Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Nieuwe Peugeot E-3008

De Peugeot E-3008 is het eerste model dat gebruik maakt van het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. Dit innovatieve platform is ontworpen voor de hoogste mogelijke prestaties. Dat komt tot uiting in een ruime actieradius (tot wel 700 km), korte laadtijden (30 minuten), maximaal rijplezier, topprestaties, efficiëntie en diverse connected diensten en functies (Trip Planner, Smart charging, V2L-mogelijkheden, Plug&Charge en over-the-air-updates). Peugeot produceert de nieuwe E-3008 exclusief in de fabriek van Sochaux in Frankrijk. De marktintroductie is in februari 2024. Begin 2024 maakt Peugeot ook meer informatie bekend over de nieuwe ook volledige elektrische Peugeot E-5008.

Linda Jackson, CEO van Peugeot: « De introductie van de E-3008 is een belangrijke stap in de grootscheepse transformatie van Peugeot naar een aantrekkelijk 100% elektrisch merk dat nieuwe maatstaven zet op het gebied van design, rijplezier en efficiëntie. Met zijn exterieurdesign, spectaculaire Peugeot Panoramic i-Cockpit®, rijplezier en ongekende elektrische prestaties luidt de Next-Level E-3008 voor Peugeot een nieuw tijdperk in als het Franse merk dat het breedste assortiment reguliere elektrische voertuigen op de markt aanbiedt. »

 

ALLURE : nieuwe Peugeot E-3008 tilt creatief design naar een hoger niveau

Matthias Hossann, Peugeot Design Director: « De nieuwe E-3008 brengt de inventiviteit en durf van Peugeot samen en belichaamt al onze merkwaarden. Het opnieuw uitvinden van de 3008 betekende een focus op moderniteit, het koppelen van dynamisch design met optimale efficiëntie binnen een fastback-silhouet en innovatie met een nieuwe generatie Peugeot Panoramic i-Cockpit® ».

 Een (aerodynamische) fastback-SUV met een katachtig postuur

De nieuwe E-3008 is direct herkenbaar aan zijn fastback-SUV-design. De dynamische, uitgebalanceerde en aerodynamische vorm (Cw 0,28) combineert elegantie met efficiëntie en ruimte. Het nieuwe model heeft een lengte van 4,54 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,64 meter. De wielbasis bedraagt 2,73 meter. Daarmee is de E-3008 nog altijd een van de compactste auto’s in het C SUV-segment, zonder concessies te doen op het gebied van ruimte voor passagiers en bagage.

Een high-tech front

Een opvallend aspect van de Peugeot E-3008 is het front. De iconische lichtsignatuur met drie ‘klauwen’ is gebleven, maar de vormen van de koplampen en de grille zijn radicaal gewijzigd. De grille van de E-3008 illustreert de elektrische aandrijving van dit model. Het front is ontworpen rond het nieuwe Peugeot-embleem, waarbij de nieuwe lichtsignatuur en de grille naadloos op elkaar aansluiten.

De ultracompacte koplampen zijn ondergebracht in een slanke, elegante strip die de hele voorkant omhult. Het is een opvallend designkenmerk dat de nieuwe E-3008 een bijzonder doordringend uiterlijk geeft en zijn moderniteit en persoonlijkheid benadrukt.

De koplampen zijn op alle versies voorzien van LED-verlichting. De E-3008 GT heeft de nieuwe Pixel LED-technologie van Peugeot, die de lichtbundel van de koplampen automatisch aanpast aan de verkeersomstandigheden, waardoor een optimale verlichting behouden blijft zonder verblinding van andere weggebruikers.

De fastback opnieuw uitgevonden dankzij uniek concept

Peugeot heeft het traditionele fastback-profiel aan de achterkant van de auto gemoderniseerd met een ‘zwevende’ spoiler. Deze innovatieve functie verbetert de ronding van de carrosserie en optimaliseert tegelijkertijd de aerodynamica. De dynamisch vormgegeven achterzijde krijgt extra allure dankzij de lichtsignatuur met drie klauwen, op de GT-versies zelfs in 3D uitgevoerd.

Op het gebied van ruimte doet de nieuwe E-3008 geen concessies. De tweede zitrij biedt volop ruimte en de bagageruimte heeft een volume van 520 liter (ongeacht motorisering), identiek aan die van de vorige 3008. Dit is een van de voordelen van het nieuwe STLA Medium-platform.

Een gestroomlijnd silhouet

Bij de nieuwe E-3008 is elk stylingdetail doordacht en ontworpen met het oog op innovatie en het verbeteren van de efficiëntie. Het wegwerken van de zijruitafdichtingen in de deuren draagt ​​bij aan het strakke ontwerp van de zijkanten van de auto. Het aantal decoratieve inzetstukken op de carrosserie is verminderd en er zijn chroomdelen.

Innovatieve, gestroomlijnde wielen

Net als de 408 rust Peugeot ook de nieuwe E-3008 uit met lichtmetalen wielen die bijdragen aan zowel de moderne styling als de aerodynamische prestaties. De 19-inch of 20-inch wielen kenmerken zich door een technisch en geometrisch design en uiteraard het nieuwe Peugeot-logo.

Overzichtelijke line-up

De Peugeot E-3008 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus, Allure en GT.

E-3008 Allure

De Allure heeft een eenkleurige carrosserie en stoelafwerking met half ledereffect en half stoffen bekleding met reliëfmotieven. De belangrijkste standaarduitrusting omvat keyless entry en start, HD-camera achter, parkeersensoren achter, LED-koplampen en -verlichting, 19-inch lichtmetalen velgen, Peugeot i-Cockpit® met twee 10-inch digitale panelen en een Peugeot i-Connect® connected infotainmentsysteem.

E-3008 GT

Deze topversie heeft een two-tone kleurstelling met een zwart dak en alcantara bekleding. De belangrijkste standaarduitrusting omvat 20-inch lichtmetalen velgen, Pixel LED-koplampen, parkeersensoren vooraan, een elektrisch bedienbare achterklep, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, inductielader voor smartphones, aanpasbare sfeerverlichting, Peugeot Panoramic i-Cockpit® met gebogen 21-inch scherm, aanpasbare i-Toggles en het Peugeot i-Connect® Advanced connected informatiesysteem.

Verfijnde en duurzame afwerking van exterieur

Als het gaat om de afwerking van het exterieur, dan zijn vooral verfijning en duurzaam de twee kernwoorden. Chroomdelen ontbreken ten gunste van gelakte delen. Peugeot past de kleur Meteor Grey toe op sierelementen op de voor- en achterbumper. De spiegelkappen en onderste taillelijn zijn afgewerkt in stijlvol Orbital Black.

De nieuwe Peugeot E-3008 is verkrijgbaar in zes kleuren. Dankzij innovatieve dichromatische pigmenten meandert de kleur Obsession Blue van blauw naar groen, afhankelijk van de lichtinval en de vorm van de carrosserie. Het geheel nieuwe Ingaro Blue benadrukt met zijn subtiele reflecties perfect het moderne lijnenspel van de nieuwe E-3008. De andere beschikbare kleuren zijn Okenite White, Pearl Black, Artense Grey en Titanium Grey.

De nieuwe E-3008 GT wordt standaard geleverd in two-tone met een glanzend zwart dak. Bij de elektrische GT zijn de onderste delen van de voor- en achterbumper, de wielkasten en de dorpelbeschermers ook afgewerkt in glanzend zwart.

 

Hoogwaardig, high-tech interieur

Het interieur kent een hoogwaardige afwerking met high-tech componenten, zoals het zwevende panoramische display van liefst 21-inch, naadloos geïntegreerd in de nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit®. Het technologische karakter van het interieur wordt verder versterkt door de LED-sfeerverlichting met keuze uit 8 verschillende kleuren.

Een elegante afwerking met aluminium – op het dashboard en de deurpanelen – weerspiegelt de lichteffecten van de sfeerverlichting. De combinatie van aluminium, lichtinval en toepassing van patroonstof creëert een unieke, hoogwaardige harmonie van hoogwaardige materialen.

 

EMOTION: Nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit® voor spectaculair rijplezier

Innovatie en elegantie tekent zich ook in het interieur af van de E-3008, met de nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit® als absolute highlight.

Peugeot Panoramic i-Cockpit®

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe E-3008 is besloten om twee van de drie fundamentele elementen van de i-Cockpit® – het head-up display en het grote centrale touchscreen – met elkaar te combineren. Dat resulteerde in een gebogen panoramisch scherm: één enkel 21-inch high-definition paneel. Dit paneel strekt zich uit van het linker uiteinde van het dashboard tot aan de middenconsole.

Het panoramische display ‘zweeft’ boven het dashboard. Dit effect wordt benadrukt door LED-sfeerverlichting, waarvan de bron zich onder het scherm bevindt. Het 21-inch display is met het oog op de beste ergonomie licht gebogen naar de bestuurder gepositioneerd. Ook voor de passagier blijft het hoogwaardige digitale scherm perfect toegankelijk.

Aan de linkerkant van het display is het instrumentenpaneel gesitueerd, met alle informatie met betrekking tot het rijden (snelheid, vermogen, rijhulpmiddelen, energiestroom) boven het compacte stuur.

Aan de rechterkant – in het midden van het dashboard – is het touchscreengedeelte toegankelijk voor zowel bestuurder als passagier. Via het display bedient de gebruiker zaken als verwarming/airconditioning, navigatie en media/connectiviteitssystemen.

Innovatief is dat het display op het dashboard wordt gemonteerd met een bevestigingssysteem dat onzichtbaar is vanuit het interieur. Deze lay-out verbetert de toegankelijkheid en zichtbaarheid van de informatie getoond op het 21-inch display.

Op de Allure-versie van de E-3008 bestaat de nieuwe Peugeot i-Cockpit® heeft twee digitale displays van 10-inch, die naast elkaar één panoramisch display vormen. Dit geeft hetzelfde zwevende effect als het 21-inch paneel waarmee de GT standaard is uitgerust.

EXCELLENCE: Next-Level elektrische performance and connectiviteit

De nieuwe Peugeot E-3008 is het eerste model met het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis, dat ook de basis van de toekomstige elektrische voertuigen van Stellantis vormt.

Jerome Micheron, Peugeot Product Directeur, zegt: “Gezien het succes van de vorige 3008 en de klanten die hun vertrouwen in ons hebben gesteld, moesten we durf tonen. Met de nieuwe E-3008 betreedt Peugeot een nieuw tijdperk op het gebied van design en elektrificatie. De E-3008 is ontworpen voor veeleisende, dynamisch ingestelde klanten.”

 

Elektrisch platform zet nieuwe standaarden

Het STLA Medium-platform biedt plaats aan een batterij met hoge energiedichtheid van maximaal 98 kWh. De wielbasis van de auto is kort gehouden (2,73 meter). Dankzij dit hoogwaardige ontwerp kan de E-3008 het beste bereik in zijn segment bieden (tot wel 700 km), terwijl hij toch compact is (4,54 meter lang).

Ruime keuze uit aandrijflijnen

De nieuwe Peugeot E-3008 is vanaf het begin ontworpen als elektrisch model. Er is keuze uit drie volledig elektrische aandrijflijnen (WLTP-cyclus onder goedkeuring):

  • Single Motor met actieradius van 525 km, tweewielaandrijving, 157 kW (210 pk)
  • Dual Motor met actieradius van 525 km, vierwielaandrijving, 240 kW (320 pk) (elektromotor vóor: 157 kW & 343 Nm, elektromotor achter: 83 kW & 166 Nm)
  • Long Range met actieradius van 700 km, tweewielaandrijving, 170 kW (230 pk)

De joint venture STELLANTIS-NIDEC in Trémery (Frankrijk) produceert de elektromotoren. De eentraps transmissie wordt geproduceerd door Stellantis in Valenciennes (Frankrijk).

 

De batterij

 De 400V- hoogvoltage lithium-ion batterij – met een chemische samenstelling van NMC (nikkel, mangaan en kobalt) – bevindt zich onder de bodemplaat en voedt de elektromotor (of elektromotoren bij de 4WD-versie). De voeding van overige elektrische verbruikers (verlichting, infotainment etc.) is afkomstig uit een 12V-accu, die via de omvormer wordt gevoed door de hoogspanningsaccu.

De hoogspanningsbatterij is er in drie varianten (WLTP-cijfers in afwachting van homologatie):

  • 73 kWh en actieradius van 525 km
  • 73 kWh Dual Motor met actieradius van 525 km
  • 98 kWh Long Range met actieradius van 700 km

De batterij maakt voor het thermische beheer gebruik van circulerende koelvloeistof om ultrasnel opladen, een geoptimaliseerd bereik en een langere levensduur te garanderen.

De warmtepomp draagt ​​ook bij aan het thermisch comfort van de inzittenden en bespaart tegelijkertijd batterij-energie.

Voor de batterij geldt een garantie van 8 jaar (of 160.000 km) waarbij Peugeot een laadcapaciteit van 70% garandeert.

KIA EV9 GT-Line

KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.

Lees verder »

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de

Lees verder »