Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-Benz DRIVE PILOT Level 3 certificering

Mercedes-Benz heeft van de autoriteiten van de Amerikaanse staat Californië het certificaat voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3) ontvangen. Met deze belangrijke mijlpaal is Mercedes-Benz de eerste en enige autofabrikant met goedkeuring om een Level 3-systeem te introduceren in de dichtstbevolkte staat van de VS. DRIVE PILOT is op de Amerikaanse markt als optie2 leverbaar voor de modellen S-Klasse en EQS in modeljaar 2024. De eerste voertuigen worden naar verwachting eind 2023 aan klanten geleverd. In de VS vereist elke staat een aparte certificering. De staat Nevada had in januari 2023 al bevestigd dat het systeem voldoet aan de regelgeving aldaar. Mercedes-Benz wil DRIVE PILOT ook op andere markten aanbieden.

”Mercedes-Benz DRIVE PILOT is ‘s werelds enige SAE-Level 3-systeem met een internationaal geldige goedkeuring. DRIVE PILOT maakt gebruik van een geavanceerde systeemarchitectuur op basis van redundantie, die comfortabel en veilig hooggeautomatiseerd rijden mogelijk maakt dankzij een veelheid aan sensoren. De certificering door de autoriteiten in Californië en Nevada bevestigt eens te meer dat redundantie de veilige en dus enige juiste aanpak is.”  Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop

DRIVE PILOT: systeem voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3)

Wanneer DRIVE PILOT geactiveerd is, kan de bestuurder zich afkeren van de rijtaak en zich concentreren op bepaalde andere activiteiten3. DRIVE PILOT maakt het mogelijk om de rijtaak onder bepaalde omstandigheden aan het systeem over te dragen bij druk verkeer of files op geschikte snelwegtrajecten in Duitsland (tot 60 km/h) of snelwegtrajecten in de VS (tot 40 mph). Zodra aan de voorwaarden voor hooggeautomatiseerd rijden is voldaan, geeft het systeem de beschikbaarheid aan op twee DRIVE PILOT-toetsen in de stuurwielrand. Eenmaal geactiveerd, regelt DRIVE PILOT de snelheid en afstand tot de voorligger en geleidt het systeem het voertuig binnen de rijstrook. Het verloop van de weg, gebeurtenissen op de route en verkeersborden worden geëvalueerd en er wordt rekening mee gehouden. Het systeem reageert ook op onverwachte verkeerssituaties en handelt deze zelfstandig af, bijvoorbeeld door uitwijkmanoeuvres binnen de rijstrook of door remmanoeuvres.

“De certificering door de autoriteiten in Californië bevestigt nogmaals onze leidende rol op het gebied van hooggeautomatiseerd rijden en laat zien dat wij in de VS de drijvende kracht zijn achter innovaties. DRIVE PILOT is een uitstekend voorbeeld van onze ambitie om nieuwe maatstaven te creëren op het gebied van verkeersveiligheid en nieuwe technologieën, die onze klanten maximaal comfort bieden.”

Dimitris Psillakis, President en CEO van Mercedes-Benz USA

Veilig hooggeautomatiseerd rijden door redundantie

Veiligheid is een topprioriteit voor Mercedes-Benz. Dit geldt ook voor de introductie van een Level 3 systeem. Daarbij worden hoge eisen gesteld aan de operationele veiligheid. DRIVE PILOT bouwt voort op de omgevingssensoren van het rijassistentiepakket en bevat extra sensoren die Mercedes-Benz onmisbaar acht voor een veilige werking. Naast LiDAR zijn dit microfoons en een camera in de achterruit om hulpvoertuigen te detecteren en een vochtsensor in de wielkast. Een voertuig dat is uitgerust met DRIVE PILOT heeft ook redundante stuur- en remsystemen en een redundant boordnet, zodat het ook in het onwaarschijnlijke geval van een storing wendbaar blijft en DRIVE PILOT kan zorgen voor een veilige overdracht aan de bestuurder. Als de bestuurder niet in staat is om aan het overnameverzoek te voldoen, bijvoorbeeld vanwege een medische noodsituatie, zal DRIVE PILOT na 10 seconden onmiddellijk een noodstop starten en de noodknipperlichten inschakelen. Zodra het voertuig tot stilstand is gekomen, wordt het Mercedes-Benz noodoproepsysteem geactiveerd. Het voertuig ontgrendelt ook de portieren om de toegang tot het interieur te vergemakkelijken voor eerstehulpverleners.

Samenwerkingsverbanden centraal onderdeel van strategie bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft de ambitie om tegen het einde van dit decennium hooggeautomatiseerd rijden op de snelweg tot 130 km/h mogelijk te maken. Als tussenstap wil Mercedes-Benz zijn klanten in Duitsland een uitbreidingsfase aanbieden die het mogelijk maakt om tot circa 90 km/h een voorganger op de snelweg hooggeautomatiseerd te volgen. Om zijn langetermijndoelen te bereiken, werkt de onderneming samen met sterke partners zoals NVIDIA en Luminar, die een perfecte aanvulling vormen op de bestaande eersteklas samenwerkingen met toonaangevende en innovatieve technologiebedrijven.

1SAE-Level 3: de geautomatiseerde rijfunctie neemt bepaalde rijtaken over. Er is echter nog steeds een bestuurder vereist, die te allen tijde gereed moet zijn om de controle over het voertuig over te nemen wanneer gevraagd wordt om in te grijpen.

Voor het gebruik van de Mercedes me connect-services dient u een Mercedes me-ID aan te maken en akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services.

Welke andere activiteiten van de bestuurder wettelijk zijn toegestaan, hangt af van de desbetreffende nationale verkeersregels.

KIA EV9 GT-Line

KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.

Lees verder »

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de

Lees verder »