Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-Benz wil actieradius van EV’s naar een hoger niveau tillen. Ze beginnen hiermee met deze VISION EQXX.

VISION EQXX – ontworpen voor de roadtrip naar elektromobiliteit

‘Roadtrips’ maken al minstens zeventig jaar deel uit van ons cultureel erfgoed. En met goede reden. In boeken, films en muziek leveren ze het materiaal voor spannende verhalen over mensen en hun auto’s. Roadtripverhalen gaan over vrijheid, individualiteit en het ontdekken van de wereld op vier wielen. De passie om de wereld achter onze horizon te verkennen, te ontdekken en ervan te genieten zit in de menselijke natuur. Voeg daar een portie pioniersgeest aan toe en visies kunnen werkelijkheid worden.

De weg naar elektromobiliteit is op zichzelf ook een roadtrip – spannend, uitdagend en met een duidelijk doel voor ogen: innovatie. De Mercedes VISION EQXX is een auto die speciaal voor deze transformatieroadtrip is ontworpen. Het model biedt antwoorden op de vraag van een moderne generatie klanten naar zowel emotie als innovatie. De VISION EQXX is een softwarematig geoptimaliseerd prototype dat deel uitmaakt van een verstrekkend technologieprogramma dat Mercedes-Benz heeft opgezet om de meest efficiënte elektroauto ter wereld te bouwen. Daarbij vertrouwt de uitvinder van de auto op de nieuwste digitale technologie die wordt gecombineerd met de pioniersgeest van het merk, de flexibiliteit van een startup en de snelheid van de Formule 1. Het resultaat is een efficiëntiekampioen die op één acculading verder kan komen dan 1.000 km. Dit komt overeen met een stroomverbruik van minder dan 10 kWh/100 km.

VISION EQXX: de belangrijkste feiten in één oogopslag

Een auto met een missie – de meest efficiënte Mercedes-Benz ooit gebouwd

Efficiëntie betekent meer doen met minder. De VISION EQXX zit boordevol efficiëntieverbeteringen, die zijn gerealiseerd met een mix van geavanceerde technologie en gepassioneerd teamwork. De VISION EQXX, een onderzoeksauto die op de openbare weg mag rijden, verbruikt minder energie en grondstoffen, terwijl hij meer actieradius, meer luxe en meer comfort biedt. Bovendien hebben digitale tools en een software-gebaseerde aanpak de tijd die vereist is voor de ontwikkeling aanzienlijk verkort.

De bekendste maatstaf voor de efficiëntie van een auto is het brandstofverbruik of de brandstofbesparing. Het verbruik wordt afhankelijk van het land op verschillende manieren gemeten (bijvoorbeeld in l/100 km, mijl/gallon of km/l). Niettemin zijn alle eenheden van brandstof (energie) vastgesteld in verhouding tot de eenheden van afstand. Dit is ook het geval bij elektroauto’s.

Mercedes-Benz beschouwt efficiëntie als het nieuwe hoofddoel en creëert een gemeenschappelijke noemer voor het kwantificeren van technologische ontwikkeling – die verder gaat dan uitsluitend de brandstofefficiëntie. Dit betekent niet alleen meer actieradius met minder energie, maar ook meer luxe en comfort met minder impact op het milieu en meer elektromobiliteit met minder afval.

Om dit te realiseren, verlegt de VISION EQXX op alle gebieden de grenzen van wat technisch haalbaar is. Het prototype geeft een concreet voorproefje van hoe premium efficiëntie voor het elektrisch-digitale tijdperk eruitziet en aanvoelt. Een elegant design en een intuïtieve bediening, aangevuld met geavanceerde digitale technologieën, maken duurzame, elektrische langeafstandsmobiliteit mogelijk, in de kenmerkende stijl van Mercedes-Benz.

Met een maximumvermogen 150 kW/204 pk garandeert de uiterst efficiënte elektrische aandrijflijn van de VISION EQXX een uitstekend uithoudingsvermogen voor lange afstanden. Het prototype is meer dan de som van zijn onderdelen. Het is een kunstwerk van techniek. Het team streefde er duidelijk naar een elektrische aandrijflijn te ontwikkelen met een unieke combinatie van efficiëntie, energiedichtheid en lichtgewicht constructie. Eén cijfer in het bijzonder staat hierbij centraal: 95% efficiëntie. Dit betekent dat tot wel 95% van de energie die in de accu is opgeslagen de wielen bereikt. Ter vergelijking: bij een auto met een efficiënte verbrandingsmotor is dat ongeveer 30%, bij een gemiddelde (menselijke) langeafstandsloper wordt ongeveer 50% van de energie effectief gebruikt.

De Formule 1-experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth (Groot-Brittannië) weten hoe ze elke kilojoule energie moeten gebruiken. In intensieve samenwerking met de race-engineers heeft de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Mercedes-Benz de aandrijflijn opnieuw ontworpen en de systeemverliezen verminderd.

Het elektrische aandrijfsysteem van de VISION EQXX is een autonome eenheid die bestaat uit een elektromotor, een transmissie en vermogenselektronica met een nieuwe generatie siliciumcarbiden. De omvormer is gebaseerd op die van de komende Mercedes-AMG Project ONE hypercar. 

Bij lange ritten op de openbare weg heeft de luchtweerstand een grote invloed op de actieradius. Tijdens een normale lange rit verbruikt een conventionele elektroauto bijna twee derde van zijn accucapaciteit om de luchtweerstand te overwinnen. Dit is relatief gemakkelijk voor de VISON EQXX met zijn extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,17. De VISION EQXX dankt zijn uitstekende cW-waarde van 0,178 aan de gestroomlijnde basisvorm, de innovatieve, aerodynamisch neutrale koelplaat in de voertuigbodem en de integratie van passieve en actieve aero-elementen in de carrosserie.

Tijdens een roadtrip is het fijn als je niet alleen bent. Een passagier kan bijvoorbeeld helpen bij de navigatie. Misschien zorgt hij ook voor de muziekselectie. Of hij bladert door de reisgids en wijst onderweg op interessante plekken en informatie. Misschien geeft hij zelfs een of twee ‘tips’ over de rijstijl. In de VISION EQXX wordt dit alles en nog veel meer geregeld door de boordcomputer, zodat de bestuurder en de passagier ontspannen kunnen genieten van de rit.

De VISION EQXX demonstreert het potentieel van user interfaces op basis van een ‘game engine’ met nieuwe graphics en een zeer adaptief design. De user interface (UI) laat zien hoe realtime graphics nieuwe digitale werelden opent, onmiddellijk op de behoeften van de bestuurder reageert en de echte wereld in de auto brengt. De user experience (UX) in de VISION EQXX katapulteert inzittenden naar een intelligente, software-gedreven toekomst. Het eerste volledig naadloze display dat ooit in een Mercedes-Benz werd gemonteerd, heeft een indrukwekkend design en een intuïtieve bediening en strekt zich met zijn diameter van 47,5 inch uit van de ene A-stijl tot de andere. Met een resolutie van 8K (7.680 x 660 pixels) fungeert het dunne en lichte mini-led-display als een portal dat de bestuurder en passagiers verbindt met de auto en de buitenwereld. Een ‘Star Cloud’-avatar, die visueel doet denken aan de naamgever van het merk, Mercedes Jellinek, is de gids. Deze avatar past zich aan de behoeften van de bestuurder aan, ontfermt zich over de passagiers en maakt van de rit een luxueuze ervaring. Het systeem beheert de informatie om ervoor te zorgen dat de bestuurder op het juiste moment krijgt wat hij nodig heeft.

Samen met navigatie-experts van NAVIS-Automotive Systems Inc. (NAVIS-AMS) heeft het Mercedes Benz team het eerste real-time 3D-navigatiesysteem voor een display van dit formaat ontwikkeld. Het biedt uitgebreide zoom- en scroll-functies vanaf het satellietbeeld tot een hoogte van 10 meter in de 3D-stadsweergave. Het biedt de gebruiker dus een verbazingwekkend duidelijke, precieze en intuïtieve routegeleiding. 

Het digitale ontwikkelingswerk dat bij het design en de constructie van de VISION EQXX kwam kijken, is baanbrekend. Dankzij uiterst moderne digitale tools, zoals augmented reality en virtual reality, waren er geen tijdrovende fysieke testmodellen meer nodig. Ze maakten ook gelijktijdig ontwikkelingswerk mogelijk door remote- teams die in verschillende delen van de wereld werkten – van Stuttgart in Duitsland tot Bangalore in India, en van Brixworth in Groot-Brittannië tot Sunnyvale in Californië. Dit enorme digitale vermogen heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat de tijd in de windtunnel is teruggebracht van meer dan 100 uur tot slechts 32 uur. Het betekende ook dat meer dan 300.000 km aan testritten virtueel kon worden afgelegd.