Nieuwe Audi A6 Avant

De nieuwe Audi A6 Avant* bepaalt designstandaarden en staat als geen ander voertuig in de premium topklasse voor kwaliteit en comfort. Hij maakt indruk met zijn geraffineerde koetswerkconcept en hoge variabiliteit. Hij biedt veel ruimte, niet alleen voor dagelijks gebruik, maar ook voor veeleisende vrijetijdsactiviteiten. Tijdens lange ritten en in de stad zorgen de adaptieve luchtvering en vierwielbesturing in gelijke mate voor een hoog niveau van rijcomfort en een sportief weggedrag. De Audi A6 Avant*-modellen zijn gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC) en worden aangedreven door moderne benzine- en dieselmotoren die efficiënter en dynamischer zijn dankzij de MHEV plus-mildhybridetechnologie. Ze maken ook indruk met een intuïtief bedienings- en infotainmentconcept, nieuwe digitale verlichtingstechnologie en slimme rijhulpsystemen.
Sinds 1977 staat de naam Avant voor auto’s met een atletisch en elegant design, hoogwaardige functionaliteit en uitmuntende rijdynamiek. 48 jaar na het debuut van de Audi 100 Avant luidt de A6 Avant* een nieuw tijdperk in.
Audi CEO Gernot Döllner: “We schrijven het volgende hoofdstuk in onze Avant-geschiedenis: de nieuwe Audi A6 verzoent een elegant en dynamisch design met uitmuntende aerodynamica. Efficiënte maar krachtige aandrijflijnen en hoogwaardige ondersteltechnologieën combineren sportiviteit met een hoog comfortniveau, waardoor reizen in de A6 een eersteklas ervaring wordt.” Met dit model zet het bedrijf het grote productoffensief voort, dat in 2024 werd gelanceerd. De vernieuwing en verjonging van het productgamma maakt deel uit van de Audi Agenda, waarmee het merk met de vier ringen zich positioneert voor de toekomst met het oog op de hardere concurrentie. “Met de A6 vernieuwen we nu een belangrijke modelreeks”, aldus Döllner.
Net als de nieuwe Q5 en A5 is ook de nieuwe A6 Avant* gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC). De elektronica-architectuur E³ 1.2 staat garant voor moderne en updatebare connectiviteits- en digitalisatiefuncties in alle nieuwe modellen.
Elegantie en dynamiek gecombineerd: het exterieurdesign
De nieuwe Audi A6 Avant* is perfect geproportioneerd met zijn lange wielbasis, zijn grote wielen en zijn expressieve koetswerk. Het samenspel van heldere oppervlakken en dynamische lijnen verleent hem een uitdrukking van elegantie en sportiviteit. De combinatie van een grote spoorbreedte en sterke schouders met de langgerekte motorkap draagt daartoe bij. Met zijn gereduceerde designtaal staat het model voor een functioneel en tijdloos karakter.

Digitaal en gepersonaliseerd: de verlichtingstechnologie
Geavanceerde verlichtingstechnologie draagt in belangrijke mate bij tot meer verkeersveiligheid en is een essentieel onderdeel van het Audi-DNA. Ook op dat gebied speelt de nieuwe A6 Avant* een voortrekkersrol in zijn klasse. Het design van de koplampen en achterlichten staat helemaal in het teken van digitalisatie, wat klanten de mogelijkheid biedt om de look van hun A6 Avant* te personaliseren op basis van hun eigen voorkeuren. Tegelijkertijd biedt de digitale verlichting innovatieve functies die met name de communicatie met andere weggebruikers verbeteren. Tegelijkertijd weerspiegelt de verlichtingstechnologie te allen tijde Audi’s typische esthetiek.
Beste Cx-waarde van een Audi Avant met verbrandingsmotor
Het sportieve design van de nieuwe Audi A6 Avant* draagt bij tot zijn uitstekende aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,25. Dat is de beste waarde voor een Avant met verbrandingsmotor in de bedrijfsgeschiedenis van Audi. Om ervoor te zorgen dat de luchtstroom met zo weinig mogelijk turbulentie rond de voorwielen en de flanken van het voertuig stroomt, wordt gebruikgemaakt van air curtains. Die zijn harmonieus geïntegreerd in het nieuwe ontwerp van de Audi A6 Avant*. Twee afzonderlijk regelbare koelluchtinlaten achter het Singleframe-radiatorrooster maken deel uit van het aerodynamische concept en optimaliseren de luchtstroom rond het motorcompartiment.
Royaal: het ruimteconcept
Met een totale lengte van 4,99 meter is de Audi A6 Avant* 60 millimeter langer dan het vorige model. De wielbasis van 2.927 millimeter verhoogt het rijcomfort tijdens lange ritten en draagt bij tot de royale ruimte in het interieur. In de breedte meet de Audi A6 Avant* net geen 1,88 meter zonder spiegels.

Technische gegevens |
| A6 Avant TFSI | A6 Avant TDI (quattro) 150 kW * | A6 Avant TFSI |
Motortype |
| Viercilinder-turbobenzine met start/stop | Viercilinder-turbodiesel met | Zescilinder-turbobenzine met |
Cilinderinhoud in cm³ |
| 1.984 | 1.968 | 2.995 |
Aandrijving |
| Voorwielen | Voorwielen / quattro | Quattro |
Vermogen in kW (pk) |
| 150 (204) bij | 150 (204) bij | 270 (367) bij |
Maximumkoppel in Nm |
| 340 bij | 400 bij | 550 bij |
Extra elektrisch vermogen |
| – | 18 (24) | 18 (24) |
Extra elektrisch koppel |
| – | 230 | 230 |
Acceleratie 0 tot 100 km/u in s |
| 8,3 | 7,9 (7,0) | 4,7 |
Topsnelheid in km/u |
| 240 | 241 (238) | 250 |
Brandstofverbruik, gecombineeerd in l/100 km |
| 8,0-7,1 | 5,7-5,0 | 7,8-6,9 |
CO2-uitstoot, |
| 181-161 | 148-130 | 178-156 |
Er is keuze uit drie onderstellen:
- het standaardonderstel, dat is ontworpen om nog comfortabeler te zijn dan zijn voorganger
- het sportonderstel, dat het koetswerk 20 millimeter lager legt voor een uitgesproken sportieve afstelling (standaard met het S line-exterieurpack)
- het onderstel met adaptieve luchtvering met demperregeling, die de auto een breed bereik geeft tussen hoogwaardig rijcomfort en sportieve rijeigenschappen

Progressief en efficiënt: quattro-vierwielaandrijving
De quattro ultra-vierwielaandrijving is beschikbaar voor veel motorversies. Het verdeelt het aandrijfkoppel flexibel om enerzijds zo efficiënt mogelijk te rijden en anderzijds alle quattro-voordelen volledig te benutten voor nog meer rijveiligheid en -dynamiek. Een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling verdeelt het aandrijfkoppel over een groot bereik tussen de voor- en achteras, precies zoals de betreffende rijsituatie vereist.
Geperfectioneerd: sterk geconnecteerde sturing met Brake Torque Vectoring
Of het nu gaat om bochtengedrag, overlangse dynamiek of rijcomfort, de voordelen van de sterk geconnecteerde sturing zijn altijd merkbaar. Vergeleken met zijn voorganger heeft Audi de interactie tussen de onderstelregeling en de aandrijfsystemen van de A6 verbeterd. De geïntegreerde remregeling, de gestuurde schokdempers en het motormanagement werken nog sneller en nauwkeuriger samen. Het resultaat: een geperfectioneerd weggedrag.
Verbeterd weggedrag: progressieve besturing en vierwielbesturing
De herziene en nu directer reagerende besturing draagt aanzienlijk bij tot het comfortabele en toch even dynamische rijgedrag van de nieuwe A6 Avant*. Vergeleken met zijn voorganger is het hele pad van het stuurwiel naar de wielen stijver geworden. Dat omvat de torsiestang aan de stuurhuisingang, het star vastgeschroefde stuurhuis en de stijvere lagers van de dwarse wieldraagarmen. Daarnaast is ook het camber op de voortrein lichtjes vergroot. Al met al resulteren die maatregelen in een duidelijk verbeterde stuurrespons en meer feedback van de weg, wat leidt tot een nauwkeurig en lichtvoetig rijgedrag.
Geconnecteerd: infotainment met ChatGPT
De nieuwe A6 Avant* gebruikt Android Automotive OS als besturingssysteem voor zijn infotainment. Het voertuig werkt alle content bij via over-the-air updates. Op die manier zorgt Audi ervoor dat alle connect-diensten altijd up-to-date zijn. Talloze apps van derden, waaronder Spotify, YouTube en nieuwsdiensten, kunnen worden gedownload via de Audi Application Store, die net als de smartphone-interface standaard is voorzien. Die zijn rechtstreeks geïntegreerd in de MMI van de A6 Avant* en een smartphone is niet nodig om ze te downloaden of te gebruiken.

Productie, marktlancering en prijzen
De nieuwe Audi A6 Avant* wordt gebouwd in de fabriek in Neckarsulm, waar ook de vorige modellen al van de band rolden. Het personeel in de fabriek in Neckarsulm assembleert het model parallel met de nieuwe A5-modelreeks, die eveneens is gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC). Om het productieproces zo efficiënt mogelijk te maken heeft Audi de fabriek ingrijpend gemoderniseerd en uitgebreid. Tal van innovaties op het gebied van lakwerk, koetswerkbouw en automatisering worden al gebruikt voor de nieuwe A5- en A6-modellen.
De nieuwe Audi A6 Avant* is vanaf maart 2025 te bestellen. De instapversie Audi A6 Avant TFSI 150 kW begint bij 58.600 euro. De vanafprijs voor de 2.0 TDI met MHEV plus-technologie bedraagt 63.250 euro. De eerste leveringen aan klanten zullen in de lente van 2025 plaatsvinden.