Nieuwe Mercedes-Benz GLC met EQ-technologie

De GLC is al lang de populairste SUV van Mercedes-Benz en in 2024 was het de bestverkochte modelserie van het merk. Klanten kunnen binnenkort een opwindende uitbreiding verwachten: een nieuwe volledig elektrische GLC zal de line-up aanvullen. Deze GLC vormt een mijlpaal voor Mercedes-Benz. Het merk biedt in de nabije toekomst een divers aanbod aan aandrijflijnen om aan alle klantbehoeften te voldoen. De nieuwe volledig elektrische GLC is ontworpen als een battery electric vehicle (BEV) en bevat de nieuwste technologie van het merk. Hij creëert nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties, actieradius, efficiëntie en laadsnelheid. Tegelijkertijd is hij net zo bruikbaar en veelzijdig als zijn bestverkochte broers en zussen.
Zwaar gecamoufleerde prototypen van de elektrische GLC zijn onlangs begonnen aan strenge wintertests in de poolgebieden van Zweden. De testauto’s trotseerden besneeuwde wegen en temperaturen die ver onder het vriespunt lagen. Ze doorstonden de zware tests met een onwrikbare veerkracht en uitzonderlijke prestaties.
“Onze nieuwe elektrische GLC is een auto zonder compromissen – en we testen hem net zo compromisloos. Tijdens de wintertests in Zweden heeft onze nieuwe volledig elektrische GLC zijn betrouwbaarheid en robuustheid bewezen, zelfs onder extreme omstandigheden. Hij staat voor innovatie en kwaliteit – en dat hebben we bewezen tijdens de Scandinavische winter.”
Christoph Starzynski, Hoofd Voertuigontwikkeling & Integratie bij Mercedes-Benz Group AG
Het zeer efficiënte concept van deze volledig elektrische Mercedes-Benz levert nieuwe uitdagingen op tijdens het koude seizoen. Toch is de volledig elektrische GLC opgewassen tegen die uitdagingen en levert hij een hoge efficiëntie en een praktische actieradius, zelfs bij extreem lage temperaturen. Ook op winterse wegen voldoet hij aan de hoge normen op het gebied van veiligheid- en rijcomfort, die klanten van Mercedes-Benz verwachten.

De nieuwe GLC met EQ-technologie op ijs en sneeuw: soeverein rijgedrag, responsieve vierwielaandrijving
De nieuwe Mercedes-Benz GLC toonde tijdens de strenge wintertests in het Zweedse Arjeplog niet alleen zijn uitzonderlijke rij- en handlingkwaliteiten maar ook zijn onovertroffen tractie op winterse wegen dankzij 4MATIC. De modellen met vierwielaandrijving beschikken over een krachtige aandrijfeenheid op de vooras, die indien nodig snel kan worden in- of uitgeschakeld met behulp van een Disconnect Unit (DCU).
Om een optimale tractie en rijstabiliteit op sneeuw en ijs te garanderen, kunnen de sensoren spinnende wielen detecteren en vervolgens het koppel verdelen. Omdat beide elektromotoren onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd, blijft de aandrijfkracht optimaal behouden.
De elektrische aandrijfeenheid op de achteras is volledig door Mercedes-Benz ontwikkeld, en creëert nieuwe maatstaven met zijn indrukwekkende vermogen. Om een uitzonderlijk efficiënt energieverbruik te realiseren zijn beide elektrische aandrijfeenheden uitgerust met krachtige vermogenselektronica met geavanceerde siliciumcarbide-omvormers.
Naast de gevoelige en responsieve vierwielaandrijving en nauwkeurige besturing, overtuigt ook het nieuwe remsysteem op de Zweedse circuits. Het innovatieve remsysteem combineert de voorheen afzonderlijke componenten van de rembekrachtiger, hoofdcilinder en ESP®-regeling in een compacte module, wat zorgt voor een soeverein rempedaalgevoel met een nauwkeurige en consistente feedback.
Het systeem optimaliseert nauwgezet de recuperatie van remenergie en vergroot zo de actieradius van de auto. Het concept garandeert dat de bestuurder consequent een zelfverzekerd en transparant rempedaalgevoel ervaart, ongeacht of er wordt geremd via recuperatie of via de wrijvingsremmen. Het nieuwe remsysteem voldoet bovendien aan de uitzonderlijk hoge veiligheidsnormen van het merk: bij fouten schakelt het systeem betrouwbaar over naar het hydraulische terugvalniveau, waardoor altijd een veilig remgedrag wordt gegarandeerd.

Ontspannen reizen: hightech BEV-technologie voor een grote actieradius en korte laadstops
De volledig elektrische GLC heeft met zijn geavanceerde accu- en aandrijftechnologieën zelfs onder zeer koude omstandigheden een indrukwekkende actieradius. Tot zijn technologische highlights behoren de 800V-architectuur en geavanceerde aandrijfeenheden met een tweetraps transmissie op de primaire achteras- aandrijfeenheid. Het 800V-systeem optimaliseert zowel de efficiëntie als de prestaties, met als resultaat aanzienlijk verkorte laadtijden.
De GLC wordt leverbaar met verschillende varianten HV-accu’s. De topvariant ondersteunt DC-laden met aanhoudende snelheden van meer dan 320 kW1. Naast hun bruikbare energiecapaciteit verschillen de accuvarianten ook in celchemie. De cellen van de topvariant zijn voorzien van anodes met siliciumoxide gemengd in grafiet, waardoor een uitzonderlijk hoge gravimetrische energiedichtheid wordt bereikt. Dit zorgt voor een grotere actieradius en lichtere accu’s, wat de efficiëntie en prestaties van de auto verbetert. Bijgevolg profiteert de GLC van een beter brandstofverbruik en meer praktische bruikbaarheid.
Zelfs onder de strengste winterse omstandigheden maakt de volledig elektrische GLC indruk met een uitzonderlijk temperatuurcomfort. Het nieuwe model wordt standaard uitgerust met een luchtzijdige warmtepomp. Als het gaat om het verwarmen van het interieur, gebruikt dit systeem ongeveer een derde van de elektrische energie die een vergelijkbare elektrische verwarming zou verbruiken om onder identieke omstandigheden hetzelfde vermogen te bereiken.
Als multi-source systeem kan de warmtepomp tegelijkertijd drie energiebronnen benutten: restwarmte van de elektrische aandrijfeenheid, restwarmte van de accu en de omgevingslucht. De warmtepomp is onderdeel van de airconditioning die in de zomer koelt en in de winter verwarmt. Deze aanpak stelt de warmtepomp in staat om uitzonderlijk hoge laadprestaties te faciliteren door de HV-accu voorafgaand aan het snelladen met behulp van preconditioning in het optimale temperatuurbereik te brengen. Tegelijkertijd past het bij de filosofie van Mercedes-Benz dat efficiëntie het comfort en welzijn van de passagiers niet in gevaar mag brengen Zelfs tijdens het snelladen blijft het interieur op een aangename temperatuur – een ontwikkelingsdoelstelling die is gevalideerd in het poolgebied van Zweden.

In en rond Arjeplog: het strenge testprogramma van Mercedes-Benz
Al tientallen jaren onderwerpt Mercedes-Benz elk nieuw model aan de meest extreme omstandigheden. Hierdoor kunnen de auto’s temperaturen tot wel -25 graden Celsius doorstaan en kunnen ze over besneeuwde wegen rijden en het ijs van bevroren meren doorkruisen. Om dit te vergemakkelijken, heeft de onderneming een speciaal testcentrum in Arjeplog opgericht, dicht bij de poolcirkel in Zweden. Naast de tests op de openbare weg in het hoge noorden, kan er ook worden getest op nauwkeurig ontworpen testbanen van het centrum. Deze omvatten uitdagende heuvelklimmen met hellingen tot 20 procent, testbanen met verschillende wrijvingscoëfficiënten, handlingparcoursen en circuits op het bijna kale ijs van het bevroren meer. Alle testonderdelen zijn gericht op het intensief testen van aandrijf- en regelsystemen onder extreme omstandigheden.
Om de veiligheid van de complete auto te garanderen, worden er als onderdeel van het testprogramma meer dan 500 afzonderlijke tests door Mercedes-Benz uitgevoerd voor een nieuw model. En voor elektroauto’s zijn er meer dan honderd aandrijfspecifieke tests toegevoegd aan de standaardprocedures, die speciaal zijn ontwikkeld voor de nieuwe aandrijftechnologieën. Ongeveer twee derde van de tests is specifiek gericht op de eDrive en laden. Tot de specifieke uitdagingen voor elektroauto’s behoren onder meer het vermogen van de elektromotor bij een koude start met een gekoelde accu, de actieradius in de rijomstandigheden van de klant, de omgang met laadkabels, de preconditioning en de bedrijfsstrategie inclusief recuperatie. Daarnaast is de specifieke afstemming van de rijdynamiek en het ESP®-systeem cruciaal.
Om verschillende klantvereisten en laadmogelijkheden te testen, biedt het Arjeplog-testcentrum het volledige scala aan laadopties, van gewone stopcontacten tot wallboxen en snellaadstations.
De systematische validatie van de complete auto is een van de omvangrijke maatregelen in het ontwikkelingsproces van elke Mercedes-Benz modelserie. Het dient om hoge kwaliteitsnormen te waarborgen. Naast wintertests worden ook zomertests uitgevoerd met intens zonlicht en temperaturen tot 50° Celsius, bijvoorbeeld in Arizona en Zuid-Afrika.
Voordat een nieuw model in serieproductie gaat, moet het voldoen aan de ontwikkelingsnormen en betrouwbaarheidseisen die door Mercedes-Benz zijn gedefinieerd. Dit gebeurt in verschillende stappen: eerst worden digitale voorlopige designs en simulaties uitgevoerd om de haalbaarheid van het concept te bewijzen. Vervolgens worden de afzonderlijke componenten gevalideerd op testbanken of in geschikte testauto’s. Zo wordt bijvoorbeeld de duurzaamheid van de aandrijflijn of van afzonderlijke asdelen getest om ervoor te zorgen dat ze lang meegaan. Vervolgens worden de systemen in de complete auto getest en vrijgegeven. Het klantperspectief is cruciaal: zelfs onder extreme omstandigheden en in alle relevante gebruiksscenario’s moet een Mercedes-Benz uiterst functioneel en betrouwbaar zijn.