Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC
Bij Mercedes is de naam van de elektrische en plug-in wagens eenduidig, EQ en dan het type, EQA, EQB, EQE en EQS en van laatst genoemde nog een EQS SUV. Een mens ziet bijna het bos door de bomen niet meer…
De EQC versie heeft in alle stilte het gamma verlaten en maakte waarschijnlijk plaats voor de EQE SUV, de SUV versie van de EQE. Het maakt de line-up compleet van klein compact EQA naar luxueus met ruimte EQS SUV.
De Cx van deze EQE SUV werd vastgelegd op 0,25 wat maar net iets minder aerodynamisch is dan de berline tegenhanger met 0,24. Dit komt zijn rijbereik zonder enige twijfel ten goede. De EQE SUV is qua lijnen zeer herkenbaar opgebouwd zoals zijn grotere broer de EQS SUV, maar beter in verhouding dankzij zijn meer compacte afmetingen. Toch biedt hij met zijn 4,86m ook een riante binnenruimte. En ook al is de SUV versie hoger en groter dan de berline versie, hij weegt slechts 100kg meer. Dankzij de optionele (1750€) luchtvering die op onze testwagen gemonteerd was voel je dit verschil nauwelijks maar het blijft een 2,5 ton zware wagen.
De luchtvering zorgt ook voor een optimaal comfort ongeacht de ondergrond, de AIRMATIC filtert elke oneffenheid weg. Afhankelijk van de ingestelde rijmodus past de luchtvering zich iets of wat aan in stijfheid maar verwacht nooit een echt sportief rijgevoel qua vering. Dankzij de 10° sturing op de achteras manoeuvreer je met de EQE SUV in een handomdraai en zo wordt deze toch wel force SUV bijna even wendbaar als een kleine stadswagen.
Doordat ze bij Mercedes de uitrusting naar een hoger niveau brachten bij de EQE SUV krijg je oa de warmtepomp standaard mee, een grote vooruitgang voor het rijbereik. Mercedes geeft daardoor aan dat ze een verbruik van ongeveer 18,9 kWh/100km kunnen optekenen. Dit getal bleek echter een utopie tijdens onze testweek en ons verbruik schommelde eerder tussen de 20 en 22 kWh/100km. Zo kom je met de 90,56 kWh batterij ruim over de 400km ver, minder dan de opgegeven 550km maar zeker een acceptabel rijbereik.
Het vermogen van de EQE 350 4MATIC tikt af bij 292pk en een gigantisch koppel van 765 Nm, deze aandrijflijn brengt zo de EQE in slechts 6,6 seconden naar de 100km/u en behaalt een maximumsnelheid van 210km/h.
Qua interieur stelt de Mercedes EQE SUV helemaal niet teleur, een riante binnenruimte voorziet de passagiers dankzij de gebruikte topmaterialen van optimale luxe en comfort. De binnenruimte wordt voorzien van geparfumeerde en geïoniseerde lucht, de zetels van massage, koeling en warming. Voeg daarbij het sublieme geluid van het Burmester surround soundsysteem en een mens zou al eens met plezier in de file gaan staan.
Ga je voor het optionele (+10000€) hyperscreen verras je vriend en vijand met een van deur tot deur scherm om achterover te vallen. Onze testwagen had het iets bescheidenere infotainmentsysteem dat draait op de vernieuwde MBUX Zero Layer software, dat aan de hand van de meest gebruikte acties intuïtief op de juiste moment de bedieningen gaat tonen die je als bestuurder wil gebruiken. Een upgrade die zeer fijn werkt en het systeem zeer aangenaam en handig in gebruik maakt.
De Mercedes EQE SUV kost je wel een smak geld, met een vanaf prijs van 84.700€ is dit niet meteen een goedkope elektrische wagen. Begin je aan te kruisen in de lange optielijst dan tikt het bedrag bijna moeiteloos de 100.000€ aan. Onze optierijke testwagen komt zelfs uit op 120.000€ maar hiervoor krijg je alle luxe en comfort, een meer dan aanvaardbaar rijbereik en een ruime wagen, behalve de koffer, die blijft zeer beperkt met 430 liter.
PLUS
Afwerking
Verhoudingen
Prestaties
Uitrusting
MIN
Kofferruimte
Prijs