Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

De combinatie van de 3,0 liter zescilinder lijnmotor en de permanent bekrachtigde synchrone elektromotor zorgt voor een maximum systeemvermogen van 585 pk [met RACE START: 450 kW/612 pk] en een maximum systeemkoppel van 750 Nm. De rijprestaties zijn dienovereenkomstig dynamisch: de acceleratie van 0-100 km/h vergt 3,8 seconden (Limousine met RACE START, onderdeel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/h (Limousine met optioneel AMG Driver’s Package). Volledig elektrisch rijden is tot 140 km/h mogelijk.

Om ruimte te besparen is de 120 kW elektromotor geïntegreerd in de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie. De hoge vermogensdichtheid van de hybrid-krachtbron wordt bereikt door de synchrone technologie van de permanent bekrachtigde interne rotor. Het maximumkoppel van 480 Nm van de elektromotor is beschikbaar vanaf de eerste omwenteling en zorgt voor een grote souplesse al bij het wegrijden. De 400V tractieaccu heeft een bruto capaciteit van 28,6 kWh en is achterin onder de bagageruimtebodem geplaatst. De dagelijks bruikbare energie-inhoud is met 21,22 kWh geringer, omdat een deel van de energie altijd wordt gereserveerd voor boosten en dus voor dynamisch rijden. Desondanks maakt de HV-accu een elektrische actieradius van meer dan 100 km mogelijk.

Voor het laden met wisselstroom is een 11 kW boordlader aanwezig. Daarnaast is optioneel een 60 kW DC-snellader voor gelijkstroom leverbaar. Hiermee kan de accu in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80 procent worden geladen. Het recuperatievermogen bedraagt maximaal 120 kW. In de modus DAuto selecteert het systeem automatisch het niveau van het recuperatievermogen afhankelijk van de verkeerssituatie. Als de bestuurder zelf invloed wil uitoefenen op het recuperatievermogen, dan kan dat in drie standen met behulp van paddles achter het stuurwiel. In de modus D- ervaart de bestuurder de ‘one-pedal-feeling’: als de voet van het gaspedaal wordt gehaald, remt het voertuig volledig elektrisch zo sterk af, dat de hydraulische voetrem vaak niet eens nodig is.

AMG- en hybrid-specifieke designelementen

De nieuwe Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ is te herkennen aan vele speciale designelementen. De AMG-specifieke grille met verticale lamellen is standaard verlicht. Bredere voorspatschermen (+11 mm vergeleken met de Mercedes-Benz E-Klasse) maken plaats voor de grotere spoorbreedte op de vooras. De krachtig gevormde buitenste luchtinlaten, elk met twee verticale vinnen, en de centrale A-wing kenmerken de AMG-specifieke voorskirt. De grote centrale onderste inlaat leidt de lucht naar de extra AMG-frontkoeler. Er is ook een externe opening voor de wielkastkoeler.

Hybrid-specifieke badges op de voorspatschermen en aan de achterzijde verwijzen naar de geëlektrificeerde aandrijflijn. De E 53 HYBRID 4MATIC+ wordt standaard geleverd met 19” lichtmetalen velgen. Optioneel zijn 20” lichtmetalen velgen en 21” gesmede velgen leverbaar.

Optioneel Superscreen met voorpassagiersscherm

Het cockpitdesign imponeert met een harmonieuze totaalindruk. Standaard beschikt de E 53 HYBRID over een specifiek, van achteren verlicht sierdeel van grijs openporig essenhout met AMG-logo. Optioneel is het MBUX Superscreen met voorpassagiersscherm leverbaar. Het MBUX multimediasysteem biedt AMG-specifieke weergaven en functies, evenals de extra, exclusieve menu-content AMG Performance en AMG TRACK PACE (optie). Daarbij komen nog de hybrid-specifieke weergaven en functies. Dit omvat het laadmenu en displays in het combi-instrument en op het multimediascherm. Deze geven informatie over onder andere de laadstatus en temperatuur van de HV-accu en de elektrische actieradius.

Tot de standaarduitrusting behoren elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen. Deze zijn bekleed met lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT met rode contrastsiernaden in combinatie met een specifiek AMG-dessin. Optioneel zijn elektrisch verstelbare AMG Performance-stoelen leverbaar. De basisuitrusting omvat ook het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder met AMG-stuurwieltoetsen.

Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

De standaard vierwielaandrijving zorgt voor een optimale tractie. Het garandeert een hoge mate van rijstabiliteit en rijveiligheid op zowel droge als natte of besneeuwde wegen. Een elektromechanisch geregelde koppeling verdeelt de aandrijfkracht in elk rijprogramma variabel over de voor- en achteras. Dit zorgt altijd en onder alle rijomstandigheden voor een maximale tractie, rijdynamiek en veiligheid.

Standaard actieve achterasbesturing combineert stabiliteit en wendbaarheid

Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (boven 100 km/h). Het systeem maakt dus zowel een wendbaar als een stabiel rijgedrag mogelijk. De toespoorverandering bedraagt 0,7 graden (parallel sturen) tot 2,5 graden (tegengesteld sturen).

AMG-rijprogramma’s met een brede spreiding

Van efficiënt tot dynamisch: de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s zijn nauwkeurig afgestemd op de aandrijftechniek van de plug-in hybrid. Ze passen belangrijke parameters aan, zoals de respons van de aandrijving en transmissie, de stuurkarakteristiek, de ondersteldemping of de sound. Naast de bekende rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Slippery’ en ‘Individual’ zijn er in de nieuwe Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ twee hybrid-specifieke rijprogramma’s toegevoegd: ‘Electric’ en ‘Battery Hold’.

AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket bundelt technische en visuele details, voor een nog emotionelere rijervaring.

  • Het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel MICROCUT met stuurwieltoetsen voor een snelle bediening van de rijprogramma’s en andere rijdynamische instellingen.
  • Een groter high-performance composietremsysteem aan de voorzijde met remschijven in de maat 390 x 36 mm en vaste remklauwen met zes zuigers.
  • De remklauwen zijn rood gelakt en onderstrepen visueel het sportieve karakter.
  • Het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras zorgt voor een nog betere tractie uit bochten, meer rijstabiliteit en een lastverdeling zonder vermogensverlies onder alle rijomstandigheden.
  • De dynamische motorsteunen maken een sportieve of comfortabele aansluiting van de motor op de carrosserie mogelijk. Ze bestaan uit twee in elkaar grijpende cilinders die verbonden zijn met een speciale  vloeistof die van samenstelling verandert met behulp van magnetische velden. Als de trillingen van de motor zo min mogelijk op de carrosserie moeten worden overgebracht voor een maximaal comfort, wordt de zescilinder lijnmotor op bijzonder soepele wijze verbonden met het voertuig. De magneet in de lagers wordt dan uitgeschakeld. Als de motor zo stijf mogelijk met de carrosserie moet worden verbonden voor dynamisch rijden, wordt het magneetveld continu verhoogd en wordt de verbinding stijver. In de E 53 HYBRID 4MATIC+ optimaliseren de actieve lagers met name de spreiding tussen sportiviteit en comfort.
  • Met de RACE START-functie wordt de optimale sprint vanuit stilstand bereikt. In RACE START haalt de aandrijftechniek alles uit de kast om de best mogelijke acceleratie te realiseren. Hiervoor spreekt de software het volledige vermogen en het koppel van de elektromotor (120 kW) en de verbrandingsmotor (330 kW) aan.