormd door de 2,0 liter AMG- viercilindermotor die innovatieve technologieën en hoge prestaties combineert met een voorbeeldige efficiëntie. Tegelijkertijd blijft de motor trouw aan een traditie die kenmerkend is voor het merk: hij werd niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens het principe ‘One Man, One Engine’ geproduceerd. Daarbij combineert Mercedes-AMG het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de modernste Industry 4.0-productiemethoden en een hoge mate van digitalisering.
De intern genaamde M139l-motor (l voor inbouw in lengterichting) is ‘s werelds eerste productiemotor die wordt opgeladen met een elektrische uitlaatgasturbo. Het innovatieve systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1 Team al jaren met veel succes toepast in de hoogste klasse van de autosport. De nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane respons over het hele toerenbereik. Dit leidt tot een nog dynamischere rijervaring en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie.
Het werkingsprincipe van de elektrische uitlaatgasturbo in detail
Tussen het turbinewiel aan de uitlaat- en het compressorwiel aan de inlaatzijde is een ongeveer 4 cm dunne elektromotor direct op de as van de turbo geïntegreerd. Deze drijft de as van de turbo elektronisch gestuurd aan en versnelt zo het compressorwiel, voordat de uitlaatgasstroom de conventionele aandrijving overneemt.
Dit verbetert de respons direct vanaf stationair toerental, en over het gehele toerenbereik. De verbrandingsmotor reageert nog spontaner op de input van het gaspedaal, terwijl het de algehele rijervaring ook duidelijk dynamischer maakt. Bovendien maakt de elektrificatie van de turbo een hoger koppel bij lage toerentallen mogelijk. Dit verhoogt ook de wendbaarheid en optimaliseert de acceleratie vanuit stilstand. Zelfs wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal of de rem haalt, is de technologie in staat om de boostdruk te allen tijde te handhaven, waardoor een continu directe respons wordt gegarandeerd.
De elektrische uitlaatgasturbo wordt aangedreven door het 48V-boordsysteem en werkt met snelheden tot 175.000 t/min. De turbo, de elektromotor en de vermogenselektronica zijn aangesloten op het koelcircuit van de verbrandingsmotor om steeds een optimale temperatuuromgeving te creëren.
Het closed deck-ontwerp van de M139 – overgenomen uit de autosport – zorgt voor een maximale stijfheid bij een laag gewicht en maakt een maximale verbrandingsdruk tot 160 bar mogelijk. De zones rond de cilinders zijn grotendeels gesloten en de afdekplaat wordt alleen doorboord door kleinere kanalen voor de koelvloeistof en motorolie. Een andere highlight in het ontwerp van de motor is de NANOSLIDE-technologie, waarmee de voeringen zijn gecoat om de wrijving tussen zuigers en cilinders te verminderen. Hierdoor krijgen de voeringen een spiegelend oppervlak voor minimale wrijving, zijn ze twee keer zo hard als conventionele gietijzeren voeringen en dus veel duurzamer. De coating maakte zijn debuut in de AMG-V8-motor M156 en wordt al vele jaren gebruikt om andere AMG-motoren te finetunen. Het materiaal is ook te vinden in de Formule 1™-motor van het Mercedes-AMG Petronas Formule 1 Team.
Een ander opvallend kenmerk is de tweetraps benzine-injectie. In de eerste trap wordt de brandstof door bijzonder snelle en precieze piëzo-injectoren met een druk tot 200 bar in de verbrandingskamers gespoten. De tweede trap voegt daar de injectie van het inlaatspruitstuk met magneetkleppen aan toe, wat nodig is om het hoge specifieke vermogen van de motor te bereiken.
Het hoge vermogen vereist ook een geavanceerd koelsysteem dat de cilinderkop en het carter op verschillende temperatuurniveaus kan koelen. Deze maatregel maakt het mogelijk om een koude cilinderkop te behouden voor maximaal vermogen met een efficiënt ontstekingstijdstip, samen met een warm carter om de interne wrijving van de motor te verminderen. De cilinderkop wordt gekoeld door een krachtige mechanische waterpomp; het carter wordt gekoeld door een tweede, elektrisch aangedreven waterpomp. Na een koude start blijft deze pomp passief totdat de motor is opgewarmd. Tijdens de werking wordt de pomp geregeld door de motorregeleenheid, zodat het carter altijd naar behoefte wordt gekoeld.
300 kW (408 pk) en 500 Nm maken sportieve prestaties mogelijk
De innovatieve technologie die is toegepast in de 2,0 liter AMG-viercilindermotor helpt de Mercedes-AMG C 43 4MATIC aan een maximumvermogen van 300 kW (408 pk) bij 6750 t/min. Het maximumkoppel van
500 Nm is beschikbaar bij 5.000 t/min. Afhankelijk van de situatie levert het systeem ook kortstondig een extra boost van 10 kW (14 pk) via de riemaangedreven startgenerator (RSG). De tweede generatie RSG werkt als een mild hybrid en zorgt niet alleen voor een tijdelijke vermogensboost, maar ook voor functies als ‘zeilen’ en recuperatie voor een maximale efficiëntie. Tegelijkertijd verhoogt de 48V-technologie ook het comfort, aangezien het overschakelen van de start-stopfunctie en de ‘zeil’functie bijna onmerkbaar geschiedt.
De C 43 4MATIC Limousine accelereert vanuit stilstand in slechts 4,6 seconden naar 100 km/h, terwijl de C 43 Estate slechts iets langer met 4,7 seconden. De topsnelheid is bij beide modellen elektronisch begrensd op 250 km/h. Met het optionele AMG Driver’s Package kan deze in beide gevallen worden verhoogd tot 265 km/h. Het grote efficiëntiepotentieel van de innovatieve turbotechnologie blijkt uit de gecombineerde verbruikscijfers volgens WLTP: 9,1-8,7 l/100 km voor de Limousine en 9,2-8,8 l/100 km voor de Estate.
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte startkoppeling en AMG Performance 4MATIC
Het vermogen wordt overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission), waarbij een natte startkoppeling de koppelomvormer vervangt. Deze vermindert het gewicht en optimaliseert dankzij de lagere massatraagheid de reactie op de input van het gaspedaal, met name tijdens sprints en veranderingen in de belasting. De zorgvuldig gekalibreerde software zorgt voor extreem korte schakeltijden en, indien nodig, snel meervoudig terugschakelen. Bovendien zorgt de tussengasfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ voor een bijzonder emotioneel schakelervaring. De RACE START-functie zorgt voor een optimale acceleratie vanuit stilstand. De ECO start-stopfunctie wordt automatisch geactiveerd in het rijprogramma ‘Comfort’; de ‘zeil’functie kan worden geactiveerd via het rijprogramma ‘Individual’.
De permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC beschikt over een AMG-specifieke koppelverdeling tussen de voor- en achteras van 31 tot 69 procent. De achterasconfiguratie zorgt voor een verbeterde rijdynamiek, inclusief een hogere dwarsacceleratie en een verbeterde tractie bij het accelereren.
AMG DYNAMIC SELECT standaard onderdeel van AMG DYNAMICS
De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport +’ en ‘Individual’ maken een breed scala aan voertuigkarakteristieken mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. De verschillende rijprogramma’s bieden een individuele rijbeleving, precies afgestemd op de verschillende rijomstandigheden. In de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ worden het reactievermogen van de motor, het schakelgedrag van de transmissie, het onderstel en de besturing op een bijzonder wendbaar karakter afgestemd.
Als onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s wordt de geïntegreerde rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS toegevoegd aan de C 43 4MATIC. Dit breidt de stabiliserende functies van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® uit met ingrepen om de stuureigenschappen en extra ESP®-functies te verbeteren. Bij dynamisch bochtenwerk wordt bijvoorbeeld door een korte remingreep op het binnenste achterwiel een gedefinieerd giermoment rond de verticale as gegenereerd om snel en nauwkeurig in te kunnen sturen.
De mate en effectiviteit van deze ingrepen zijn afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma, waarbij de bestuurder in de stand ‘Individual’ de instellingen voor de AMG DYNAMICS-niveaus ‘Basic’, ‘Advanced’ en ‘Pro’ zelf kan bepalen. Het ESP® kan drietraps worden ingesteld. ‘On’ is de standaardinstelling die een hoge mate van veiligheid biedt, aangepast aan het sportieve voertuigkarakter. Met ‘Sport’ zijn daarentegen grotere drifthoeken mogelijk, terwijl het systeem met ‘Off’ volledig kan worden uitgeschakeld voor bijzonder sportief rijden op afgesloten circuits.
AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping
Het AMG RIDE CONTROL-onderstel met stalen veren en adaptief verstelbare demping (standaard op de C 43 4MATIC), combineert een uitgesproken sportieve rijdynamiek met het merktypische langeafstandscomfort. De basis hiervoor wordt gevormd door de vooras, met speciaal ontwikkelde fusees en kogelgewrichten van de veerverbinding, en door de achteras, die eveneens is voorzien van elastokinematica die is afgestemd op rijdynamiek. Als aanvulling hierop past de adaptief verstelbare demping de demping van elk afzonderlijk wiel continu aan de behoefte aan – altijd rekening houdend met het vooraf ingestelde onderstelniveau, de rijstijl en het wegdek. Dit leidt niet alleen tot een verbetering van het afrol- en rijcomfort, maar ook tot een verhoging van de rijveiligheid. Er kan worden gekozen uit drie verschillende dempingskarakteristieken: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’.
Drietraps AMG-parameterstuurbekrachtiging en standaard achterassturing
De stuurinrichting van de C 43 4MATIC draagt bij aan de verbetering van zowel de dynamiek als het comfort. Zo beschikt de drietraps AMG-parameterstuurbekrachtiging over een variabele stuurgeometrieverhouding die zich aanpast aan het gekozen rijprogramma. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af, bij lage snelheden wordt deze verhoogd. Het resultaat is dat bij lage snelheden en bij het manoeuvreren en parkeren relatief weinig stuurkracht nodig is, terwijl bij hogere snelheden de best mogelijke controle over het voertuig behouden blijft. In de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ krijgt de bestuurder ook aanzienlijk meer feedback via het stuurwiel.
De nieuwe Mercedes-AMG C 43 4MATIC is standaard voorzien van achterasbesturing. Deze werkt met een maximale stuurhoek van 2,5°. Tot dit punt draaien de achterwielen bij snelheden tot 100 km/h in tegengestelde richting van de voorwielen (afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis, wat op zijn beurt resulteert in aanzienlijk strakker bochtenwerk, minder benodigde stuurkracht en een verbeterde wendbaarheid. Zo wordt bijvoorbeeld de draaicirkel bij het keren of parkeren merkbaar kleiner. Bij snelheden boven 100 km/h draaien de achterwielen daarentegen parallel aan de voorwielen – tot maximaal 0,7°
(afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling). Deze virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit, leidt tot een snellere opbouw van zijdelingse kracht bij het veranderen van rijrichting en daarmee tot een meer directe reactie van het voertuig op stuurcommando’s. De mate van reactie van de achterassturing hangt af van het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma.
AMG-sportremsysteem en AMG-uitlaat met sportieve motorsound
Het AMG-sportremsysteem, met zilverkleurige remklauwen en zwart opschrift ‘AMG’, staat garant voor uitstekende vertragingswaarden en een optimale controle. De C 43 4MATIC heeft inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven van 370 x 36 mm met vaste remklauwen met vier zuigers op de vooras en remschijven van 320 x 24 mm met zwevende remklauwen met één zuiger op de achteras.
De AMG-uitlaat zorgt met zijn sportieve motorsound voor een passende akoestische achtergrond. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma varieert het geluidsniveau van evenwichtig en subtiel tot emotioneel en sportief. De geluidskarakteristiek wordt via een uitlaatgasklep geregeld, afhankelijk van het motortoerental en de belasting. Voor de inzittenden kan het luistergenot nog verder worden verhoogd door toevoeging van de optioneel leverbare AMG Real Performance Sound. De motorsound wordt door een sensor in de uitlaat opgevangen en naar het interieur geleid voor een bijzonder emotionele geluidsbeleving.
AMG-specifieke elementen in het exterieur en interieur zorgen voor een sportief-luxueuze uitstraling
Zowel vanbuiten als vanbinnen benadrukken talrijke AMG-specifieke details het dynamische en luxueuze karakter van de C 43 4MATIC. Wat het exterieurdesign betreft, gaat het om de AMG-specifieke grille met verticale lamellen in chroom, de AMG-voorskirt met flics, sportieve luchtinlaten en een verchroomd sierelement, de bijpassende dorpelverbreders, de achterdiffusor en de twee ronde dubbele uitlaatsierstukken. De C 43 4MATIC is standaard voorzien van 18 inch lichtmetalen AMG-velgen, terwijl 19 inch en 20 inch velgen als optie leverbaar zijn.
In het interieur zorgen onder andere AMG-stoelen met specifiek stoeldesign en zwarte bekleding in lederlook ARTICO/ microvezel MICROCUT met rode contrastsiernaden en rode veiligheidsgordels voor een bijzonder sportieve touch. Optioneel zijn bekleding in leder en nappaleder leverbaar. Het AMG Performance-stuurwiel is bekleed met nappaleder, heeft een afgevlakte onderzijde en zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. Met de twee ronde AMG-stuurwieltoetsen kunnen de diverse dynamische rijfuncties en de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s snel en feilloos worden bediend. Het dashboard en de bovenkant van de portieren zijn bekleed met lederlook ARTICO met rode siernaden. De sportief-luxueuze sfeer wordt gecompleteerd door de AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift ‘AMG’.
Het MBUX infotainmentsysteem omvat diverse AMG-specifieke weergaven en functies. Daartoe behoren speciale weergaven in het combi-instrument, het centrale multimediadisplay op de middenconsole en in het optionele head-up display. Er is ook een sneltoets voor de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. Ook AMG TRACK PACE, de datalogger voor gebruik op het racecircuit, is volledig geïntegreerd. Tijdens het rijden op een circuit, kan de software tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens registreren, zoals snelheid, acceleratie, stuurhoek en ingetrapt rempedaal. Bovendien worden de ronde- en sectortijden weergegeven en zijn er extra trainings- en analysetools.